Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2009 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 200 din 30.03.2009.
Avand in vedere prevederile art. 101 alin. (1) si ale art. 150 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006, si ale pct. 402 din anexa la Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2008 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
in temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, al art. 420 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 72 din Ordonanta Guvernului nr. 28/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte, precum si institutiilor financiare nebancare, persoane juridice romane, si sucursalelor din Romania ale institutiilor financiare nebancare straine, cu exceptia celor ce se incadreaza in prevederile titlului I, cap. IV sectiunea a 2-a "Institutiile financiare din alte state membre" din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, inscrise in Registrul general deschis la Banca Nationala a Romaniei, si reglementeaza:
a) in cazul institutiilor de credit:
- clasificarea creditelor acordate debitorilor din afara sectorului institutiilor de credit;
- clasificarea creditelor acordate altor institutii de credit si a plasamentelor constituite la acestea;
- determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit aferent creditelor/plasamentelor clasificate;
- constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit;
b) in cazul institutiilor financiare nebancare:
- clasificarea creditelor acordate debitorilor din afara sectorului institutiilor de credit;
- determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit aferent creditelor clasificate;
- constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.
(2) Prevederile prezentului regulament, referitoare la expunerile din credite/plasamente, inregistrate fata de institutii de credit, sunt aplicabile numai in cazul institutiilor de credit.
Art. 2. - Expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) institutii de credit - entitati definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) institutii financiare nebancare - entitati definite potrivit Ordonantei Guvernului nr. 28/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006;
c) imprumutatori - institutiile de credit si institutiile financiare nebancare carora li se aplica prezentul regulament;
d) grupul imprumutatorului - grupul format din societatea-mama, filialele societatii-mama si filialele imprumutatorului;
e) tari din categoria A - statele membre ale Uniunii Europene1) si tarile care sunt membre depline ale Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), precum si acele tari care au incheiat acorduri speciale de imprumut cu Fondul Monetar International (FMI) in cadrul acordurilor generale de imprumut (GAB); in cazul in care o tara din aceasta categorie isi reesaloneaza datoria publica externa, tara respectiva este exclusa din categoria A pe o perioada de 5 ani;
f) banci de dezvoltare multilaterala - Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (the International Bank for Reconstruction and Development), Societatea Financiara Internationala (the International Finance Corporation), Banca Interamericana de Dezvoltare (the Inter-American Development Bank), Banca Asiatica de Dezvoltare (the Asian Development Bank), Banca Africana de Dezvoltare (the African Development Bank), Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (the Council of Europe Development Bank), Banca Nordica de Investitii (the Nordic Investment Bank), Banca de Dezvoltare din Caraibe (the Caribbean Development Bank), Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (the European Bank for Reconstruction and Development), Fondul European de Investitii (the European Investment Fund), Societatea Interamericana de Investitii (the Inter-American Investment Corporation);
g) debitor - entitate fata de care imprumutatorul inregistreaza expuneri din credite/plasamente, inclusiv entitatea fata de care imprumutatorul inregistreaza numai expuneri care constituie debite potentiale, cum sunt, de exemplu, angajamentele de finantare sau de garantare;
h) debitor, persoana fizica, expus la riscul valutar - debitor, persoana fizica, ce nu genereaza fluxuri de numerar nete pozitive in valuta de exprimare a creditului, care sa permita rambursarea la termen a fiecarei rate de credit (principal si dobanda). Intrarile de numerar se ajusteaza in functie de gradul de certitudine si de caracterul de permanenta al acestora;
i) situatii financiare - situatiile financiare anuale si periodice, intocmite conform reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice sau de autoritati cu competente similare din alte tari;
j) serviciul datoriei - numarul de zile de intarziere la plata fata de data scadentei datoriei;
k) performanta financiara - reflectarea potentialului economic si a soliditatii financiare ale unei entitati, obtinuta in urma analizarii unui ansamblu de factori cantitativi si calitativi;
l) initiere de proceduri judiciare - cel putin una dintre urmatoarele masuri luate in scopul recuperarii creantelor:
- darea de catre instanta a hotararii de deschidere a procedurii falimentului;
- declansarea procedurii de executare silita fata de persoanele fizice sau juridice.
