Art. I. - Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"LEGE privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri"
2. Litera h) a articolului 1 va avea urmatorul cuprins: "h) consumator - persoana care îsi administreaza sau permite sa i se administreze droguri, în mod ilicit, prin înghitire, fumat, injectare, prizare, inhalare sau alte cai prin care drogul poate ajunge în organism;"
3. La articolul 1, dupa litera h) se introduc literele h1), h2) si h3) cu urmatorul cuprins: "h1) consumator dependent - consumatorul care, ca urmare a administrarii drogului în mod repetat si sub necesitate ori nevoie, prezinta consecinte fizice si psihice conform criteriilor medicale si sociale; h2) program integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri - totalitatea serviciilor de sanatate si a serviciilor de asistenta psihologica si sociala asigurate în mod integrat si coordonat persoanelor consumatoare de droguri, prin unitatile medicale, psihologice si sociale, publice, private si mixte; h3) circuit integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri - totalitatea programelor integrate de asistenta asigurate consumatorilor si consumatorilor dependenti în vederea ameliorarii starii de sanatate în sensul bunastarii fizice, psihice si sociale a individului."
4. Literele i) si k) ale articolului 1 vor avea urmatorul cuprins: "i) program terapeutic - totalitatea serviciilor si a masurilor medicale si psihologice integrate, individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare si adaptare continua pentru fiecare consumator dependent, în vederea întreruperii consumului, a înlaturarii dependentei psihice si/sau fizice si/sau a reducerii riscurilor asociate consumului;
k) investigatori acoperiti - politistii special desemnati sa efectueze, cu autorizarea procurorului, activitati specifice, în vederea strângerii datelor privind existenta infractiunii si identificarea faptuitorilor, si acte premergatoare, sub o alta identitate decât cea reala, atribuita pentru o perioada determinata;"
5. La articolul 1, dupa litera k) se introduc literele l), m) si n) cu urmatorul cuprins: "l) program psihologic si social - totalitatea serviciilor de evaluare, consiliere si psihoterapie individuala sau de grup si a serviciilor si masurilor sociale, individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare si adaptare continua pentru fiecare consumator în vederea înlaturarii dependentei, reabilitarii si reinsertiei lui sociale; m) circuit terapeutic - ansamblul de programe terapeutice aplicate consumatorului dependent de droguri în mod complex, multidisciplinar, multisectorial si continuu, având ca scop ameliorarea starii de sanatate; n) evaluare - determinarea caracteristicilor psihologice si sociale ale consumatorului de catre centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, în vederea includerii si supravegherii consumatorului într-un program psihologic si social de catre managerul de caz."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins: "Art. 4. - (1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru consum propriu, fara drept, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau amenda. (2) Daca faptele prevazute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani."
7. La articolul 14 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins: "c) drogurile au fost trimise sau livrate, distribuite sau oferite unui minor, unui bolnav psihic, unei persoane aflate într-un program terapeutic ori s-au efectuat alte asemenea activitati interzise de lege cu privire la una dintre aceste persoane ori daca fapta a fost comisa într-o institutie sau unitate medicala, de învatamânt, militara, loc de detentie, centre de asistenta sociala, de reeducare sau institutie medical-educativa, locuri în care elevii, studentii si tinerii desfasoara activitati educative, sportive, sociale ori în apropierea acestora;"
8. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins: "(3) Sumele rezultate din valorificarea bunurilor confiscate si banii confiscati, conform alin. (1) si (2), constituie venituri ale bugetului de stat si se evidentiaza în cont separat în bugetul de stat."
9. Alineatul (3) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins: "(3) Distrugerea drogurilor se efectueaza periodic, prin incinerare sau prin alte mijloace adecvate, de catre o societate comerciala autorizata, în prezenta unei comisii formate din câte un reprezentant al Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie, al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, al Agentiei Nationale Antidrog, un specialist din cadrul formatiunii centrale specializate în prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri din Inspectoratul General al Politiei Române si gestionarul camerei de corpuri delicte a aceleiasi unitati."
10. La articolul 18, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu urmatorul cuprins: "(4) Cheltuielile ocazionate de distrugerea drogurilor se suporta de proprietar sau de persoana de la care au fost ridicate."
11. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins: "Art. 19. - În cazul în care un consumator este condamnat la pedeapsa închisorii pentru savârsirea unei alte infractiuni decât cele prevazute la art. 4, instanta poate dispune includerea acestuia într-un program terapeutic derulat în sistemul penitenciar."
12. La capitolul III "Dispozitii procedurale", înainte de articolul 20 se introduc articolele 19-1 si 19-2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 191. - (1) În cazul savârsirii infractiunilor prevazute la art. 4, procurorul dispune, în termen de 24 de ore de la începerea urmaririi penale, evaluarea consumatorului de catre centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, în scopul includerii acestuia în circuitul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri.
