Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 24/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 12 din 07.01.2009.
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 16 decembrie 2008, prin care s-au adoptat Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se pun in aplicare Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.128/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.165 din 22 decembrie 2005.
Art. 3. - Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 22 decembrie 2008.
Nr. 24.
ANEXA
Norme privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor
APITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele norme reglementeaza prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prin intermediul pietei asigurarilor.
Art. 2. - Sub incidenta prezentelor norme intra asiguratorii, reasiguratorii, brokerii de asigurare si/sau de reasigurare persoane juridice romane, precum si sucursalele din Romania ale asiguratorilor, reasiguratorilor si intermediarilor in asigurari si/sau reasigurari cu sediul in Spatiul Economic European, denumiti in continuare entitati.
Art. 3. - (1) In intelesul prezentelor norme, termenii, expresiile si abrevierile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) spalarea banilor - notiune definita conform art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) finantarea actelor de terorism - infractiunea prevazuta la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului;
c) tranzactie suspecta - operatiunea care aparent nu are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei si/sau caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului uneia dintre entitatile prevazute la art. 2, trezeste suspiciunea de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism;
d) transferuri externe in si din conturi - transferurile transfrontaliere, astfel cum sunt acestea definite potrivit reglementarilor nationale in materie, precum si operatiunile de plati si incasari efectuate intre rezidenti si nerezidenti pe teritoriul Romaniei;
e) client - asiguratul/potentialul asigurat/contractantul, persoana fizica ori juridica sau beneficiarul contractului de asigurare/reasigurare;
f) CSA - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
g) Oficiu - Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
h) persoane expuse politic - persoanele fizice care exercita sau au exercitat functii publice importante, membrii directi ai familiilor acestora, precum si persoanele cunoscute public ca asociati apropiati ai persoanelor fizice care exercita functii publice importante. Definitia se completeaza cu prevederile art. I pct. 3 art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism;
i) beneficiar real - orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie ori o operatiune. Definitia se completeaza cu prevederile art. I pct. 3 art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008;
j) relatie de afaceri - relatia profesionala sau comerciala legata de activitatile profesionale ale entitatilor si despre care, la momentul initierii, se considera a fi de o anumita durata.
(2) Termenii si expresiile de mai sus se completeaza cu prevederile din legislatia specifica activitatii de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 4. - (1) CSA supravegheaza si controleaza entitatile prevazute la art. 2 pentru a se asigura ca acestea aplica si respecta prevederile legale in vigoare referitoare la identificarea, verificarea si inregistrarea clientilor si tranzactiilor, la raportarea tranzactiilor suspecte si a tranzactiilor cu numerar, precum si la elaborarea si implementarea unor proceduri pentru respectarea tuturor acestor cerinte si instruirea personalului in acest sens.
(2) CSA este in drept sa verifice procedurile si/sau normele interne privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism emise de entitati.
(3) CSA este in drept sa solicite modificarea procedurilor si/sau normelor interne emise de entitati, atunci cand constata ca acestea nu reflecta masurile prudentiale prevazute in prezentele norme.
(4) CSA este in drept sa monitorizeze operatiunile cu instrumente financiare efectuate de entitati, in scopul de a identifica tranzactiile suspecte.
(5) CSA va informa de indata Oficiul atunci cand din datele obtinute rezulta suspiciuni de spalare a banilor, de finantare a actelor de terorism sau de incalcari ale dispozitiilor Legii nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) In procesul de supraveghere si control, CSA poate solicita entitatilor orice informatii sau documente relevante.
CAPITOLUL II
Obligatiile entitatilor
Art. 5. - (1) Entitatile au obligatia sa elaboreze si sa aplice politici, proceduri si mecanisme adecvate in materie de cunoastere a clientului, de raportare, de pastrare a evidentelor, de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, pentru a preveni si impiedica implicarea lor in operatiuni suspecte de spalare de bani si finantare a actelor de terorism, asigurand instruirea corespunzatoare a personalului propriu si a celui cu mandat.
(2) Mecanismele si masurile de implementare trebuie sa permita identificarea, pe baza unor indicatori de risc, a categoriilor de clienti, produse si servicii, a operatiunilor si tranzactiilor ce prezinta un grad de risc potential mai ridicat.
(3) Entitatile au obligatia de a stabili proceduri proprii de analiza pe baza de risc, in urma carora sa clasifice clientii in cel putin 3 clase de risc.