Se aplica acelasi regim si pentru investirea cu formula executorie a contractelor de credit, contractelor de garantie si a hotararilor judecatoresti definitive ce dispun asupra contractelor de credit, precum si asupra contractelor de garantie, daca este cazul, sau asupra contractelor de plasament;
m) principal - sumele avansate de imprumutatori debitorilor sub forma capitalului imprumutat, inclusiv cele care s-ar putea incadra in aceasta categorie in cazul in care devin exigibile obligatiile imprumutatorilor din angajamentele de finantare si din cele de garantare asumate de acestia, precum si depozitele plasate la institutiile de credit;
n) credite si plasamente - categoriile de credite si plasamente care se clasifica de imprumutatori in conformitate cu prevederile prezentului regulament, sistematizate din punctul de vedere al cerintei privind constituirea de provizioane specifice de risc de credit, al apartenentei debitorului la sectorul institutiilor de credit, al structurarii, dupa caz, in principal si dobanda, precum si al conturilor in care sunt evidentiate. Acestea sunt prezentate la sectiunea I "Credite", respectiv la sectiunea a II-a "Plasamente" din cadrul anexei nr. 1;
o) garantii - garantiile primite care pot fi luate in considerare de imprumutatori pentru diminuarea expunerii fata de debitor, in conformitate cu prevederile prezentului regulament, sistematizate din punctul de vedere al categoriei garantiei, precum si al conturilor in care sunt evidentiate. Acestea sunt prezentate la sectiunea a III-a "Garantii" din cadrul anexei nr. 1. Garantiile se impart in urmatoarele categorii:
(i) garantii personale - se refera la garantii furnizate de terti (de exemplu: cautiunea, avalul etc.), ce pot fi incadrate, in functie de caracteristicile pe care le prezinta, dupa cum urmeaza:
- garantie expresa - protectia furnizata de garantie este legata in mod clar de expuneri ce pot fi identificate cu exactitate sau de un portofoliu de expuneri clar delimitat, astfel incat gradul de acoperire a protectiei este clar definit si nu poate fi pus la indoiala;
- garantie irevocabila - in afara nerespectarii de catre cumparatorul protectiei a obligatiei de a plati la scadenta costul protectiei, contractul prin care este furnizata protectia nu contine nicio clauza care ar putea sa permita furnizorului protectiei sa anuleze unilateral garantia sau ar putea sa conduca la cresterea costului efectiv al garantiei;
- garantie neconditionata - contractul prin care este furnizata protectia nu contine nicio clauza asupra careia cumparatorul protectiei (institutia de credit/institutia financiara nebancara) nu detine controlul, clauza care sa poata scuti garantul de obligatia de a plati in termen de maximum 15 zile calendaristice, in cazul in care obligatul principal nu achita la termen plata scadenta/platile scadente;
(ii) garantii reale - se refera la bunuri corporale sau necorporale primite in garantie pentru operatiunile realizate (de exemplu: ipoteca, gajul cu deposedare, inclusiv depozitul colateral, gajul fara deposedare etc.);
(iii) garantii reale intrinseci - se refera la garantii incluse in caracteristicile operatiunii insesi si care nu fac obiectul inregistrarii in posturile din afara bilantului (de exemplu: valorile primite in pensiune simpla, titluri primite in pensiune livrata, bunurile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar etc.); imprumutatorii inregistreaza garantiile reale intrinseci in contul de evidenta tehnico-operativa 9981 - Alte valori primite;
p) provizioane specifice de risc de credit - provizioanele care se constituie de imprumutatori in scopul acoperirii unor pierderi potentiale din credite/plasamente, sistematizate din punctul de vedere al categoriilor de active pe care le rectifica, al structurarii in principal si dobanda a categoriei de active rectificate, precum si al conturilor in care sunt evidentiate. Acestea sunt prezentate la sectiunea a IV-a "Provizioane" din cadrul anexei nr. 1;
q) valoare justa - suma la care poate fi tranzactionat un activ, de bunavoie, intre parti aflate in cunostinta de cauza, in cadrul unei tranzactii in care pretul este determinat obiectiv.