(2) Dupa primirea raportului de evaluare, întocmit de centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, în baza expertizei medico-legale în termen de 5 zile, procurorul dispune, cu acordul învinuitului sau inculpatului, includerea acestuia în programul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri.
(3) Daca împotriva învinuitului sau inculpatului s-a luat masura arestarii preventive, aceasta poate fi revocata sau înlocuita cu alta masura preventiva.
(4) În toate cazurile, urmarirea penala este continuata potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala.
Art. 192. - (1) Daca, pâna în momentul pronuntarii hotarârii, inculpatul respecta protocolul programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, instanta de judecata poate sa nu aplice nici o pedeapsa acestuia sau sa amâne aplicarea pedepsei.
(2) În cazul în care amâna aplicarea pedepsei, instanta stabileste în cuprinsul hotarârii data la care urmeaza sa se pronunte asupra pedepsei, interval de timp care nu poate fi mai mare de 2 ani, corelat cu durata programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri.
(3) Intervalul de timp dintre momentul pronuntarii hotarârii si data stabilita de instanta, potrivit alin. (2), constituie perioada de proba pentru inculpat.
(4) Pentru învinuitul sau inculpatul care refuza includerea într-un program integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, se aplica dispozitiile Codului penal si ale Codului de procedura penala.
(5) Daca în perioada de proba inculpatul a respectat programul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, instanta poate sa nu aplice nici o pedeapsa.
(6) Daca inculpatul nu respecta programul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, instanta poate sa amâne înca o data aplicarea pedepsei, pentru acelasi termen, si reincluderea în circuitul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri sau sa aplice pedeapsa prevazuta de lege."
13. Articolele 26-29 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Formatiunile centrale specializate în prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Politiei Române, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera Române, Ministerul Public si Autoritatea Nationala a Vamilor transmit Agentiei Nationale Antidrog datele privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, substante chimice esentiale, precursori si inhalanti chimici toxici, necesare întocmirii raportului catre Guvernul României si catre organisme internationale cu privire la evolutia si nivelul traficului si consumului de droguri în România, precum si cele necesare elaborarii de studii, sinteze si analize pentru fundamentarea politicilor si strategiilor de raspuns în lupta antidrog.
(2) În acelasi scop, Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Educatiei si Cercetarii, precum si alte institutii publice sau private acreditate sa desfasoare programe si activitati de prevenire a consumului ilicit de droguri transmit datele solicitate de Agentia Nationala Antidrog, în conditiile legii.
(3) Institutiile prevazute la alin. (2) pot primi, la cerere, datele centralizate de catre Agentia Nationala Antidrog privind drogurile, substantele chimice esentiale, precursorii si inhalantii chimici toxici, inclusiv rapoarte anuale, sinteze si analize.
Art. 27. - (1) Consumul de droguri aflate sub control national, fara prescriptie medicala, este interzis pe teritoriul României.
(2) Persoana care consuma ilicit droguri aflate sub control national poate fi inclusa, cu acordul sau, într-un program integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri. Manifestarea acordului de includere în circuitul integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri se face prin semnarea unui document, potrivit regulamentului pentru aplicarea dispozitiilor prezentei legi.
(3) Stabilirea programului psihologic si social individualizat se face de catre centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, pe baza evaluarii psihologice si sociale, si în concordanta cu rezultatele examinarii medicale solicitate unei unitati medicale, conform criteriilor prevazute în regulamentul de aplicare a prezentei legi.
(4) Stabilirea programului terapeutic individualizat se face conform protocoalelor de practica, elaborate de Ministerul Sanatatii, prin structurile sale specializate si Colegiul Medicilor din România.
(5) Unitatile medicale, în care se desfasoara programe terapeutice pentru consumatorii dependenti, transmit centrelor de prevenire, evaluare si consiliere antidrog datele necesare în vederea mentinerii continuitatii programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, pe baza unui raport medical.
(6) Programul terapeutic si programul psihologic si social se desfasoara integrat, astfel încât consumatorul si consumatorul dependent sa poata beneficia de o asistenta medicala, psihologica si sociala concomitenta si continua, cu respectarea drepturilor omului si a drepturilor pacientului, potrivit legii.
Art. 28. - (1) Programele psihologice si sociale se elaboreaza de catre Agentia Nationala Antidrog în colaborare, dupa caz, cu Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Justitiei si se pot derula în centre autorizate si/sau acreditate în acest sens, cu regim deschis sau închis, publice, private sau mixte.
(2) Programele terapeutice se elaboreaza de catre Ministerul Sanatatii si se desfasoara în centre stabilite în acest scop, cu regim deschis sau închis, publice, private sau mixte.