(4) Pentru clientii actuali, aceasta clasificare trebuie facuta in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme.
(5) Entitatile trebuie sa aplice procedura standard de cunoastere a clientului tuturor clientilor noi.
(6) Determinarea profilului de risc al clientului, a produselor si serviciilor oferite, precum si a operatiunilor si tranzactiilor se face atat prin analiza datelor obtinute in procesul de identificare, cat si prin monitorizarea continua a relatiei de afaceri cu acesta.
(7) Entitatile trebuie sa emita o procedura scrisa de acceptare a clientilor.
(8) Entitatile trebuie sa determine, sa verifice si sa inregistreze identitatea clientilor si a beneficiarilor reali, inainte de a initia orice relatie de afaceri sau de a efectua tranzactii in numele clientului/beneficiarului real.
(9) Politicile si procedurile interne trebuie sa fie aplicate atat la sediile secundare ale entitatilor, inclusiv cele localizate in Spatiul Economic European sau in state terte, cat si la sediile principale si secundare ale agentilor de asigurare persoane juridice.
(10) Procedurile interne vor fi remise catre CSA pe suport electronic, CD, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, si, ulterior, in termen de 10 zile de la data modificarii acestora.
Art. 6. - (1) Entitatile au obligatia sa desemneze una sau mai multe persoane din cadrul personalului propriu, care sa aiba responsabilitati in aplicarea si respectarea prevederilor legale in vigoare privind combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(2) Persoanele desemnate dupa data intrarii in vigoare a prezentelor norme trebuie sa urmeze o pregatire specializata in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(3) Persoanele mentionate la alin. (1) trebuie sa aiba acces direct si permanent la conducerea operativa a entitatii in cauza si la toate evidentele, intocmite in conformitate cu prevederile prezentelor norme si ale legislatiei specifice.
(4) Numele, functia si responsabilitatile stabilite pentru persoanele mentionate la alin. (1) trebuie sa fie comunicate Oficiului si CSA in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme.
(5) Entitatile au obligatia de a notifica Oficiul si CSA cu privire la schimbarea sau inlocuirea persoanelor mentionate la alin. (1), in termen de 10 zile de la data respectivei modificari.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) raspund pentru indeplinirea sarcinilor stabilite in aplicarea prezentelor norme si a legislatiei aferente prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 7. - (1) Entitatile trebuie sa asigure instruirea personalului propriu si a celui cu mandat cu privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(2) Programele de instruire trebuie sa asigure faptul ca persoanele:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele, normele si procedurile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism;
b) au competenta necesara pentru a analiza adecvat tranzactiile in scopul identificarii activitatilor de spalare a banilor si de finantare a actelor de terorism;
c) cunosc in intregime cerintele de raportare.
(3) Entitatile vor comunica tuturor persoanelor mentionate la alin. (1) procedura privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Art. 8. - Entitatile trebuie sa instituie proceduri de verificare, in vederea asigurarii unor standarde ridicate pentru tot personalul propriu si, atunci cand este cazul, pentru persoanele fizice si/sau juridice mandatate sa actioneze in numele lor.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Masuri-standard de cunoastere a clientului
Art. 9. - (1) In desfasurarea activitatii lor, entitatile sunt obligate sa adopte masuri adecvate de prevenire a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism si, in acest scop, pe baza de risc, sa aplice masuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoastere a clientului, care sa permita identificarea, daca este cazul, a beneficiarului real.
(2) In momentul in care apar suspiciuni asupra clientului in cursul relatiei de afaceri, entitatea are obligatia de a-l incadra intr-o alta clasa de risc.
(3) Entitatile trebuie sa se asigure ca toate masurile-standard de identificare a clientului sunt aplicate atat la sediile secundare, inclusiv cele localizate in Spatiul Economic European sau in state terte, cat si la sediile principale si secundare ale agentilor de asigurare persoane juridice.
Art. 10. - (1) Entitatile sunt obligate sa aplice toate masurilestandard de cunoastere a clientului, in urmatoarele situatii:
a) la stabilirea unei relatii de afaceri;
b) atunci cand se efectueaza tranzactii ocazionale in valoare de cel putin 15.000 euro ori echivalent, indiferent daca tranzactia se realizeaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni, suspectate de a avea o legatura intre ele;
c) cand exista suspiciuni ca operatiunea in cauza are drept scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, indiferent de valoarea operatiunii ori de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a aplica masurile-standard de cunoastere a clientului;
d) daca exista indoieli privind veridicitatea sau adecvarea informatiilor de identificare deja detinute despre client; in cazul in care exista suspiciuni ca un client nu actioneaza in nume propriu sau exista certitudine ca actioneaza in numele altei persoane, entitatile trebuie sa aplice masurile-standard de cunoastere a clientului, pentru a obtine informatii cu privire la adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia actioneaza clientul.