___________
1) Pentru scopurile prezentului regulament, Romania este tratata separat de celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Art. 3. - (1) Normele interne ale imprumutatorilor, la care se face referire in prezentul regulament, se constituie ca un singur act normativ.
(2) Normele interne prevazute la alin. (1) se aproba, in cazul institutiilor de credit (altele decat organizatiile cooperatiste), de catre organele cu functie de conducere ale acestora, iar in cazul organizatiilor cooperatiste de credit, de catre organele cu functie de conducere ale caselor centrale.
(3) In vederea aplicarii, normele interne ale institutiilor de credit trebuie validate de Banca Nationala a Romaniei - Directia supraveghere.
(4) Normele interne prevazute la alin. (1) se aproba, in cazul institutiilor financiare nebancare, la nivelul organelor statutare ale acestora.
(5) Normele interne ale institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special se transmit Bancii Nationale a Romaniei - Directia supraveghere.
CAPITOLUL II
Performanta financiara a debitorilor
Art. 4. - (1) Institutiile de credit incadreaza debitorii din afara sectorului institutiilor de credit in categorii de performanta financiara, care se noteaza de la A la E, in ordinea descrescatoare a calitatii acesteia.
(2) Evaluarea performantei financiare a unui debitor, persoana fizica, se realizeaza potrivit criteriilor stabilite de institutiile de credit prin norme interne, pornindu-se de la procedura de clasificare a clientelei pe categorii de risc de nerambursare, elaborata de acestea.
(3) Evaluarea performantei financiare a unui debitor, persoana juridica, din afara sectorului institutiilor de credit se realizeaza potrivit normelor interne ale institutiilor de credit, pe baza de punctaj atribuit unor factori cantitativi si calitativi. Factorii cantitativi se refera in principal la urmatorii indicatori, acolo unde acestia pot fi determinati: lichiditate, solvabilitate, profitabilitate si risc, inclusiv riscul valutar. Factorii calitativi se refera cel putin la aspecte legate de modul de administrare a entitatii analizate, de calitatea actionariatului, de garantiile primite (altele decat cele care sunt acceptate la diminuarea expunerii fata de debitor), de conditiile de piata in care aceasta isi desfasoara activitatea.
(4) Indicatorii prevazuti la alin. (3) se calculeaza pe baza datelor cuprinse in situatiile financiare ale debitorului, iar categoria de performanta financiara se determina si contribuie la stabilirea categoriei de clasificare a creditelor in luna urmatoare celei in care institutiei de credit i se prezinta raportarile respective.
(5) In cazul in care institutiile de credit se gasesc in imposibilitate de a evalua performanta financiara a unui debitor, persoana juridica, din afara sectorului institutiilor de credit, aceasta se incadreaza direct in categoria E.
(6) Frecventa cu care se determina categoria de performanta financiara a unui debitor, persoana juridica, din afara sectorului institutiilor de credit coincide cu frecventa cu care se intocmesc situatiile financiare.
(7) In vederea clasificarii creditelor, pe perioada cuprinsa intre doua intocmiri ale situatiilor financiare, se mentine ultima categorie de performanta financiara determinata.
(8) Prima clasificare a creditelor pentru debitorii, persoane juridice, din afara sectorului institutiilor de credit, efectuata potrivit prezentului regulament, ia in considerare categoria de performanta financiara determinata in functie de ultimele situatii financiare.
Art. 5. - In cazul debitorilor din sectorul institutiilor de credit, performanta financiara se incadreaza direct in categoria A.
