Hotararea Guvernului nr. 834/2009 privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 515, din 27 iulie 2009.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic. — Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 625 din 20 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Autoritatea contractanta este responsabila pentru modul de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru, cu respectarea tuturor dispozitiilor legale aplicabile
2. La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — (1) in aplicarea prezentelor norme, autoritatea contractanta, prin compartimentul intern specializat in atribuirea contractelor de achizitie publica, organizat conform art. 304 1 din ordonanta de urgenta, are urmatoarele atributii principale:
a) elaborarea si, dupa caz, actualizarea, pe baza necesitatilor transmise de celelalte compartimente ale autoritatii contractante, a unui program anual al achizitiilor publice, ca instrument managerial pe baza caruia se planifica procesul de achizitie;
b) elaborarea sau, dupa caz, coordonarea activitatii de elaborare a documentatiei de atribuire sau, in cazul organizarii unui concurs de solutii, a documentatiei de concurs c) indeplinirea obligatiilor referitoare la publicitate, astfel cum sunt acestea prevazute de ordonanta de urgenta;
d) aplicarea si finalizarea procedurilor de atribuire;
e) constituirea si pastrarea dosarului achizitiei publice.”
3. La articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Ofertantului castigator nu i se poate impune sa suporte taxe, comisioane sau onorarii de orice fel pentru plata consultantului care presteaza serviciile respective.”
4. La articolul 6, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. — (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a initia aplicarea procedurii de atribuire numai dupa ce a fost elaborata documentatia de atribuire sau, dupa caz, documentatia de concurs.
(2) Perioada de valabilitate a ofertelor, prevazuta in anuntul/invitatia de participare si in documentatia de atribuire, trebuie sa fie stabilita astfel incat sa se intinda pana la momentul incheierii contractului/acordului-cadru. Atunci cand stabileste perioada de valabilitate a ofertelor, autoritatea contractanta va lua in considerare estimarile privind perioada necesara pentru analiza si evaluarea ofertelor, perioada necesara pentru verificarile legate de aceste activitati, precum si perioada legala prevazuta pentru rezolvarea eventualelor contestatii. Fara a afecta prevederile art. 93 alin. (3) si asumandu-si implicatiile prevederilor art. 97 alin. (4) lit. b), autoritatea contractanta are obligatia de a solicita prelungirea valabilitatii ofertelor, precum si, dupa caz, a garantiei de participare, in situatii exceptionale care impun o astfel de prelungire.”
5. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. — in sensul prevederilor art. 8 alin. (1), se prezuma ca cerintele minime de calificare sunt disproportionate in raport cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, daca se impune indeplinirea unor conditii cum ar fi:
a) suma valorilor/cantitatilor de produse furnizate, servicii prestate si lucrari executate, incluse in contractul/contractele prezentat/prezentate de catre operatorul economic ca dovada a experientei lui similare, sa fie mai mare decat valoarea/cantitatea de produse/servicii/lucrari ce vor fi furnizate/presate/executate in baza contractului care urmeaza sa fie atribuit;
b) valoarea cifrei de afaceri a operatorului economic sa fie mai mare decat valoarea estimata a contractului, multiplicata cu 2;
c) demonstrarea unui nivel minim al indicatorului financiar «lichiditate generala» in cazul atribuirii unui contract cu durata de indeplinire mai mica de 3 luni sau in cazul atribuirii unui contract cu executare succesiva, avand o durata mai mare de 3 luni, dar pentru care platile aferente prestatiilor urmeaza sa se efectueze la intervale mai mici de 60 de zile de la data efectuarii acestora;
d) nivelul indicatorului financiar «lichiditate generala» sa depaseasca cota de 100%, in cazul atribuirii unui contract care nu se incadreaza in categoria celor prevazute la lit. c);
e) demonstrarea unui nivel minim al indicatorului financiar «solvabilitate» in cazul in care operatorul economic a prezentat documente din care sa rezulte ca nu se afla in niciuna dintre situatiile prevazute la art. 181 lit. a) sau b) din ordonanta de urgenta.”
6. La articolul 11, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2 1 ), cu urmatorul cuprins:
„(2
1 ) in sensul prevederilor alin. (2), se considera inclus in categoria mijloacelor edificatoare orice site oficial al unei institutii publice sau al unei alte entitati abilitate prin lege in acest scop, in masura in care sursa de date respectiva contine informatii actualizate.”
7. La articolul 11, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Pentru demonstrarea indeplinirii criteriilor de calificare prevazute la art. 176 din ordonanta de urgenta, ofertantul are dreptul de a prezenta initial doar o declaratie pe propria raspundere, semnata de reprezentantul sau legal, prin care confirma ca indeplineste cerintele de calificare astfel cum au fost solicitate in documentatia de atribuire. Declaratia va fi insotita de o anexa in care ofertantul trebuie sa mentioneze succint, dar precis, modul concret de indeplinire a respectivelor cerinte — inclusiv, daca au fost solicitate, diverse valori, cantitati
sau altele asemenea.”