(2) Entitatile au obligatia de a revizui informatiile referitoare la identitatea clientului, in momentul in care apar suspiciuni asupra acestuia, in cursul relatiei de afaceri.
Art. 11. - (1) Pentru a impiedica folosirea lor in actiuni de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, entitatile au obligatia de a adopta masurile care se impun in cazul operatiunilor care favorizeaza anonimatul sau care permit interactiunea cu clientul in absenta acestuia.
(2) Entitatile sunt obligate sa stabileasca mecanisme si sa aplice masuri de monitorizare continua a relatiei de afaceri, care sa includa: analizarea tranzactiilor incheiate pe tot parcursul relatiei, pentru a avea siguranta ca acestea corespund informatiilor detinute despre client si activitatii si profilului sau de risc, analizarea sursei fondurilor acestuia, daca este cazul, si actualizarea permanenta a documentelor, datelor si informatiilor detinute.
(3) In cazul in care sunt in incapacitate de a realiza identificarea clientului conform prevederilor prezentelor norme, entitatile sunt obligate sa nu initieze operatiuni, sa nu realizeze tranzactii ori sa interzica orice operatiune cu acesta sau, dupa caz, sa inceteze relatia de afaceri si sa raporteze acest lucru Oficiului si CSA.
(4) O entitate poate refuza derularea de operatiuni in cazul in care are suspiciuni ca un client poate fi implicat in operatiuni de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism.
Art. 12. - (1) Datele privind identitatea clientului se verifica si se actualizeaza sau se completeaza, dupa caz, daca este necesar, pentru orice tranzactie care implica o suma reprezentand echivalentul in lei a minimum 15.000 euro, indiferent daca tranzactia este efectuata printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni, legate intre ele.
(2) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) si ale art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de indata ce exista o informatie ca printr-o operatiune se urmareste spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, se va proceda la identificarea si raportarea clientilor, chiar daca valoarea operatiunii este mai mica decat 15.000 euro.
(3) Entitatile vor verifica daca atat persoanele care incheie polite de asigurare, cat si beneficiarii acestor polite figureaza pe lista persoanelor suspecte, prevazuta prin Hotararea Guvernului nr. 784/2004 pentru aprobarea Listei persoanelor fizice si persoanelor juridice suspecte de savarsirea sau de finantarea actelor de terorism si prin Hotararea Guvernului nr. 1.272/2005 pentru aprobarea listei persoanelor fizice si juridice suspecte de savarsirea sau finantarea actelor de terorism.
Art. 13. - (1) Entitatilor nu li se impune sa identifice clientul in cazul politelor de asigurare generala, daca prima de asigurare este mai mica decat sau egala cu echivalentul in lei al sumei de 2.500 euro.
(2) Entitatilor nu li se impune sa identifice clientul in cazul politelor de asigurare de viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici decat sau egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de asigurare platita este mai mica decat sau egala cu echivalentul in lei al sumei de 2.500 euro.
(3) Daca ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza sa fie majorate in asa fel incat sa depaseasca limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, in echivalent lei, se va cere identificarea clientilor, aplicandu-se masurile-standard de cunoastere.
(4) In cazul activitatilor de asigurari de viata, verificarea identitatii beneficiarului unei polite de asigurare de viata se va face ori de cate ori acesta este schimbat pe durata de derulare a contractului de asigurare.
(5) Cerintele de identificare a clientului nu se impun, daca s-a stabilit ca plata se va face prin debitarea unui cont deschis in numele clientului la o institutie de credit sau financiara din Romania, dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat tert, care are in vigoare cerinte de identificare a clientilor similare cu cele din legislatia romana.
Art. 14. - (1) Entitatile trebuie sa preia in evidentele lor, de la fiecare client persoana fizica, urmatoarele informatii, furnizate sub semnatura:
a) numele si prenumele complet al clientului si orice alte nume folosite (de exemplu, pseudonim);
b) locul si data nasterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine;
d) numarul si seria documentului de identitate;
e) data eliberarii documentului de identitate si entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/resedinta (adresa completa - strada, numar, bloc, scara, etaj, apartament, oras, judet/sector, codul postal, tara);
g) cetatenia, nationalitatea si tara de origine;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefon/fax;
j) scopul si natura operatiunilor derulate cu entitatea;
k) denumirea si locul desfasurarii activitatii/ocupatia;
l) functia publica detinuta, daca este cazul;
m) numele beneficiarului real, daca este cazul.