CAPITOLUL III
Diminuarea expunerilor pe baza garantiilor
Art. 6. - Pentru scopurile aplicarii prevederilor prezentului capitol, imprumutatorii asigura indeplinirea cerintelor prevazute in cap. VI "Cerinte de natura informationala", referitoare la garantii.
Art. 7. - In scopul determinarii valorii cu care se diminueaza efectiv sumele reprezentand expuneri din credite/plasamente, sumele inregistrate in contabilitate, aferente garantiilor eligibile, se ajusteaza prin aplicarea de coeficienti, cu valoarea cuprinsa intre 0 si 1, rezultatul urmand a fi limitat la nivelul sumelor garantate.
Art. 8. - Garantiile care pot fi luate in considerare de catre imprumutatori in vederea diminuarii expunerii fata de debitor sunt cele din tabelul prevazut in anexa nr. 2, precum si alte garantii reale in conformitate cu normele interne ale imprumutatorilor.
Art. 9. - (1) In vederea deducerii din expunerea fata de debitor, coeficientii cu care se ajusteaza sumele inregistrate in contabilitate, aferente garantiilor din tabelul prevazut in anexa nr. 2, se stabilesc de imprumutator, pentru fiecare categorie/caz. Valoarea acestor coeficienti nu poate depasi valoarea maxima prevazuta in cadrul tabelului.
(2) Imprumutatorul trebuie sa dispuna de documentatia de fundamentare aferenta stabilirii valorii coeficientilor prevazuti la alin. (1).
Art. 10. - (1) Orice garantie reala, cu exceptia gajului general, a garantiilor constituite asupra bunurilor viitoare2) si a garantiilor reale prevazute in tabelul din anexa nr. 2, poate fi luata in considerare pentru diminuarea expunerii imprumutatorului fata de debitor, la o valoare ce nu poate depasi valoarea sa justa. In acest scop, imprumutatorii pot lua in considerare numai acele garantii reale pentru care acestia pot determina valoarea justa pe baza de metodologii proprii3) prevazute in cadrul normelor interne. In scopul ajustarii valorii juste, imprumutatorul stabileste coeficienti, pentru fiecare categorie/caz.
(2) Imprumutatorul trebuie sa dispuna de documentatia de fundamentare aferenta stabilirii valorii coeficientilor prevazuti la alin. (1).
___________
2) Garantiile pe bunuri viitoare nu produc efecte decat din momentul in care debitorul obtine proprietatea asupra bunurilor si, in consecinta, nu pot fi luate in considerare in scopul diminuarii expunerilor. Cu titlu de exemplu, pot fi mentionate: garantii reprezentate de cesionarea despagubirilor din polite de asigurare care au ca obiect acoperirea riscului de credit, a despagubirilor din polite de asigurare de viata; garantii reprezentate de cesionarea incasarilor din creante viitoare.
3) Intrucat valoarea justa este o categorie definita si reglementata in cadrul Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS), imprumutatorii elaboreaza metodologiile pentru determinarea valorii juste a garantiilor reale primite, avand in vedere standardele contabile mentionate.
#PAGEBREAK#
Art. 11. - Politele de asigurare care au ca obiect garantarea/preluarea riscului de neplata se asimileaza scrisorilor de garantie emise de institutiile de credit si, in consecinta, pot fi luate in considerare de imprumutatori in calitate de diminuator de risc de credit, in situatia in care sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
- au caracteristici similare celor impuse scrisorilor de garantie emise de institutiile de credit (care trebuie sa fie exprese, irevocabile si neconditionate);
- riscul de credit a fost transferat in afara grupului imprumutatorului prin intermediul operatiunilor de asigurare/reasigurare incheiate cu societati de asigurare/reasigurare, iar societatile de asigurare/reasigurare din afara grupului, care au preluat riscul, respecta cerintele prevazute de standardele comunitare in materie (sau de standarde aplicabile societatilor de asigurare/reasigurare, pe care, in urma analizei efectuate, imprumutatorul le considera in mod justificat echivalente standardelor comunitare). In cazul in care riscul de credit a fost partial transferat, calitatea de diminuator de risc de credit a politei de asigurare poate fi luata in considerare numai pentru partea transferata;
- normele interne ale imprumutatorului prevad un coeficient de maximum 0,8 pentru deducerea din expunerea acestuia fata de debitor, precum si modalitatea de determinare a calitatii societatilor de asigurare/reasigurare emitente si a nivelului coeficientilor pentru fiecare astfel de emitent/categorie de emitenti.