8. La articolul 11, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
„(5) in cazul in care uzeaza de dreptul prevazut la alin. (4), ofertantul are obligatia de a prezenta/completa
certificatele/documentele edificatoare care probeaza/confirma indeplinirea cerintelor de calificare, atunci cand primeste din partea autoritatii contractante o solicitare in acest sens, in termenul prevazut in respectiva solicitare. Acest termen nu poate fi mai mic de 3 zile lucratoare.
(6) Autoritatea contractanta trebuie sa se asigure ca ofertantul a carui oferta este declarata castigatoare a prezentat, nu mai tarziu de incheierea raportului procedurii de atribuire, certificatele/documentele prevazute la alin. (5), acestea fiind incluse in dosarul achizitiei publice. Dosarul achizitiei publice trebuie sa includa si certificate/documente ale altor ofertanti numai daca, in cadrul procesului de evaluare, au fost adoptate decizii de respingere a respectivelor oferte care s-au bazat pe informatiile din respectivele certificate/documente.
(7) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune indeplinirea unor criterii de calificare pentru eventualii
subcontractanti, dar resursele materiale si umane ale subcontractantilor declarati se iau in considerare pentru partea lor de implicare in contractul care urmeaza sa fie indeplinit, daca sunt prezentate documente relevante in acest sens.”
9. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11 1 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 11
1 . — (1) in cazul in care, in conformitate cu prevederile art. 186 si 190 din ordonanta de urgenta,
ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica si/sau profesionala prin prezentarea unui angajament de sustinere din partea unui tert, autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere pentru verificarea indeplinirii cerintelor minime impuse in cadrul documentatiei de atribuire.
(2) Pentru a fi luata in considerare sustinerea acordata, angajamentul ferm prevazut la art. 186 alin. (2) si la art. 190 alin. (2) din ordonanta de urgenta trebuie sa reprezinte un instrument juridic care sa asigure dreptul autoritatii contractante de a solicita, in mod legitim, indeplinirea anumitor obligatii de catre persoana sustinatoare.
(3) in cazul in care sustinerea tertului se refera la asigurarea unor resurse care pot fi puse efectiv la dispozitia ofertantului — fonduri financiare, utilaje, echipamente, personal —, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa prevada care sunt resursele respective si sa evidentieze faptul ca disponibilizarea acestora se va realiza neconditionat, in functie de necesitatile care apar pe parcursul indeplinirii contractului in cauza.
(4) in cazul in care sustinerea tertului vizeaza indeplinirea unor cerinte minime de calificare cum ar fi experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara sau indeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achizitie publica, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa garanteze autoritatii contractante faptul ca, in cazul in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului, persoana sustinatoare se obliga sa asigure indeplinirea completa si reglementara a obligatiilor contractuale prin implicarea sa directa.
(5) in situatiile prevazute la alin. (3)—(4), sustinatorul raspunde pentru prejudiciile cauzate autoritatii contractante ca urmare a nerespectarii obligatiilor prevazute in angajament, aceasta din urma avand posibilitatea de actiune directa impotriva sustinatorului.
(6) Angajamentul ferm prezentat de ofertantul castigator face parte integranta din contractul de achizitie publica.”
10. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12. — (1) in prima etapa a licitatiei restranse, a dialogului competitiv, precum si a negocierii cu publicarea
prealabila a unui anunt de participare, autoritatea contractanta are obligatia de a utiliza pentru selectia/preselectia candidatilor numai criteriile prevazute in anuntul de participare.”
11. La articolul 12, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Prevederile art. 11 alin. (4), (5) si (6) nu sunt aplicabile in cazul etapei de selectie/preselectie a candidatilor participanti la procedura de licitatie restransa, dialog competitiv sau negociere.”
12. La articolul 15, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. — (1) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a utiliza criteriile de calificare si selectie prevazute la art. 176 din ordonanta de urgenta ca factori de evaluare a ofertelor.”
13. La articolul 15, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) in cazul in care, in cadrul unei proceduri, contractul este impartit pe loturi, criteriul de atribuire utilizat, daca este cazul, trebuie sa fie acelasi pentru toate loturile respective.”
14. La articolul 22, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 22. — (1) Dupa data de 31 decembrie 2006, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de intentie, de participare si de atribuire, inclusiv pe cele de tip erata la respectivele anunturi, catre operatorul SEAP.”
15. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 26. — (1) Anunturile transmise ulterior remedierii erorilor/omisiunilor constatate conform prevederilor art. 25 sunt considerate anunturi noi si fac obiectul tuturor regulilor de transmitere si verificare prevazute in prezenta sectiune.
(2) in cazul in care, dupa publicarea unui anunt, intervin anumite modificari fata de informatiile deja publicate, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de tip erata la anuntul initial, in conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.564/2005, care stabileste formatul standard al anunturilor publicitare in cadrul procedurilor de atribuire prevazute in directivele nr. 17/2004/CE si 18/2004/CE.”
16. Articolele 29 si 30 se abroga.
17. La articolul 31, alineatele (2) si (3) se abroga.
18. La articolul 33, alineatele (1), (3), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 33. — (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a deschide ofertele si, dupa caz, alte documente prezentate de participanti, la data, ora si in locul indicate in anuntul de participare. in cazul in care devine necesara prelungirea termenului de depunere a ofertelor, autoritatea contractanta are obligatia de a preciza aceasta modificare printr-o erata la anuntul de participare, care trebuie insa publicata cu cel putin 3 zile inainte de data anuntata initial pentru deschiderea ofertelor.