(2) Entitatea va pastra o copie a documentului de identitate al clientului. Clientul trebuie sa prezinte documente de identitate cu fotografie, emise de organele abilitate, in conditiile legii.
(3) Entitatea are obligatia de a verifica informatiile primite de la client, pe baza documentelor primare obtinute de la acesta.
Art. 15. - (1) Entitatile trebuie sa preia in evidentele lor urmatoarele informatii legate de clientul persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, dupa caz:
a) denumirea comerciala completa/denumirea din Registrul asociatiilor si fundatiilor;
b) forma si structura juridica;
c) numarul, seria si data certificatului de inregistrare/documentului de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului sau la autoritati similare ori echivalente;
d) capitalul social subscris si varsat;
e) codul unic de inregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele straine;
f) institutia de credit si codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept de semnatura in cont, a administratorilor, a persoanelor cu functii de conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului si specimenele de semnatura ale acestora;
h) adresa completa a sediului social/sediului central sau, dupa caz, a sucursalei;
i) structura actionariatului/asociatilor;
j) telefon, fax si, dupa caz, e-mail, adresa pagina de internet;
k) scopul si natura operatiunilor derulate cu entitatea;
l) numele/denumirea beneficiarului real.
(2) Clientul, persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, trebuie sa prezinte urmatoarele documente, iar entitatea va retine, dupa caz, copii certificate ale acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate si statutul;
b) imputernicirea pentru persoana care reprezinta clientul, daca aceasta nu este reprezentantul legal;
c) certificat constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului (pentru societatile comerciale) sau autoritati similare din statul de origine si documente echivalente pentru celelalte tipuri de persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, care sa ateste informatiile ce tin de identificarea clientului;
d) o declaratie semnata de catre reprezentantii legali cu privire la activitatea desfasurata de client si la functionarea legala a acestuia.
(3) Entitatile au obligatia de a lua masuri pentru identificarea persoanelor fizice care intentioneaza sa actioneze in numele clientului, persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, potrivit politicilor si procedurilor referitoare la identificarea persoanelor fizice, si vor analiza documentele in baza carora persoanele sunt mandatate sa actioneze in numele persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica.
(4) Documentele prezentate de clientul persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica trebuie sa includa si traducerea legalizata in limba romana, in cazul in care documentele originale sunt intocmite in alta limba.
Art. 16. - (1) Entitatile pot utiliza, in scopul aplicarii masurilor standard de cunoastere a clientului, informatiile referitoare la acesta obtinute de la o terta parte.
(2) In cazul in care intermediaza contactul cu clientul, terta parte trebuie sa transmita entitatii care aplica masurile-standard de cunoastere a clientului toate informatiile care ar fi fost obtinute in cadrul procedurilor directe de identificare, astfel incat sa fie respectate cerintele prevazute in aceste norme.
(3) Copii ale documentelor pe baza carora s-au realizat determinarea si verificarea identitatii clientului si, dupa caz, a beneficiarului real vor fi transmise de terta parte imediat, la cererea persoanei careia i-a fost recomandat clientul.
(4) Responsabilitatea ultima pentru indeplinirea tuturor masurilor-standard de cunoastere a clientului apartine persoanelor care utilizeaza informatiile obtinute de la terta parte.
CAPITOLUL IV
Masuri simplificate sau suplimentare de cunoastere a clientului
Art. 17. - Entitatile pot aplica masurile simplificate de cunoastere a clientului in situatiile mentionate la art. 12 din Legea r. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in alte cazuri si conditii, care prezinta risc scazut in privinta spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prevazute de lege sau de reglementarile emise in aplicarea legii.
Art. 18. - (1) Entitatile trebuie sa aplice, pe langa masurilestandard de cunoastere a clientului, pe baza de risc, masuri suplimentare de cunoastere a clientului in toate situatiile care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism.