(3) Cheltuielile ocazionate de efectuarea evaluarii consumatorului si de derularea programelor psihologice si sociale sunt suportate de la bugetul de stat prin bugetul Agentiei Nationale Antidrog si, în functie de posibilitatile materiale, de catre persoana în cauza, de familie sau de un organism privat, în conditiile stabilite printr-un ordin comun al ministrului administratiei si internelor, al ministrului sanatatii si al ministrului finantelor publice.
(4) Cheltuielile ocazionate de aplicarea programului terapeutic individualizat pentru persoanele asigurate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate sunt suportate de casele de asigurari de sanatate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru afectiunile ce decurg din consumul de droguri si prin programele de sanatate ale Ministerului Sanatatii si programele de profilaxie ale Agentiei Nationale Antidrog.
(5) În functie de posibilitatile materiale, persoana în cauza, familia acesteia sau organisme private pot suporta partial sau integral contravaloarea serviciilor de evaluare si cheltuielile ocazionate de participarea la programe psihologice si sociale, la tarifele si în conditiile stabilite prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale Antidrog, cu avizul ministerelor interesate.
(6) Sumele încasate de centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog reprezinta venituri extrabugetare ale Agentiei Nationale Antidrog, cu titlu permanent, si se utilizeaza pentru finantarea programelor de prevenire a traficului si consumului ilicit de droguri. Sumele neutilizate la sfârsitul anului se reporteaza în anul urmator cu aceeasi destinatie.
(7) Ministrul justitiei si ministrul sanatatii vor stabili, prin ordin comun, masurile medicale si educative sau programele care vor fi aplicate consumatorilor de droguri în penitenciare.
Art. 29. - (1) Datele personale ale consumatorilor dependenti de consumul de droguri, inclusi în programul integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri, beneficiaza de confidentialitate, conform normelor în vigoare.
(2) Evidenta centralizata a consumatorilor inclusi în circuitul terapeutic se tine de Observatorul Român de Droguri si Toxicomanii din cadrul Agentiei Nationale Antidrog, în Registrul unic codificat privind consumatorii de droguri, pe baza datelor comunicate de Ministerul Sanatatii si de alte institutii care coordoneaza programe terapeutice, psihologice si sociale, precum si de centrele stabilite, publice sau private.
(3) Ministerul Sanatatii, prin directiile desemnate, are acces la datele din evidenta prevazuta la alin. (2).
(4) Persoanei careia i s-au aplicat masurile prevazute la art. 27 si 28 i se va elibera un certificat nominal sau o legitimatie în format electronic codificata, în care se vor mentiona: unitatea emitenta, datele de identificare a persoanei în cauza, durata, obiectul si rezultatul tratamentului, motivul terminarii tratamentului, starea sanatatii persoanei în cauza la începutul si terminarea tratamentului.
(5) Toate datele referitoare la persoanele supuse programului integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri vor fi distruse dupa 10 ani de la încetarea supravegherii medicale. În cazul persoanelor supuse de mai multe ori programelor integrate de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri, datele vor fi distruse dupa 10 ani de la încetarea ultimei perioade de supraveghere medicala."
14. Tabelul nr. I se completeaza cu urmatoarele substante:
"PMMA = paramethoxymethylamphetamine sau N-methyl-1-(4-methoxyphenil)-2-aminopropane
4-MTA = P-methylthioamphetamine sau 4 methylthioamphetamine
2C-I = 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine
2C-T-2 = 2,5-dimethoxy-4-ethylthiophenethylamine
2C-T-7 = 2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiophenethylamine
TMA-2 = 2,4,5-trimethoxyamphetamine"
15. Tabelul nr. II se completeaza cu urmatoarea substanta:
"2C-B = 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamine"
16. Tabelul nr. III se completeaza cu urmatoarele substante:
"GHB = acide y-hydroxybutyric ZOLPIDEM = N,N,6-trimethyl-2-p-tolylimidazol [1,2=alfa] pyridin-3-acetamide"
17. Tabelele nr. I-IV se completeaza, la sfârsitul fiecarui tabel, cu urmatoarele mentiuni: "- sarurile substantelor din tabel, atunci când existenta unor astfel de saruri este posibila; - produsele conditionate - comprimate, drajeuri, solutii, siropuri etc., stabilite prin ordin al ministrului sanatatii, în compozitia carora intra substantele înscrise în prezentul tabel."
Art. II. - Prezenta lege intra în vigoare în termen de 3 luni de la publicare, cu exceptia art. 191 si 192 din Legea nr. 143/2000, care intra în vigoare la data intrarii în vigoare a noului Cod penal.
Art. III. - În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi Ministerul Sanatatii si Ministerul Administratiei si Internelor supun adoptarii Guvernului proiectul hotarârii pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 1.359/2000, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 29 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. IV. - Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicata.
Comentarii articol (0)