(3) in cadrul sedintei de deschidere nu este permisa respingerea niciunei oferte, cu exceptia celor care se incadreaza intr-una dintre urmatoarele situatii:
a) au fost depuse dupa data si ora-limita de depunere sau la o alta adresa decat cele stabilite in anuntul de participare;
b) nu sunt insotite de garantia de participare, in cuantumul, forma si avand perioada de valabilitate solicitate in
documentatia de atribuire.
(4) sedinta de deschidere se finalizeaza printr-un proces-verbal semnat de membrii comisiei de evaluare si de
reprezentanti ai operatorilor economici prezenti la sedinta, in care se consemneaza modul de desfasurare a sedintei respective, aspectele formale constatate la deschiderea ofertelor, elementele principale ale fiecarei oferte, consemnandu-se totodata lista documentelor depuse de fiecare operator economic in parte. Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite un exemplar al procesului-verbal tuturor operatorilor economici participanti la procedura de atribuire, in cel mult o zi lucratoare de la deschidere, indiferent daca acestia
au fost sau nu prezenti la sedinta respectiva.
(5) Prevederile alin. (4) nu sunt aplicabile in cazul prevazut la art. 216 din ordonanta de urgenta, trasabilitatea actiunilor fiind asigurata implicit de SEAP.”
19. La articolul 36 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) a fost depusa de un ofertant care nu indeplineste una sau mai multe dintre cerintele de calificare stabilite in documentatia de atribuire sau nu a prezentat, conform prevederilor art. 11 alin. (4)—(5), documente relevante in acest sens;”.
20. La articolul 36 alineatul (1), litera b 1 ) se abroga.
21. La articolul 36 alineatul (1), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) pretul, fara TVA, inclus in propunerea financiara depaseste valoarea estimata comunicata prin anuntul/invitatia de participare si nu exista posibilitatea disponibilizarii de fonduri suplimentare pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv;”.
22. La articolul 36 alineatul (1), dupa litera e) se introduce o noua litera, litera e 1 ), cu urmatorul cuprins:
„e
1 ) pretul, fara TVA, inclus in propunerea financiara depaseste valoarea estimata comunicata prin anuntul/invitatia de participare si, desi exista posibilitatea disponibilizarii de fonduri suplimentare pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv, se constata existenta a cel putin uneia dintre urmatoarele situatii:
— pretul este cu mai mult de 10% mai mare decat valoarea estimata prevazuta in anuntul/invitatia de participare;
— incheierea contractului la pretul respectiv ar conduce la eludarea aplicarii acelor prevederi ale ordonantei de urgenta care instituie obligatii ale autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice;”.
23. La articolul 36 alineatul (1), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„f) in urma verificarilor prevazute la art. 202 si 203 din ordonanta de urgenta se constata ca oferta are un pret
neobisnuit de scazut pentru ceea ce urmeaza a fi furnizat/prestat/executat, astfel incat nu se poate asigura
indeplinirea contractului la parametrii cantitativi si calitativi solicitati prin caietul de sarcini.”
24. La articolul 36, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Oferta este considerata neconforma in urmatoarele situatii:
a) nu satisface in mod corespunzator cerintele caietului de sarcini;
b) contine propuneri de modificare a clauzelor contractuale pe care le-a stabilit autoritatea contractanta in cadrul
documentatiei de atribuire, care sunt in mod evident dezavantajoase pentru aceasta din urma, iar ofertantul, desi a fost informat cu privire la respectiva situatie, nu accepta renuntarea la clauzele respective;
c) contine in cadrul propunerii financiare preturi care nu sunt rezultatul liberei concurente si care nu pot fi justificate;
d) in cadrul unei proceduri de atribuire pentru care s-a prevazut defalcarea pe loturi, oferta este prezentata fara a se realiza distinctia pe loturile ofertate, din acest motiv devenind imposibila aplicarea criteriului de atribuire pentru fiecare lot in parte.”
#PAGEBREAK#
25. Articolul 36 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 36
1 — (1) in sensul prevederilor art. 202 alin. (1) din ordonanta de urgenta, o oferta prezinta un pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat atunci cand pretul ofertat, fara TVA, reprezinta mai putin de 85% din valoarea estimata a contractului respectiv sau, in cazul in care in procedura de atribuire sunt cel putin 5 oferte care nu se afla in situatiile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. a)—e) si alin. (2), atunci cand pretul ofertat reprezinta mai putin de 85% din media aritmetica a ofertelor respective.
(2) in cazul in care, pe parcursul evaluarii, se constata existenta unei oferte cu pret aparent neobisnuit de scazut in sensul prevederilor alin. (1), autoritatea contractanta are obligatia de a efectua verificari detaliate in legatura cu aspectele prevazute la art. 202 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
(3) in scopul efectuarii verificarilor prevazute la alin. (2), autoritatea contractanta va solicita ofertantului inclusiv
documente privind, dupa caz, preturile la furnizori, situatia stocurilor de materii prime si materiale, modul de organizare si metodele utilizate in cadrul procesului de lucru, nivelul de salarizare a fortei de munca, performantele si costurile implicate de anumite utilaje sau echipamente de lucru.