Art. 12. - (1) Garantiile exprese, irevocabile si neconditionate, acordate de fondurile de garantare a creditelor (FGC) din Romania prin intermedierea resurselor alocate in acest sens de autoritatile centrale si pentru care acestea isi asuma raspunderea, pot fi considerate garantii exprese, irevocabile si neconditionate emise de stat4), daca:
- fondurile alocate sunt efectiv transferate FGC de autoritatile centrale; si
- FGC demonstreaza imprumutatorului ca dispun de o gestiune care sa evidentieze distinct respectivele fonduri, iar acestea sunt utilizate doar pentru garantarea riscurilor aferente.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica numai in conditiile in care imprumutatorul dispune de documentatia care sa ateste indeplinirea cerintelor prevazute.
___________
4) Garantiile exprese, irevocabile si neconditionate emise de stat au, potrivit tabelului din anexa nr. 2, un coeficient de deducere de maximum 1.
Art. 13. - (1) Garantiile aferente expunerilor reprezentand principalul creditelor/plasamentelor clasificate in categoria "pierdere", in cazul carora serviciul datoriei este mai mare de 90 de zile si/sau in cazul carora au fost initiate proceduri judiciare fata de operatiune ori fata de debitor, se ajusteaza prin aplicarea de coeficienti stabiliti de imprumutator, pentru fiecare categorie/caz. Valoarea acestor coeficienti nu poate fi mai mare de 0,25.
(2) Imprumutatorul trebuie sa dispuna de documentatia de fundamentare aferenta stabilirii valorii coeficientilor prevazuti la alin. (1).
(3) Garantiile aferente expunerilor reprezentand dobanzi curente/restante, atasate creditelor/plasamentelor mentionate la alin. (1), nu se iau in considerare, coeficientul care se aplica sumelor aferente respectivelor garantii avand valoarea zero.
CAPITOLUL IV
Clasificarea creditelor si plasamentelor si determinarea
necesarului de provizioane specifice de risc de credit
Art. 14. - Pentru scopurile aplicarii prevederilor prezentului capitol, imprumutatorii asigura indeplinirea cerintelor prevazute in cap. VI "Cerinte de natura informationala".
Art. 15. - (1) Expunerile din credite, inregistrate de imprumutatori fata de debitorii din afara sectorului institutiilor de credit, se clasifica in urmatoarele categorii:
a) standard;
b) in observatie;
c) substandard;
d) indoielnic;
e) pierdere.
(2) Expunerile din credite/plasamente, inregistrate de institutiile de credit fata de alte institutii de credit, se clasifica numai in categoria "standard" sau "pierdere".
Art. 16. - Expunerile din credite/plasamente, inregistrate de imprumutatori fata de un anumit debitor, se incadreaza intr-o singura categorie de clasificare, pe baza principiului declasarii prin contaminare, respectiv prin luarea in considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.
Art. 17. - Operatiunile acoperite, integral si pe toata durata desfasurarii acestora, cu depozit colateral plasat la institutia de credit imprumutatoare, pot fi excluse din portofoliul operatiunilor care fac obiectul clasificarii si provizionarii. Optiunea se exercita in mod unitar pentru toate operatiunile de acest tip aflate in portofoliu.
