Unul din principiile importante ale Codului Fiscal este cuprins in art. 4, in conformitate cu care "(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia.(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege".
Principiul al carui continut este detaliat de art. 4 din
Codul Fiscal este cunoscut sub denumirea de
principiul stabilitatii si predictibilitatii, conform caruia sarcina fiscala a contribuabililor trebuie sa fie stabila si predictibila astfel incat aceasta sa fie apta sa conduca la decizii manageriale corecte cel putin pe parcursul unui an fiscal.
Textul art. 4 instituie in primul alineat o dispozitie de recomandare si anume ca orice modificare si completare a Codului Fiscal se realizeaza prin lege care trebuie promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare. Termenul de 6 luni este desigur unul de recomandare si are in vedere acordarea posibilitatii pentru contribuabil de a lua la cunostinta de modificari in cadrul dezbaterilor publice ce se presupun a fi efectuate si de a-si ajusta deciziile manageriale in conformitate cu schimbarile ce se preconizeaza.
Al doilea alineat contine, insa, o
dispozitie imperativa:
orice modificare a Codului fiscal intra in vigoare in anul urmator adoptarii prin lege.
Se constata astfel
doua conditii pentru modificarile Codului fiscal:
- aceste modificari sa fie adoptate prin lege;
- sa intre in vigoare in anul urmator promulgarii legii continand aceste modificari.
Recent, Guvernul a adoptat
OUG nr. 34/2009 continand, printre altele, o serie de modificari extrem de importante ale Codului fiscal.
Este insa aceasta ordonanta apta, contrar dispozitiilor cuprinse in art. 4 din Cod, sa-si produca efectele de indata? In opinia mea raspunsul este negativ.
Pe de-o parte avem art. 11 alineat 2 din Legea 24/2000 care prevede ca ordonantele de urgenta intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial, iar, pe de alta parte, art. 4 din Codul fiscal, citat mai sus. In conflictul dintre acestea doua, va avea prioritate norma de principiu stabilita in art. 4, care, in opinia mea, este o norma speciala in raport cu art. 11 din Legea 24/2000. Specialitatea art. 4 al Codului Fiscal consta in aceea ca acesta se aplica in domeniul taxelor si impozitelor, fata de art. 11 alineat 2 din Legea 24/2000, care se aplica in general tuturor actelor normative.
Desigur, mi se poate imputa faptul ca nu am in vedere si dispozitiile art. 115 alineat 5 din Constitutie, potrivit carora ordonantele de urgenta intra in vigoare la data depunerii lor la Camera Competenta. Reprosurile ce s-ar putea aduce constau in neconstitutionalitatea art. 4 din Codul Fiscal, in masura in care, potrivit acestui articol si in desfiderea art. 115 alin. 4 din Constitutie, acesta s-ar interpreta in sensul ca ordonantele de urgenta din materie fiscala nu pot intra in vigoare la data depunerii acestora la Camera Competenta conform Constitutiei, ci doar in anul urmator celui in care s-a publicat legea de aprobare conform art. 4 Cod Fiscal. Sustinatorilor acestei teze le raspund prin aceea ca legea suprema nu interzice legiuitorului sa prevada un alt termen de intrare in vigoare a unei ordonante de urgenta. Art. 115 alineat 5 din Constitutie prevede doar conditiile ce trebuie indeplinite de ordonantele de urgenta pentru a fi apte sa intre in vigoare, fara sa interzica legiuitorului sa decaleze aceste termene la un moment ulterior. Dealtfel, legislatia este plina de exemple in care Guvernul a indicat in ordonantele de urgenta termene ulterioare pentru intrarea in vigoare a actului normativ. In cazul nostru, prin art. 4 din Codul Fiscal, legiuitorul a stabilit momentul la care intra in vigoare un act normativ privind modificarea Codului Fiscal, decaland acest termen asa cum am aratat mai sus.
O ultima chestiune pe care o abordez este legata de art. 40 din
OUG 34/2009 care precizeaza ca "Prevederile art. 32 pct. 12 si art. 33 intra in vigoare in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta" (adica exact acele prevederi care modifica esential si cu impact semnificativ Codul Fiscal). Este acest articol 40 de natura sa deroge de la art. 4 Cod Fiscal in privinta momentului intrarii in vigoare? Se poate considera faptul ca, in temeiul art. 40 din aceasta Ordonanta, modificarile vor intra in vigoare in termen de 10 zile de la publicarea in Monitorul Oficial sau se vor aplica tot dispozitiile art. 4 Cod Fiscal? In opinia mea, raspunsul este evident si deriva din modul in care este redactat art. 40 din OUG 34/2009. Se prevede astfel ca termenul de 10 zile curge de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, insa data intrarii in vigoare este stabilita tot de art. 4 din Codul Fiscal, adica in anul urmator celui de aprobare prin lege a modificarilor. In consecinta, data intrarii in vigoare a art 32 pct 12 si 33 din OUG 34/2009 este data de
10 ianuarie 2010, iar celelalte modificari ale Codului Fiscal introduse prin aceeasi ordonanta de urgenta
intra in vigoare cel mai devreme la data de 1 ianuarie 2010.
Desigur, cu conditia ca OUG 34/2009 sa fie aprobata prin lege de catre Parlament.
Comentarii articol (23)