(4) in cazul in care ofertantul nu prezinta informatiile solicitate sau aceste informatii nu pot justifica pretul aparent neobisnuit de scazut, oferta intra sub incidenta prevederilor art. 36 alin. (1) lit. f).”
26. La articolul 38, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) in cazul organizarii etapei finale de licitatie electronica, clasamentul final se stabileste luand in considerare si rezultatul obtinut in procesul repetitiv de ofertare derulat in cadrul etapei respective. Refuzul unui operator economic de a se inregistra in SEAP in scopul participarii la etapa finala de licitatie electronica
este asimilat cu retragerea ofertei, in acest caz fiind aplicabile prevederile art. 87 alin. (1) lit. a).”
27. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 39. — (1) Dupa ce a finalizat evaluarea ofertelor, comisia de evaluare are obligatia de a elabora, in conformitate cu prevederile art. 213 alin. (2) din ordonanta de urgenta, un raport al procedurii de atribuire, care se aproba de catre conducatorul autoritatii contractante sau de persoana desemnata in acest scop.
(2) Conducatorul autoritatii contractante sau persoana desemnata in acest scop are obligatia de lua masurile necesare pentru informarea tuturor ofertantilor in legatura cu rezultatul aplicarii procedurii de atribuire, conform prevederilor art. 206—208 din ordonanta de urgenta.”
28. La articolul 43, alineatul (1) se abroga.
29. La articolul 43, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Dupa ce a finalizat selectia candidatilor, comisia de evaluare are obligatia de a elabora un raport intermediar, care se aproba de catre conducatorul autoritatii contractante sau de persoana desemnata in acest scop.
(3) Conducatorul autoritatii contractante sau persoana desemnata in acest scop are obligatia de lua masurile necesare pentru informarea tuturor candidatilor cu privire la rezultatul selectiei, conform prevederilor art. 206—208 din ordonanta de urgenta.”
30. La articolul 48, alineatul (1) se abroga.
31. La articolul 48, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Dupa ce a finalizat preselectia candidatilor, comisia de evaluare are obligatia de a elabora un raport intermediar, care se aproba de catre conducatorul autoritatii contractante sau de persoana desemnata in acest scop.
(3) Conducatorul autoritatii contractante sau persoana desemnata in acest scop are obligatia de a lua masurile
necesare pentru informarea tuturor candidatilor cu privire la rezultatul preselectiei, conform prevederilor art. 206—208 din ordonanta de urgenta.”
32. Articolul 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 50. — (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a derula dialogul si in runde intermediare, care au ca scop
reducerea succesiva a numarului de solutii discutate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) aceasta posibilitate a fost prevazuta in documentatia descriptiva;
b) numarul participantilor la dialog este suficient de mare, astfel incat o astfel de reducere sa nu afecteze concurenta reala.
(2) in sensul prevederilor alin. (1), autoritatea contractanta are dreptul de a organiza, dupa ce in urma dialogului cu fiecare dintre participanti au fost clarificate o parte dintre aspectele prevazute la art. 49 alin. (1), runde intermediare in care participantii la dialog urmeaza sa prezinte propuneri tehnice si/sau financiare partiale.
(3) Autoritatea contractanta are obligatia de a anunta toti participantii la dialog cu privire la modalitatea de desfasurare a rundei intermediare, precum si la factorii de evaluare aplicabili si la modul concret de aplicare a acestora pentru reducerea numarului de participanti.
(4) Dupa finalizarea unei runde intermediare de reducere a numarului de participanti la dialog, comisia de evaluare are obligatia de a elabora un nou raport intermediar, care se aproba de catre conducatorul autoritatii contractante sau de persoana desemnata in acest scop.
(5) Conducatorul autoritatii contractante sau persoana desemnata in acest scop are obligatia de a lua masurile
necesare pentru informarea tuturor participantilor la dialog cu privire la rezultatul rundei intermediare, conform prevederilor art. 206—208 din ordonanta de urgenta.
(6) Urmatoarea runda de dialog se deruleaza numai cu participantii ramasi in competitie dupa finalizarea rundei
intermediare organizate anterior. Participantii ramasi in competitie, odata admisi ca urmare a organizarii unei runde intermediare, nu au dreptul ca, in cadrul rundelor urmatoare sau atunci cand depun oferta finala, sa modifice angajamentele asumate prin propunerile tehnice si/sau financiare partiale pe
care le-au prezentat, decat in sensul imbunatatirii acestora.”
33. La articolul 52, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Prevederile art. 31—39 se aplica in mod corespunzator.”
34. Dupa articolul 53 se introduc doua noi articole, articolele 53 1 si 53 2 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 53
1 . — In perioada cuprinsa intre data publicarii anuntului de participare si data-limita de depunere a candidaturilor, autoritatea contractanta are obligatia de a asigura oricarui operator economic posibilitatea de a obtine informatii complete cu privire la conditiile de participare la procedura de atribuire.