(2) Entitatile trebuie sa aplice masuri suplimentare de cunoastere a clientului, luand drept indicii de anomalie pentru activitatea de asigurare unul sau mai multe dintre urmatoarele cazuri, fara a se limita la acestea:
a) cumpararea de polite de asigurare de viata care necesita plata unor prime mari si care par a fi contradictorii cu profilul economic al clientului sau cu capacitatea sa de a obtine venituri;
b) plata frecventa a unor prime in numerar ori in valuta pentru sume mari care par a fi contradictorii cu capacitatile financiare ale clientului sau cu activitatea sa;
c) plati frecvente de prime in numerar efectuate prin sume fractionate, care prin cumul ar depasi valorile minime prevazute la art. 12 alin. (1);
d) numirea unor beneficiari pentru politele de asigurare de viata, astfel incat sumele prevazute a fi platite fiecaruia dintre ei si stabilite in baza contractului de asigurare, ca fractiuni din suma totala, sa depaseasca prin cumul valorile minime prevazute la art. 12 alin. (1), in cazul in care relatia dintre asigurat si beneficiar nu justifica acest lucru;
e) semnarea unor polite de asigurare cu plata primelor folosind cecuri emise de terte parti, in special, unde nu exista vreo legatura aparenta intre terti si client;
f) semnarea de catre acelasi contractant a unor polite de asigurare de viata de acelasi tip, care au beneficiari diferiti;
g) schimbarea beneficiarului politei de asigurare in favoarea unor terte parti care nu apartin familiei asiguratului sau care nu au nicio legatura cu acesta, intr-o maniera justificata;
h) clientul refuza ori este retinut in furnizarea de informatii necesare pentru incheierea contractului de asigurare sau da informatii nereale;
i) clientul persoana juridica prezinta declaratii financiare care nu sunt intocmite de catre un contabil;
j) clientul prezinta documente de proprietate a bunului ce urmeaza a fi asigurat, care nu sunt conforme cu realitatea sau care prezinta urme de fals;
k) clientul refuza sa ii permita reprezentantului entitatii sa se convinga de existenta bunului care face obiectul contractului de asigurare;
l) clientul evita contactele directe cu angajatii sau colaboratorii entitatii, prin emiterea frecventa de mandate ori imputerniciri, intr-o maniera nejustificata;
m) clientul evita in mod repetat contactele directe cu entitatea, comunicarile avand loc prin fax sau prin alte mijloace;
n) deschiderea de catre client a unui numar mare de conturi la mai multe sucursale ale unei/unor institutii de credit si efectuarea de transferuri repetate ale unor sume semnificative de bani, cu care urmeaza a fi achitate primele de asigurare;
o) achitarea primelor de asigurare folosind conturile unei societati comerciale, care indica o activitate redusa si care nu ar justifica incheierea unor contracte de asigurare pentru sume semnificative;
p) solicitarea ca prima operatiune sa se realizeze prin intermediul unui cont deschis in numele clientului la o institutie de credit care nu este supusa unor cerinte echivalente privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Persoanele expuse politic
Art. 19. - In cazul tranzactiilor ocazionale sau al relatiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, entitatile trebuie sa dispuna de reguli si proceduri, pe baza de risc, ce permit identificarea clientilor/beneficiarilor reali incadrati in aceasta categorie.
Art. 20. - (1) Inaintea stabilirii unei relatii de afaceri cu un client din aceasta categorie, trebuie sa se solicite si sa se obtina aprobarea in scris a conducerii entitatii. In cazul in care un client a fost acceptat iar, ulterior, a fost identificat ca facand parte din aceasta categorie de clienti, este, de asemenea, obligatorie aprobarea scrisa a conducerii entitatii pentru continuarea relatiilor de afaceri cu clientul respectiv.
(2) Entitatile trebuie sa adopte proceduri si masuri corespunzatoare pentru a stabili sursa veniturilor, precum si a fondurilor implicate in relatia de afaceri sau tranzactia ocazionala.
(3) Entitatile trebuie sa monitorizeze si sa supravegheze in permanenta modul de derulare a relatiei de afaceri cu persoanele din aceasta categorie.
Art. 21. - Entitatile trebuie sa aplice masuri suplimentare de cunoastere a clientului si in alte cazuri decat cele prevazute la art. 18, care, prin natura lor, prezinta un risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism.
CAPITOLUL VI
Clientii cu risc ridicat
Art. 22. - (1) Entitatile au obligatia sa monitorizeze toate operatiunile efectuate de clientii lor, acordand prioritate categoriei de clienti cu risc ridicat.
