Sub deviza "innoirii parcului auto", Guvernul s-a oferit sa ofere oricarui proprietar al unui autoturism uzat suma de 30 milioane lei. Pentru numai 100.000 de masini uzate, costurile s-ar ridica la peste 75 milioane euro.
Dupa ce a rezolvat in cateva zile o problema tergiversata timp de 14 ani, respectiv despagubirea celor care au depus banii pentru cumpararea unui autoturism inainte de 1990, cu suma de 100 de milioane lei, Cabinetul a mai dat o lovitura de "simpatie" industriei auto. Si nu ne referim aici numai la producatori, ci si la importatori, care si-ar stimula, cel putin teoretic, vanzarile de masini noi prin subventia de 30 de milioane lei acordat-o de guvern posesorilor de masini vechi doritori sa-si achizitioneze o masina noua. Ploua cu pomeni, ca asa-i in campanie electorala. De unde vor fi luati banii, in ce conditii, cine castiga si cine pierde sunt numai cateva din intrebarile la care initiatorii actului legislative nu au raspuns inca. La aparitia normelor metodologice ne vom lamuri probabil. Si totusi, cateva probleme vor ramane clar in suspensie.
Se apropie invazia second-hand
O privire atenta aruncata asupra comportamentului pietelor auto din tarile recent intrate in Uniunea Europeana releva date nelinistitoare. Vanzarile de masini noi scad vertiginos atat in Cehia cat si in Polonia sau Ungaria. Cauza principala este, conform analistilor, intrarea pe piata intr-un ritm accelerat a masinilor la mana a doua din Europa de Vest, ajutate de eliminarea taxelor vamale. Vanzarile de autovehicule noi din Republica Ceha au scazut cu 12,2% in primele noua luni ale anului, pentru intreg anul estimandu-se o scadere de 7%. Un lucru asemanator se intampla si in Polonia, unde comertul cu autovehicule noi a scazut in septembrie cu 32% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Inca de la inceputul lunii mai a anului in curs, piata poloneza a primit importuri ridicate de masini uzate, unele chiar mai vechi de 10 ani, ca urmare a inlaturarii barierelor comerciale in relatia cu membrii UE.
Daca autoritatile din Romania vor invata ceva din aceste evolutii ale pietelor din tarile vecine ramane de vazut. Cert este ca mai multe firme din tara care comercializeaza autovehicule si au anuntat intentia de a dezvolta activitati de vanzare a vehiculelor uzate, iar companii straine tatoneaza piata pentru a intra in forta odata cu aderarea Romaniei la structurile Uniunii Europene
Cine castiga?
1. Proprietarii de masini foarte vechi
Grosul castigatorilor este format din posesorii de Dacii 1300, cei mai multi dintre cei care se incadreaza in categoria sub 1.500 de cmc. 30 de milioane de lei pentru o Dacia 1300 peste 20-25 de ani este un pret nesperat de bun, pentru cei care se uita pe piata targurilor auto. La Autovit, spere exemplu, ultima cotatie pentru o Dacie din 1980 era de 600 de euro. Sigur, depinde si de starea masinii - pentru una din 1973 se cere 400 de euro, cat pentru alte din 1979. Oricum, pentru a duce cu masina in targ, trebuie sa o gatesti bine - iar numai vopseaua te costa minimum doua milioane de lei. De-abia Daciile 1400 din 1990 ajung la un pret de 1.000 de euro, cu peste 10 milioane mai mult decat da guvernul.
Desigur, castigul este maxim pentru cei care pot sa suporte ratele lunare pentru o masina noua ori cumpara cu banii jos. Dar, chiar si aceia care nu isi pot permite o masina noua, pot castiga folosindu-si masina veche ca moneda de schimb: gasesc un cumparator care sa o preia pentru a o folosi ca avans la achizitia unei masini noi. Astfel, in functie de negociator, se poate castiga mai bine decat in alte variante de valorificare.
Alte variante, adica duci masina la fier vechi ( mai putin de patru milioane pentru o masina de o tona), ori la dezmembrari (maxim 10 milioane de lei, pentru o masina completa, intr-o stare onorabila)
2. Cumparatorii de masini noi
Acesta poate sa "salveze" caateva milioane din avansul pentru o masina noua, chiar daca nu are acasa una veche. Luat la bani marunti, castigul este tot pentru cei care vor o Dacia, care are printre preturile cele mai mici din piata. Masina veche proprie poate fi, spre exemplu, avansul de o Solenza la achizitia in rate sau leasing. De notat insa ca pentru Logan a a ramas in vigoare avansul minim obligatoriu de 50 de milioane de lei, singura derogare fiind achizitia in leasing (prin RCI), unde avansul e de 22 de milioane.