Art. 53
2. — (1) Dupa ce s-a finalizat preselectia candidatilor, comisia de evaluare are obligatia de a elabora un raport intermediar, care se aproba de catre conducatorul autoritatii contractante sau de persoana desemnata in acest scop.
(2) Conducatorul autoritatii contractante sau persoana desemnata in acest scop are obligatia de a lua masurile necesare pentru informarea tuturor candidatilor cu privire la rezultatul preselectiei, conform prevederilor art. 206—208 din ordonanta de urgenta.”
35. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 54. — (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a organiza, in cadrul etapei a doua a procedurii de atribuire, intalniri cu fiecare candidat preselectat in parte, in cadrul carora se desfasoara negocieri cu privire la propunerea tehnica si la cea financiara.
(2) Fiecare participant la etapa de negocieri are obligatia de a prezenta, in functie de necesitatile, obiectivele si constrangerile autoritatii contractante, astfel cum au fost acestea evidentiate in documentatia descriptiva, o propunere de oferta preliminara, care va constitui punctul de pornire al negocierilor.
(3) Scopul negocierilor este de imbunatatire a ofertei preliminare si de adaptare a acesteia la conditiile concrete in care se va derula viitorul contract. La sfarsitul fiecarei intalniri comisia are obligatia consemnarii problemelor discutate si a aspectelor convenite intr-un proces-verbal de sedinta, care se semneaza de catre toti participantii la negocieri.”
36. Articolul 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 56. — (1) Negocierile se deruleaza pana in momentul in care fiecare participant la negocieri declara ca oferta preliminara pe care a prezentat-o nu mai poate fi imbunatatita, fapt care se consemneaza explicit in procesul-verbal de sedinta.
(2) In cazul in care, pe parcursul negocierilor, comisia constata ca nu se inregistreaza imbunatatiri substantiale ale ofertei preliminare fata de intalnirile/rundele anterioare, aceasta are dreptul de a stabili o intalnire finala, cu fiecare participant in parte. In cadrul acestei intalniri fiecare participant are obligatia de a prezenta elementele finale ale propunerii sale tehnice si financiare, pentru care urmeaza sa se aplice criteriul de atribuire.”
37. La articolul 62, alineatele (2) si (3) se abroga.
38. La articolul 65, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
„g) nu are dreptul de a atribui contracte subsecvente a caror valoare cumulata este mai mare decat o valoare a carei depasire ar conduce la eludarea aplicarii acelor prevederi ale ordonantei de urgenta care instituie obligatii ale autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice.”
39. La articolul 67 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) sa nu incheie cu alt operator economic, pe durata acordului-cadru, un contract avand ca obiect achizitionarea produselor/serviciilor/lucrarilor care fac obiectul acordului cadru respectiv, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
— operatorul/operatorii economici semnatar/semnatari ai
acordului nu mai are/au capacitatea de a raspunde solicitarilor autoritatii contractante; sau
— autoritatea contractanta se afla in situatia prevazuta la art. 65 lit. g), in acest din urma caz fara a aduce atingere regulilor de estimare a valorii contractului de achizitie publica;”.
#PAGEBREAK#
40. La articolul 69, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Operatorii economici au dreptul ca in procesul de reofertare sa modifice elementele/conditiile care fac obiectul reluarii competitiei numai in sensul imbunatatirii acestora si fara sa afecteze elementele/conditiile stabilite ca fiind neschimbabile conform prevederilor art. 68 alin. (2) lit. a). In cazul in care a fost prevazuta posibilitatea de ajustare a pretului, imbunatatirea acestui element se raporteaza la valoarea actualizata care se obtine in urma aplicarii coeficientilor de ajustare.”
41. La articolul 70, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care operatorul economic caruia autoritatea contractanta ii transmite o solicitare pentru incheierea unui contract subsecvent nu are capacitatea de a raspunde acestei solicitari din propria sa culpa, autoritatea contractanta are dreptul de a initia o noua procedura de atribuire pentru achizitionarea intregii cantitati necesare, numai in cazul in care:
a) acordul-cadru este incheiat doar cu operatorul economic respectiv; sau
b) desi acordul-cadru este incheiat si cu alti operatori economici, nici acestia, la randul lor, nu au capacitatea de a raspunde solicitarii respective.”
42. La articolul 71, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 71. — (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a desemna, pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, persoanele responsabile pentru evaluarea ofertelor, care se constituie intr-o comisie de evaluare.
(2) Comisia de evaluare trebuie sa includa specialisti in domeniul obiectului contractului care urmeaza sa fie atribuit si se nominalizeaza din cadrul compartimentului intern specializat prevazut la art. 3 alin. (1). In comisia de evaluare pot fi nominalizati si membri apartinand altor compartimente ale autoritatii contractante sau, in cazul in care beneficiarul final al contractului este o alta autoritate contractanta, din cadrul respectivei autoritati contractante.”
43. La articolul 72, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 72. — (1) Autoritatea contractanta va numi o persoana responsabila cu aplicarea procedurii de atribuire, persoana care devine, totodata, si presedinte al comisiei de evaluare.