Art. 18. - In scopul clasificarii creditelor/plasamentelor si al determinarii necesarului de provizioane specifice de risc de credit, se parcurg urmatoarele etape:
1. clasificarea creditelor si/sau a plasamentelor:
1.1. identificarea din cadrul sumelor inregistrate in conturile de credite/plasamente a tuturor extraselor reprezentand expuneri din operatiuni derulate cu un anumit debitor si, pentru fiecare dintre aceste expuneri, identificarea celorlalte atribute necesare pentru realizarea operatiunii de clasificare/provizionare;
1.2. clasificarea acestor expuneri prin aplicarea simultana a urmatoarelor criterii:
a) in cazul institutiilor de credit:
- serviciul datoriei;
- performanta financiara;
- initierea de proceduri judiciare.
Corespondenta dintre criterii si categoriile de clasificare este prevazuta in tabelele nr. 1.A si 1.B din anexa nr. 3;
b) in cazul institutiilor financiare nebancare:
- serviciul datoriei;
- initierea de proceduri judiciare.
Corespondenta dintre criterii si categoriile de clasificare este prevazuta in tabelul nr. 2 din anexa nr. 3;
1.3. reclasificarea acestor expuneri intr-o singura categorie, pe baza principiului declasarii prin contaminare.
NOTA: Pentru scopuri de optimizare, ultimele doua etape pot fi integrate intr-o singura etapa care sa asigure direct incadrarea globala a expunerilor respective, fara a se mai stabili categorii individuale de clasificare;
2. determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit:
2.1. etapa cu caracter optional - diminuarea expunerilor, de la etapa anterioara, care sunt garantate, in conformitate cu prevederile cap. III "Diminuarea expunerilor pe baza garantiilor";
2.2. aplicarea coeficientului de provizionare asupra expunerilor prelucrate anterior si care fac obiectul constituirii de provizioane specifice de risc de credit; corespondenta dintre categoriile de clasificare si coeficientii de provizionare este prevazuta in tabelul nr. 3 din anexa nr. 3;
3. reluarea etapelor 1 si 2 pentru toti ceilalti debitori fata de care imprumutatorul inregistreaza expuneri din credite/plasamente.
CAPITOLUL V
Constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor
specifice de risc de credit
Art. 19. - Constituirea de provizioane specifice de risc de credit se refera la crearea acestora si se realizeaza prin includerea pe cheltuieli a sumei reprezentand nivelul necesarului de provizioane specifice de risc de credit.
Art. 20. - Regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se refera la modificarea nivelului existent al acestora in vederea restabilirii egalitatii dintre nivelul existent si cel al necesarului si se realizeaza prin includerea pe cheltuieli sau prin reluarea pe venituri a sumei reprezentand diferenta dintre nivelul existent in sold al provizioanelor specifice de risc de credit si nivelul necesarului.
Art. 21. - Utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se refera la anularea provizioanelor specifice de risc de credit si se realizeaza prin reluarea pe venituri a sumei reprezentand nivelul existent in sold al provizioanelor specifice de risc de credit aferente creditelor/plasamentelor pentru care este indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
- au fost epuizate posibilitatile legale de recuperare ori s-a implinit termenul de prescriptie;
- au fost transferate drepturile contractuale aferente respectivului credit/plasament.
Art. 22. - Imprumutatorii constituie si/sau regularizeaza lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor/plasamentelor evidentiate in sold la finele lunii respective, prin includerea pe cheltuieli si/sau prin reluarea pe venituri, indiferent de rezultatul financiar inregistrat al perioadei.