(2) In momentul in care se decide cu privire la clientii inclusi in categoria clientilor cu risc ridicat, trebuie avute in vedere urmatoarele informatii:
a) tipul de client - persoana fizica/juridica sau entitate fara personalitate juridica;
b) tara de origine;
c) functia publica sau functia importanta detinuta;
d) tipul de activitate desfasurata de catre client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alti indicatori de risc.
Art. 23. - (1) Entitatile trebuie sa acorde o atentie sporita relatiilor de afaceri si tranzactiilor cu persoane din jurisdictii care nu beneficiaza de sisteme adecvate de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
(2) Entitatile vor acorda o atentie deosebita tuturor tranzactiilor complexe, neobisnuit de mari sau care nu se circumscriu tipologiei obisnuite, inclusiv operatiunilor care nu par sa aiba un sens economic, comercial ori legal.
(3) Circumstantele si scopul unor asemenea tranzactii trebuie sa fie examinate cat mai curand posibil de catre entitate, inclusiv pe baza unor documente suplimentare, solicitate clientului pentru justificarea tranzactiei.
(4) Constatarile verificarilor efectuate conform prevederilor alin. (3) trebuie sa fie consemnate in scris si vor fi disponibile pentru verificari efectuate ulterior sau pentru autoritatile competente si auditori, pentru o perioada de cel putin 5 ani.
CAPITOLUL VII
Pastrarea inregistrarilor si obligatii de raportare
Art. 24. - (1) Entitatile au obligatia sa pastreze toate informatiile privind masurile de identificare a clientului, pentru o perioada de cel putin 5 ani, incepand cu data incetarii relatiei cu clientul.
(2) Entitatile au obligatia sa pastreze evidentele secundare sau operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare efectuate de client, pentru o perioada de 5 ani ori chiar mai mult, la solicitarea Oficiului sau a altor autoritati, de la efectuarea fiecarei operatiuni, intr-o forma corespunzatoare, indiferent daca contractul de asigurare a incetat prin ajungere la termen sau prin producerea evenimentului asigurat ori a fost denuntat, reziliat sau anulat. Respectivele evidente trebuie sa fie suficiente pentru a permite o reconstituire a tranzactiei individuale, inclusiv suma si tipul valutei, pentru a furniza probe in justitie, daca este necesar.
(3) Entitatile sunt obligate sa aiba proceduri interne si sa dispuna de sisteme care sa le permita transmiterea prompta, la solicitarea Oficiului, respectiv la solicitarea CSA si/sau a organelor de urmarire penala, a informatiilor privind identitatea si natura relatiei pentru clientii specificati in solicitare, cu care sunt in relatii de afaceri sau cu care au avut o relatie de afaceri in ultimii 5 ani.
Art. 25. - (1) Entitatile trebuie sa instituie proceduri prin care sa identifice tranzactiile sau tipurile de tranzactii suspecte efectuate in numele clientilor lor.
(2) In cazul in care sunt suspiciuni ca o operatiune care urmeaza a fi efectuata are ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, entitatea va transmite in cel mult 24 de ore catre Oficiu si CSA un raport de tranzactii suspecte.
(3) Administratorii/membrii consiliului de supraveghere, directorii/membrii directoratului, reprezentantii si personalul entitatii au obligatia de a nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in legatura cu spalarea banilor si finantarea actelor de terorism si de a nu avertiza clientii implicati sau terte persoane despre faptul ca o raportare privind o tranzactie suspecta ori informatii aferente acesteia au fost/vor fi inaintate catre Oficiu si CSA.
Art. 26. - (1) Entitatile trebuie sa raporteze in cel mult 10 zile lucratoare catre Oficiu si CSA operatiunile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima o reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si transferurilor externe.
Art. 27. - Contractele de confidentialitate, legislatia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restrictiona capacitatea entitatilor de a raporta tranzactiile suspecte.
Art. 28. - Entitatile mentionate la art. 2 sunt obligate sa utilizeze numai formularele de raportare elaborate de Oficiu.
CAPITOLUL VIII
Sanctiuni si alte prevederi
Art. 29. - Entitatile sunt obligate sa isi revizuiasca procedurile si/sau normele interne emise privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism ori de cate ori intervine o modificare a legislatiei specifice, precum si in functie de identificarea unor noi riscuri.
Art. 30. - Incalcarea prevederilor prezentelor norme constituie contraventie si se sanctioneaza in conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 31. - Prezentele norme se completeaza de drept cu celelalte prevederi ale legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.
Comentarii articol (0)