Presedintele poate fi membru in cadrul comisiei de evaluare sau rolul sau poate fi limitat numai la aspectele de organizare si reprezentare, in acest din urma caz neavand drept de vot. In orice situatie, presedintele comisiei de evaluare semneaza raportul procedurii de atribuire.”
44. La articolul 73, alineatele (1), (2), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 73. — (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a decide, cu scopul de a sprijini activitatile de evaluare, desemnarea pe langa comisia de evaluare a unor specialisti externi, numiti experti cooptati. Expertii cooptati pot fi desemnati inca de la inceputul procesului de evaluare sau pe parcursul acestui proces, in functie de problemele care ar putea impune expertiza acestora.
(2) Decizia de desemnare a expertilor cooptati trebuie sa precizeze atributiile si responsabilitatile specifice ale acestora si sa justifice necesitatea participarii lor la procesul de evaluare.
................................................................................................
(4) Numai membrii comisiei de evaluare au drept de vot.
(5) Expertii cooptati nu au drept de vot, insa au obligatia de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice, financiare sau juridice asupra carora, pe baza expertizei pe care o detin, isi exprima punctul de vedere.”
45. La articolul 76, alineatele (1), (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 76. — (1) Modul de lucru al comisiei de evaluare este stabilit de comun acord intre membrii acesteia, urmand a se avea in vedere calendarul estimativ de aplicare a procedurii si perioada solicitata pentru valabilitatea ofertelor.
(2) Membrii comisiei de evaluare au dreptul de a analiza si evalua documentele depuse de ofertanti/candidati individual si/sau in sedinte comune, insa orice decizie a comisiei de evaluare trebuie sa intruneasca votul a cel putin 2/3 dintre membrii sai. Comisia de evaluare are obligatia sa intocmeasca inscrisuri prin care se formalizeaza deciziile adoptate in cadrul procesului de evaluare.
.................................................................................................
(4) In cazul in care se ajunge in situatia ca prevederile alin. (2) sa nu fie respectate datorita unor eventuale divergente de pareri intre membrii comisiei de evaluare, conducatorul autoritatii contractante sau, dupa caz, presedintele comisiei va solicita reanalizarea punctelor de divergenta, in scopul finalizarii in timp util a etapei de evaluare a ofertelor si de stabilire a ofertei castigatoare. In cazul in care comisia de evaluare nu ajunge la un acord, decizia finala se adopta cu votul majoritatii membrilor sai.”
46. Articolul 77 se abroga.
47. La articolul 79, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care ofertantul modifica prin raspunsurile pe care le prezinta continutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerata neconforma. Modificari ale propunerii tehnice se accepta in masura in care acestea:
a) pot fi incadrate in categoria viciilor de forma sau erorilor aritmetice; sau
b) reprezinta corectari ale unor abateri tehnice minore, iar o eventuala modificare a pretului, indusa de aceste corectari, nu ar fi condus la modificarea clasamentului ofertantilor participanti la procedura de atribuire; prevederile art. 79 alin. (3) raman aplicabile.”
48. La articolul 80, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 80. — (1) Comisia de evaluare are dreptul de a corecta erorile aritmetice sau viciile de forma numai cu acceptul ofertantului. In cazul in care ofertantul nu accepta corectia acestor erori/vicii, oferta sa va fi considerata neconforma.”
49. La articolul 80, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Viciile de forma reprezinta acele erori sau omisiuni din cadrul unui document a caror corectare/completare este sustinuta in mod neechivoc de sensul si de continutul altor informatii existente initial in alte documente prezentate de ofertant sau a caror corectare/completare are rol de clarificare sau de confirmare, nefiind susceptibile de a produce un avantaj incorect in raport cu ceilalti participanti la procedura de atribuire.”
50. La articolul 82, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In cazul in care, atribuirea contractului de achizitie publica se face pe baza criteriului «pretul cel mai scazut», evaluarea ofertelor se realizeaza prin compararea preturilor fiecarei oferte admisibile in parte si prin intocmirea, in ordine crescatoare a preturilor respective, a clasamentului pe baza caruia se stabileste oferta castigatoare.”
51. La articolul 82, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Indiferent de criteriul aplicat pentru atribuirea contractului, compararea preturilor prevazute in propunerile financiare ale ofertantilor se realizeaza la valoarea fara TVA.”
52. La articolul 85, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) perioada de valabilitate a garantiei de participare, care va fi cel putin egala cu perioada minima de valabilitate a ofertei, astfel cum a fost solicitata prin documentatia de atribuire.”
53. Articolul 86 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 86. — (1) Garantia de participare se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis in conditiile legii de o societate bancara ori de o societate de asigurari, care se prezinta in original, in cuantumul si pentru perioada prevazuta in documentatia de atribuire.
(2) Garantia trebuie sa fie irevocabila.
(3) Instrumentul de garantare trebuie sa prevada daca plata garantiei se va executa:
a) conditionat, respectiv dupa constatarea culpei persoanei garantate, in conformitate cu contractul garantat; sau
b) neconditionat, respectiv la prima cerere a beneficiarului, pe baza declaratiei acestuia cu privire la culpa persoanei
garantate.