Un alt castig este ca pe perioada programului, preturile ingheata, indiferent de cererea pentru masina. Spre exemplu, in cateva luni de la lansare, Dacia a profitat de cererea pentru Logan si a scumpit doua variante - cu 50 de euro de la 7.100 la 7.150 euro/ de la 7.500 la 7.550, respectiv cu 200 de euro, de la 8.000 la 8.200 de euro.
3. Producatorii nationali si dealerii de masini ieftine
Masinile mai ieftine sunt cele care se adreseaza cumparatorilor care se uita la "cateva milioane". De aceea, pentru producatorii nationali Dacia si Daewoo, programul guvernamental este mai mult decat bine-venit, chiar daca deocamdata acestia inca nu se pronunta. In ulimii ani, Dacia a derulat pe cont propriu doua programe asemanatoare, cu stimulente de 10 si 15 milioane, in care a vandut cateva mii de bucati. Daewoo are un program buy-back (achizitionarea propriilor masini, ca avans pentru unele noi), dar nu a furnizat statistici privind efectele acestuia.
4. Unitatile tip Remat
Acestea nu mai trebuie sa cumpere fierul vechi pentru taiere, ca vine el singur si gratis. In general, costurile cu taierea unei masini sunt de 20-30 de dolari/tona, spune Corneliu Porumb, director general al Remat Bucuresti-Sud. Costurile tin in principal de sortarea feroaselor de neferoase. Dar, apoi, pe piata, o tona de fier vechi se vinde catre combinatele siderurgice la circa 180 de dolari. Fierul, aluminiul, cuprul sunt practic singurele materii prime care se valorifica, la noi, dintr-o masina. Aceasta desi, in Vest, se refolosesc de la sticla parbrizelor pana la buretele din scaune. Chiar si-asa, prin acest program, castigul este consistent pentru un taietor de masini. Situatia este diferita fata de programele derulate cu Dacia, cand fierul obtinut din casarea masinilor se vindea la uzina. De data asta, profitul se anunta, intr-adevar mare, dar, totusi, parca nu-mi vine sa cred ca o sa ne lase noua toti banii", spune directorul de la unitatea Remat, asteptand sa vada Ordonanta si normele metodologice.
In acest moment, in tara functioneaza circa 300 de valorificatori, din care o parte sunt fostele unitati de stat, privatizate intre timp. Nu este de asteptat ca numarul lor sa creasca pentru a specula aceste castiguri, deoarece investitia minima pentru o presa e de 100.000 de dolari, iar o unitate are nevoie de 5000 mp. In general, rata de profitabilitate a unei astfel de unitati este de 6%, potrivit directorului Remat Bucuresti-Sud.
Societatea are 200 de angajati si prelucreaza circa 40-50.000 de tone fier vechi pe an, din care 40% se vinde la export.
De altfel, cererea mare de pe piata mondiala a siderurgiei va face ca pretul fierului vechi pe piata interna sa nu scada, chiar de-ar fi casate toate masinile vechi. In acest moment, piata interna a fierului vechi e de circa doua milioane de tone, din care circa 1,5 milioane din colectarea interna, iar restul din circulatia interna dintre combinate. Exportul se ridica la circa doua milioane de tone.
5. Bugetul de stat
In prima faza, guvernul ar trebui sa scoata niste bani pe care inca nu-i are, Dar, programul poate fi un pariu castigator pentru incasarile la buget. Este suficient un singur argument. Pentru orice masina noua Taxa pe Valoare adaugata este de 19%. La un numar de 100.000 de masini noi vandute si la un pret mediu de 6000 de euro pentru o masina, numai banii din TVA s-ar ridica la suma de 114 milioane euro, adica cu 39 milioane euro mai mult decat a dat. Daca mai adaugam banii si din alte taxe pe care ii incaseaza guvernul de la posesorii de autoturisme castigul merge mult peste ceea ce a investit.
Pentru continuarea articolului, va invitam sa accesati www.baniinostri.ro
Comentarii articol (0)