Deconturile de taxa pe valoarea adaugata depuse de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pot fi corectate fie la solicitarea contribuabilului, in cazul in care acesta constata o eroare materiala in decontul depus, fie de catre organul fiscal, la initiativa acestuia.
Potrivit Ordinului 179/2007, se considera
erori materiale ce pot fi corectate prin "rectificarea" decontului/deconturilor de TVA depuse urmatoarele:
- erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale, inversarea unor cifre din sumele trecute in decont, preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare);
- inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, contrar reglementarilor legale in materie;
- erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor ce au fost solicitate la rambursare in perioada anterioara.
Poate fi considerata eroare materiala si situatia in care contribuabilul, desi putea sa solicite rambursarea soludului negativ al TVA, la intocmirea decontului a omis sa bifeze caseta corespunzatoare. In acest caz, persoana impozabila poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se poate depune pana la data depunerii decontului de TVA aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont. In aceasta situatie, termenul de solutionare a solicitarii de rambursare a TVA va fi de 45 de zile de la data depunerii declaratiei prin care se corecteaza decontul eronat intocmit.
Potrivit legii, nu este permisa corectarea decontului de TVA pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala. Prin exceptie, corectarea se poate face ca urmare a dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusa de persoana impozabila, va fi insotita obligatoriu de dispozitia de masuri, in copie si original.
Totodata, corectarea erorilor se poate face in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul ce urmeaza a fi corectat. In cazul depunerii solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de TVA dupa expirarea termenului de prescriptie, se considera o recunoastere voluntara a taxei pe valoarea adaugata de plata si a diferentelor de TVA de plata astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
Pentru corectarea erorilor materiale din decontul de TVA la solicitarea persoanei impozabile, aceasta trebuie sa depuna o solicitare de corectare la registratura organului fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomndata de primire. Compartimentul de specialitate va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
In cazul in care
corectarea erorilor materiale se face la initiativa organului fiscal, corectarea se poate efectua astfel:
- in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din proprie initiativa, de catre compartimentul de specialitate;
- daca in decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezenta acesteia la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde in mod obligatoriu: data, ora si locul stabilite pentru prezenta persoanei impozabile, baza legala a solicitarii, scopul solicitarii si documentele pe care aceasta trebuie sa le prezinte pentru corectarea erorilor.
Compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal, pe baza constatarilor proprii sau in baza documentelor prezentate de persoana impozabila, intocmeste un referat in care inscrie constatarile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului, precum si modul in care se vor corecta aceste erori. In baza acestui referat, organul fiscal intocmeste decizia de corectare.
Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de TVA in vigoare la data la care se refera decontul intocmit eronat, se completeaza numai la randurile care au suferit modificari cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial si trebuie sa contina in mod obligatoriu elementele prevazute la art. 43 din Codul de procedura fiscala. Aceasta decizie se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se comunica platitorului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
Modificarile efectuate prin decizia de corectare se opereaza de catre organul fiscal in Registrul jurnal obligatii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se opereaza in evidenta analitica pe platitori.
In situatia in care, ca urmare a corectarii erorilor, rezulta o
suma negativa de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare, la randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
In situatia in care rezulta o
suma pozitiva de plata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare, la randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de taxa se stabileste, potrivit reglementarilor legale, in functie de data comunicarii deciziei de corectare sau a instiintarii, dupa caz.
Comentarii articol (2)