(4) Autoritatea contractanta nu are dreptul:
a) de a impune sau de a interzice prezentarea unui instrument de garantare emis de catre o anumita societate bancara ori societate de asigurari, nominalizata in mod expres in documentatia de atribuire;
b) de a limita posibilitatea de prezentare a instrumentelor de garantare numai la cele care sunt emise de catre societati bancare sau numai la cele care sunt emise de catre societati de
asigurari;
c) de a impune sau de a interzice prezentarea scrisorilor de garantie in oricare dintre formele prevazute la alin. (3) lit. a)—b) ori de a acorda, in cadrul procesului de evaluare, un punctaj suplimentar uneia dintre formele de constituire a garantiei.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si numai daca in documentatia de atribuire este prevazuta aceasta posibilitate, garantia de participare se poate constitui si prin depunerea la casieria autoritatii contractante:
a) a unui ordin de plata sau a unei file cec, cu conditia confirmarii acestora de catre banca pana la data deschiderii ofertelor;
b) a unei sume in numerar, in cazul in care valoarea garantiei de participare este redusa ca valoare.
(6) In orice situatie, dovada constituirii garantiei de participare trebuie sa fie prezentata cel mai tarziu la data si ora stabilite pentru deschiderea ofertelor.”
54. La articolul 88, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
„(3) In cazul in care autoritatea contractanta se afla, conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, in situatia de a anula procedura de atribuire, garantia de participare se restituie dupa data expirarii termenului de depunere a unei contestatii cu privire la aceasta decizie, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la aceasta data.
(4) Dupa primirea comunicarii prevazute la art. 206 din ordonanta de urgenta, ofertantii ale caror oferte au fost declarate necastigatoare au dreptul de a obtine eliberarea garantiei de participare inainte de expirarea perioadei prevazute la alin. (2) sau, dupa caz, la alin. (3), daca transmit autoritatii contractante o solicitare in acest sens.”
55. La articolul 90, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 90. — (1) De regula, garantia de buna executie se constituie printr-un instrument de garantare emis in conditiile legii de o societate bancara sau de o societate de asigurari, care devine anexa la contract. Prevederile art. 86 alin. (2)—(4) se aplica in mod corespunzator.”
56. La articolul 93, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Autoritatea contractanta nu are dreptul ca, fara o justificare temeinica, sa intarzie adoptarea unei decizii de finalizare a procedurii de atribuire, sa intarzie incheierea contractului/acordului-cadru sau sa adopte orice alte masuri cu scopul de a crea circumstante artificiale de anulare a procedurii.
Aceste situatii sunt considerate incalcari ale principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. f) si g) din ordonanta de urgenta si se sanctioneaza in consecinta. Ofertantul care se considera lezat de un astfel de comportament are dreptul de
a solicita despagubiri prin actiune in justitie.”
57. Articolul 94 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 94. — Indiferent de momentul initierii procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are obligatia de a verifica, inainte de incheierea contractului, respectarea dispozitiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intra sub incidenta legislatiei privind finantele publice.”
58. La articolul 95, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 95. — (1) Ca anexe ce devin parte integranta a contractului de achizitie publica se constituie cel putin urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) propunerea tehnica si propunerea financiara;
c) graficul de indeplinire a contractului;
d) graficul de plati;
e) garantia de buna executie, daca este cazul;
f) angajamentul ferm de sustinere din partea unui tert, daca este cazul.”
59. Articolul 97 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 97. — (1) Pretul contractului de achizitie publica se poate exprima in lei sau, dupa caz, in valuta.
(2) Pe parcursul indeplinirii contractului, pretul poate fi ajustat in urmatoarele situatii:
a) au avut loc modificari legislative, modificari ale normelor tehnice sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului;
b) pe piata au aparut anumite conditii, in urma carora s-a constatat cresterea/diminuarea indicilor de pret pentru elemente
constitutive ale ofertei, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.
(3) Pentru a se respecta principiul transparentei, posibilitatea
de ajustare a pretului trebuie sa fie precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul care urmeaza sa fie incheiat, prin clauze speciale in acest sens. In cazul prevazut la alin. (2) lit. b), autoritatea contractanta are obligatia de a preciza totodata si modul concret de ajustare a pretului, indicii care vor fi utilizati, precum si sursa informatiilor cu privire la evolutia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotatii ale burselor de marfuri. Lipsa, modificarea sau completarea respectivelor informatii/clauze determina inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a pretului contractului de achizitie publica.
(4) Ajustarea pretului fara a fi indeplinite conditiile prevazute la alin. (3) este posibila numai in urmatoarele cazuri: a) atunci cand survin circumstante imprevizibile si independente de vointa partilor, altele decat cele prevazute la alin. (2) lit. a) si b); sau
b) atunci cand durata de aplicare a procedurii de atribuire se prelungeste, in mod neprevazut, peste perioada preconizata
initial si din motive care exclud orice culpa a ofertantului/contractantului.
(5) In orice situatie, pretul contractului nu poate fi majorat decat in masura strict necesara pentru acoperirea cresterii costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului. Modul de ajustare a pretului contractului de achizitie publica nu trebuie sa conduca in niciun caz la alterarea rezultatului procedurii de atribuire, prin anularea sau diminuarea avantajului competitiv pe baza caruia contractantul respectiv a fost declarat castigator in urma finalizarii respectivei proceduri.
