Negocierile la Capitolul 10 - Impozitarea au fost închise provizoriu în cadrul Conferinþei de Aderare România - UE la nivel ministerial din 2 iunie 2003.
Ulterior închiderii provizorii a capitolului 10 – Impozitarea, în al doilea semestru al anului 2003 (octombrie 2003) au fost adoptate douã noi directive cu relevanþã ºi impact pentru România, respectiv:
- Directiva nr. 96/2003/CE privind restructurarea cadrului comunitar pentru impozitarea produselor energetice ºi a electricitãþii, adoptatã de Consiliul UE la 27 octombrie 2003 ºi publicatã în Jurnalul Oficial 283 din 31.10.2003.
- Directiva nr. 49/2003/CE, privind un sistem comun de impozitare aplicabil plãþilor de dobândã ºi de redevenþe efectuate între companii asociate din diferite State Membre, adoptatã de Consiliul UE la 3 iunie 2003 ºi publicatã în Jurnalul Oficial 157 din 26.06.2003.
Având în vedere complexitatea ºi impactul implementãrii prevederilor acestor directive pentru România, Delegaþia Naþionalã de Negociere a Aderãrii României la UE, a convocat, la data de 11 februarie 2004, delegaþia sectorialã pentru negocierea acestui capitol, în scopul elaborãrii poziþiei României faþã de noul acquis.
Deºi delegaþia sectorialã de negociere a Capitolului 10 - Impozitarea este formatã din Ministerul Finanþelor Publice, Autoritatea Naþionalã Vamalã, Consiliul Concurenþei ºi Ministerul Integrãrii Europene, având în vedere complexitatea noului acquis, la reuniuni au mai fost invitate sã participe ºi alte instituþii cu atribuþii în transpunerea noului acquis, respectiv:
- Ministerul Economiei ºi Comerþului,
- Ministerul Administraþiei ºi Internelor,
- Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale,
- Banca Naþionalã a României,
- Autoritatea Naþionalã de Reglementare în domeniul Energiei,
- Autoritatea Naþionalã de Reglementare în domeniul Gazelor Naturale,
- Autoritatea Naþionalã de Reglementare pentru serviciile publice de gospodãrire comunalã,
- Agenþia Naþionalã pentru Resurse Minerale.
În urma realizãrii evaluãrii autoritãþilor române implicate ºi a formulãrii poziþiei României faþã de acquis, România a transmis, la începutul lunii octombrie 2004, conform practicii instituite în negocierile cu Uniunea Europeanã, poziþia României faþã de noul acquis, dupã ce, în prealabil, în cursul lunii septembrie a.c. au avut loc consultãri cu Comisia Europeanã.
România a solicitat 6 perioade de tranziþie între 2 ºi 6 ani pentru alinierea la nivelul accizei stabilite de acquis pentru benzina fãrã plumb, motorinã folositã drept carburant pentru automobile, gaz utilizat în scopuri necomerciale, pãcurã (perioadã diferenþialã în funcþie de utilizare - în sistemul de termoficare sau pentru alte destinaþii) ºi electricitate. În plus, România a solicitat scutiri sau reduceri de accizã pentru consumatorii casnici - gospodãrii ºi organizaþii caritabile. De asemenea, s-a mai solicitat o perioadã de tranziþie pentru aplicarea Directivei nr. 49/2003/CE, privind un sistem comun de impozitare aplicabil plãþilor de dobândã ºi de redevenþe efectuate între companii asociate din diferite State Membre.
Pentru a justifica cererea perioadelor de tranziþie, România a explicat cã majorarea nivelului accizelor la nivelul solicitat de Uniunea Europeanã ar duce la o creºtere a preþurilor la respectivele produse energetice, iar aceasta ar avea un impact negativ asupra standardului de viatþã al consumatorilor români de energie.
Reamintim cã procedura negocierilor de aderare la Uniunea Europeanã este una complexã ºi de duratã, desfãºurându-se în scris. Documentele conþinând poziþia statului candidat pe capitolele de acquis sunt transmise Conferinþei de Aderare. Ulterior, acestea sunt evaluate de Comisia Europeanã care elaboreazã proiectul de poziþie comunã a Uniunii Europene. Acest document este transmis Grupului Extindere al COREPER - unde participã reprezentanþii tuturor statelor membre ale Uniunii - care se pronunþã asupra acestuia. In momentul în care se obþine unanimitatea acestor þãri, se adoptã Poziþia comunã a UE.
Dupã adoptarea de cãtre Consiliu a acestei poziþii comune, capitolul de acquis se finalizeazã în cursul unei Conferinþe de aderare (stabilitã de comun acord de cele douã pãrþi). Redeschiderea unui capitol face parte din procedura normalã de negociere ºi a fost utilizat ºi de alte state foste candidate.
Sperãm sã clarificãm toate aceste aspecte privind capitolul de Impozitare cu ocazia proximei conferinþe de aderare România-UE. Aceastã negociere la capitolul de de Impozitare nu va influenþa calendarul de aderare (finalizarea negocierilor de aderare în 2004, semnarea Tratatului de aderare cât mai devreme în 2004 ºi aderarea la UE la 1 ianuarie 2007).
Comentarii articol (0)