Conditia ca masina veche sa fie functionala a fost introdusa printr-un comunicat de presa.
Proprietarii rablelor pe patru roti care doresc sa se descotoroseasca de ele in schimbul unei reduceri de 30 de milioane de lei, ca avans pentru o masina noua, au parte de surprize o data cu debutul programului de reinnoire a parcului auto. Desi in Ordonanta de Urgenta nr. 38 din 24 mai 2006 nu este specificat faptul ca autovehiculul ce va fi dus la casat trebuie sa fie functional, cei care distrug aceste masini si elibereaza certificatul necesar procurarii uneia noi au primit alte instructiuni. "Nu primim decit masini care functioneaza.
S-a inteles gresit ca se pot aduce si autovehicule care nu mai merg. Alea nu polueaza, iar sensul acestui program era sa scada poluarea. Administratia pentru Fondul de Mediu (AFM) mi-a spus ca a afisat pe site aceasta prevedere", spune Aurel Dumitrescu, director comercial la REMAT SUD.
Interpretare ilegala
Dar ceea ce REMAT considera lege este de fapt un banal comunicat de presa publicat pe site-ul AFM, care precizeaza ca una dintre caracteristicile autoturismului uzat trebuie sa fie functionalitatea. Numai ca nici urma de vreo astfel de prevedere in Ordonanta de Urgenta ce da definitia legala a autoturismului uzat: "Orice autoturism inmatriculat in Romania avind o vechime mai mare sau egala cu 12 ani de la data fabricatiei, care contine cumulativ urmatoarele componente esentiale: motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului si dispozitivul catalizator, daca acestea au fost prevazute din fabricatie".
Au mai ramas doar masini straine
Cei 16.500 de romani care pot beneficia de reducerea de 30 de milioane de lei nu mai au la dispozitie decit masini straine. Cele 4.567 de Dacii Logan puse la bataie in cadrul programului au fost adjudecate in mai putin de 48 de ore. "De miercuri, toate masinile repartizate in Bucuresti s-au vindut, iar cele din tara s-au epuizat in cursul zilei de joi", spune Silviu Sepciu, purtator de cuvint la Dacia Renault.
Cozile au inceput marti, oamenii venind in fata dealerilor Dacia inca de la miezul noptii. "La prinz erau peste 150. Toti vroiau Loganuri si nu mai contau detaliile. Le acceptau indiferent de culoare sau de versiune. Doar primii 100 au prins masini", spune George Minculescu, sef de vinzari la un dealer Dacia din cartierul bucurestean Pantelimon.
Altfel sta treaba cind vine vorba despre masini straine si mai scumpe. "La Renault n-a fost coada niciodata. In primele zile au venit cam 10 - 15 cumparatori pe zi", adauga Minculescu. Masini disponibile pentru acest program mai pot fi gasite si la reprezentantele Opel sau Porsche. "Din partea noastra participa marcile Skoda, Volkswagen, Volkswagen Autovehicule Comerciale, SEAT si Audi. In total au fost alocate 1.664 de unitati, iar in doua zile de inscrieri s-au inregistrat citeva sute de cereri. Marca cu cel mai mare succes este Skoda, in principal modelul Fabia. Comparativ cu anul trecut, afluenta este si mai mare", a comentat Nina Bratfalean, director PR&Comunicare Porsche Romania. Modelul Fabia, cu dotari minime si motorizare mica, are un pret comparativ cu al Daciei Logan.
Greseala se plateste din buzunar
Graba cu care dealerii auto si-au vindut marfa saptamina trecuta ar putea avea insa consecinte serioase in cazul in care acestia nu au verificat cu atentie dosarele acceptate. "Daca dosarul clientului a fost acceptat de noi si s-a platit avansul, dar dosarul e respins de AFM, noi platim cele 30 de milioane, pentru ca el poate si-a casat deja masina. E vina noastra daca gresim", precizeaza George Minculescu.
Desi au platit avansul pentru o masina noua atunci cind s-au inscris in programul de reinnoire a parcului auto, clientii trebuie sa astepte citeva zile, pina cind sint chemati inapoi la dealer sa-si ridice nota de acceptare in program. In acest rastimp, dosarul lor mai este verificat o data. Cu acceptul in buzunar, clientul trebuie sa mearga la REMAT, sa-si predea masina veche.
Inghesuiala la cimitirul de masini
"Vineri au venit vreo 50 de masini. Cele mai multe rable sint Dacii, Oltcituri si Skode. Noi eram pregatiti, dar ne asteptam ca oamenii sa inceapa sa le aduca abia de luni. Desi au la dispozitie 30 de zile din momentul in care primesc nota de acceptare de la dealerul auto, ei o sa se inghesuie la fel ca anul trecut", spune directorul comercial al REMAT SUD. Masinile vechi sint demontate manual, bucata cu bucata. "Geamurile se colecteaza la sticle, garniturile, furtunele si anvelopele la cauciucuri, iar fierul la fier. Noi avem posibilitatea sa demontam cam 300-400 de masini pe luna. Trebuie sa o facem ecologic", aduga Aurel Dumitrescu.
Comentarii articol (0)