(6) In cazul in care durata de indeplinire a contractului se prelungeste peste termenele stabilite initial in respectivul contract, din motive care se datoreaza culpei autoritatii contractante, nu este posibila invocarea prevederilor alin. (4), operatorul economic fiind insa indreptatit sa solicite penalitati si/sau daune-interese.”
#PAGEBREAK#
60. Dupa articolul 97 se introduce un nou articol, articolul 971, cu urmatorul cuprins:
„Art. 97
1. — (1) Autoritatea contractanta are obligatia de a emite documente constatatoare care contin informatii referitoare la indeplinirea obligatiilor contractuale de catre contractant si, daca este cazul, la eventualele prejudicii, dupa cum urmeaza:
a) pentru contractele de furnizare: in termen de 14 zile de la data terminarii furnizarii produselor care fac obiectul respectivului contract si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data expirarii perioadei de garantie a produselor in cauza;
b) pentru contractele de servicii, altele decat contractele de servicii de proiectare: in termen de 14 zile de la data terminarii prestarii serviciilor care fac obiectul respectivului contract;
c) pentru contractele de servicii de proiectare: in termen de 14 zile de la data terminarii prestarii serviciilor care fac obiectul respectivului contract si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor proiectate;
d) pentru contractele de lucrari: in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor si, suplimentar, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor intocmit la expirarea perioadei de garantie a lucrarilor in cauza.
(2) Documentele constatatoare prevazute la alin. (1) se intocmesc in 3 exemplare, autoritatea contractanta avand urmatoarele obligatii:
a) sa elibereze un exemplar operatorului economic;
b) sa depuna un exemplar la dosarul achizitiei publice; si c) sa transmita un exemplar Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, in cel mult 10 zile de la data expirarii termenelor prevazute la alin. (1).
(3) In cazul in care procedura de atribuire a avut ca scop incheierea unui acord-cadru, prevederile alin. (1)—(2) sunt aplicabile prin raportare la terminarea prestatiilor aferente acordului-cadru respectiv, si nu contractelor subsecvente.
(4) Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice are dreptul de a stabili, prin ordin, proceduri si instrumente specifice prin care orice persoana poate beneficia de informatiile incluse in documentele constatatoare disponibile la nivelul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aferente operatorilor economici care participa la o anumita procedura de atribuire aplicata de respectiva autoritate contractanta.
(5) Documentele constatatoare emise de catre autoritatea contractanta in conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi contestate in justitie potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare.
(6) Refuzul ofertantului declarat castigator de a semna contractul/acordul-cadru este asimilabil situatiei prevazute la
art. 181 lit. c 1) din ordonanta de urgenta. Documentele constatatoare se emit in acest caz in termen de 14 zile de la data la care ar fi trebuit incheiat contractul daca ofertantul nu ar fi refuzat semnarea acestuia.”
61. Articolul 98 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 98. — (1) In termen de cel mult 48 de zile de la incheierea contractului/acordului-cadru, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare, conform prevederilor art. 56 din ordonanta de urgenta, un anunt de atribuire a contractului de achizitie publica.
(2) In cazul in care procedura de atribuire a fost anulata conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, autoritatea contractanta are obligatia transmiterii spre publicare, in termen de cel mult 48 de zile de la emiterea deciziei de anulare, a unui anunt specific in acest sens. Transmiterea spre publicare se realizeaza, ca si in cazul celorlalte tipuri de anunturi, prin utilizarea aplicatiei disponibile la adresa de internet www.e-licitatie.ro
(3) Prevederile alin. (2) nu sunt aplicabile in cazul anularii unei proceduri de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.”
62. La articolul 99, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 99. — (1) Monitorizarea atribuirii contractelor de achizitie publica se realizeaza de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, pe baza informatiilor cuprinse in anunturile de participare si de atribuire, precum si a informarilor prevazute la art. 101.
..................................................................................................
(3) Informatiile solicitate se transmit in format electronic, conform formatului standardizat care se pune la dispozitie prin intermediul SEAP, cel mai tarziu pana la data de 31 martie a fiecarui an.”
63. Articolul 100 se abroga.
64. La articolul 101, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 101. — Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice prelucreaza informatiile relevante din anunturile de participare si de atribuire, precum si din alte informari primite de la autoritatile contractante solicitate conform prevederilor art. 300 din ordonanta de urgenta, constituind o baza de date statistice care sunt utilizate pentru:”.
65. Dupa articolul 105 se introduce un nou articol, articolul 1051, cu urmatorul cuprins:
„Art. 105
1. — Actiunile introduse in instanta de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, potrivit art. 296 1 din ordonanta de urgenta, sunt scutite de plata taxei de timbru si a timbrului judiciar.”
66. Articolul 107 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 107. — Anexa nr. 1 face parte integranta din prezenta hotarare.”
67. Anexa nr. 2 se abroga.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Cristina Traila
Viceprim-ministru, ministrul administratiei si internelor,
Dan Nica
p. Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Constantin Dascalu,
secretar de stat
Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 22 iulie 2009.
Nr. 834.
Comentarii articol (1)