Art. 23. - Imprumutatorii constituie, regularizeaza si utilizeaza provizioanele specifice de risc de credit, utilizand moneda de exprimare a creditelor/plasamentelor pe care le corecteaza.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VI
Cerinte de natura informationala
Art. 24. - Pentru scopurile aplicarii prezentului regulament, imprumutatorii trebuie sa dispuna de metode adecvate de organizare a informatiei si de proceduri, care sa asigure indeplinirea cerintelor legate de clasificarea creditelor/ plasamentelor si determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum si de constituirea/ regularizarea/utilizarea acestora. In particular, printre cerintele a caror indeplinire trebuie asigurata de metodele si procedurile mentionate, imprumutatorii trebuie sa aiba in vedere si urmatoarele cerinte5):
a) realizarea si pastrarea corespondentei dintre garantiile reale/personale eligibile si operatiunile reprezentand credite/plasamente pe care acestea le garanteaza;
b) identificarea din cadrul sumelor inregistrate in conturile de credite/plasamente si in conturile de garantii, care se regasesc in bilant, in afara bilantului si in evidenta tehnico-operativa, a tuturor extraselor aferente unei anumite operatiuni si, pentru fiecare dintre aceste extrase, stabilirea/atasarea tuturor atributelor necesare pentru realizarea operatiunii de clasificare/provizionare;
c) ajustarea sumelor inregistrate in contabilitate, aferente garantiilor, in scopul determinarii valorii cu care se diminueaza efectiv sumele reprezentand expuneri, extrase din conturile de credite/plasamente;
d) identificarea tuturor operatiunilor, reprezentand credite/plasamente si garantii aferente, desfasurate cu un anumit debitor;
e) identificarea tuturor debitorilor fata de care imprumutatorul inregistreaza expuneri din credite/plasamente;
f) realizarea si pastrarea corespondentei dintre extrasele din conturile de provizioane specifice de risc si extrasele aferente
___________
5) Cerintele cu privire la garantii sunt obligatorii numai in cazurile in care garantiile se utilizeaza in scopul diminuarii expunerilor. operatiunilor de credit/plasament pentru care acestea au fost constituite.
Art. 25. - Imprumutatorii au obligatia sa dispuna de metode adecvate de organizare si conservare a informatiei, precum si de proceduri care sa permita verificarea datelor primare si a modului in care acestea au fost prelucrate in scopul clasificarii creditelor/plasamentelor si al determinarii necesarului de provizioane specifice de risc de credit, precum si in scopul constituirii/regularizarii/utilizarii acestora, pentru fiecare inchidere contabila.
Art. 26. - (1) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (3), imprumutatorii raporteaza Bancii Nationale a Romaniei, periodic, situatiile privind clasificarea expunerilor din credite/plasamente si necesarul de provizioane specifice de risc de credit aferent acestora.
(2) Forma si continutul formularelor de raportare, precum si frecventa si modalitatile de transmitere a situatiilor mentionate la alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca Nationala a Romaniei.
(3) La solicitarea Bancii Nationale a Romaniei, imprumutatorii raporteaza orice alta situatie care poate fi obtinuta pe baza informatiilor utilizate pentru intocmirea situatiilor mentionate la alin. (1).
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27. - (1) Prezentul regulament intra in vigoare incepand cu prima zi din luna imediat urmatoare celei in care a avut loc publicarea.
(2) Institutiile de credit aplica prevederile prezentului regulament incepand cu luna urmatoare celei in care Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei comunica decizia privind validarea normelor interne, conform art. 3.
Art. 28. - (1) De la momentul la care un imprumutator incepe aplicarea prezentului regulament, Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, si Normele metodologice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, isi inceteaza aplicabilitatea pentru imprumutatorul in cauza.
(2) La momentul la care isi inceteaza aplicabilitatea pentru toti imprumutatorii, dar nu mai tarziu de 30 septembrie 2009, Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si Normele metodologice ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626 in 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Art. 29. - Nerespectarea prezentului regulament atrage aplicarea masurilor si/sau a sanctiunilor prevazute la art. 226 si 229 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 52 si 53 din titlul I al Ordonantei Guvernului nr. 28/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 266/2006.
Art. 30. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 31. - Prezentul regulament se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Bucuresti, 19 martie 2009.
Nr. 3.
____________
Nota Avocatnet.ro:
- Anexele vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (1)