Va oferim integral Instructiunile din 14/05/2007 , publicate in Monitorul Oficial, Partea I nr. 347 din 22 mai 2007.
1. Deconturile de taxa pe valoarea adaugata depuse de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de catre organul fiscal competent, la initiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
2. Prin procedura de corectare de catre organul fiscal competent a deconturilor de taxa pe valoarea adaugata depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare);
b) inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, contrar reglementarilor legale in materie;
c) erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
3.1. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate face in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul supus corectarii.
3.2. Depunerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata dupa expirarea termenului de prescriptie constituie o recunoastere voluntara a taxei pe valoarea adaugata de plata si a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
4.1. Corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prezentelor instructiuni, nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala.
4.2. Prin exceptie de la pct. 4.1, corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se poate realiza in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusa de persoana impozabila, va fi insotita de dispozitia de masuri, in copie si original.
5. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza de compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, denumit in continuare compartiment de specialitate.
6. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, din initiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:
a) in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din proprie initiativa, de compartimentul de specialitate;
b) daca in decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezenta acesteia la sediul sau, cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde in mod obligatoriu: data, ora si locul stabilite pentru prezenta persoanei impozabile; baza legala a solicitarii; scopul solicitarii; documentele pe care urmeaza sa le prezinte persoana impozabila (necesare corectarii erorilor).
7. In cazul corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, la solicitarea persoanei impozabile, se procedeaza astfel:
a) persoana impozabila depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata;
b) compartimentul de specialitate va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
8.1. In vederea corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate, pe baza constatarilor proprii sau in baza documentelor prezentate de persoana impozabila, intocmeste un referat in care inscrie constatarile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata, precum si modul in care se vor corecta aceste erori.
8.2. In baza referatului, organul fiscal intocmeste decizia de corectare.
Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de taxa pe valoarea adaugata in vigoare la data la care se refera decontul intocmit eronat, se completeaza numai la randurile care au suferit modificari cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial si contine in mod obligatoriu elementele prevazute la art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Decizia de corectare se semneaza de seful compartimentului de specialitate si se aproba de conducatorul organului fiscal.
Decizia de corectare se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se comunica platitorului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
8.3. Modificarile din decizia de corectare se opereaza de organul fiscal in Registrul jurnal obligatii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se opereaza in evidenta analitica pe platitori.
9.1. In situatia in care in urma corectarii erorilor rezulta o suma negativa de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
9.2. In situatia in care in urma corectarii erorilor rezulta o suma pozitiva de taxa pe valoarea adaugata, persoana impozabila o va prelua in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de taxa pe valoarea adaugata se stabileste, potrivit reglementarilor legale, in functie de data comunicarii deciziei de corectare sau a instiintarii, dupa caz.
10.1. Se considera eroare materiala si situatia in care persoana impozabila, inregistrata in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzatoare din decontul de taxa pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare.
10.2. Persoana impozabila care se afla in situatia prevazuta la pct. 10.1 poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei persoanei in cauza de a indrepta eroarea materiala. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
10.3. Termenul de solutionare a solicitarilor de rambursare a sumei negative este de 45 de zile de la data depunerii declaratiei mentionate la pct. 10.2.
Comentarii articol (0)