Guvernul a aprobat, prin HG nr. 827/2009, Normele privind procedura specifica pentru elaborarea si transmiterea cererii de constatare a faptului ca o anumita activitate relevanta este expusa direct concurentei pe o piata la care accesul nu este restrictionat.
HG nr. 827/2009 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 584, din 21 august 2009.
Actul normativ creeaza cadrul juridic necesar aplicarii Deciziei Comisiei 2005/15/CE din 7 ianuarie 2005 de stabilire a normelor de aplicare a procedurii prevazute la articolul 30 din Directiva 2004/17/CE a Parlamentului European si a Consiliului, de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii in sectoarele apei, energiei, transporturilor si serviciilor postale, decizie publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L7 din 11 ianuarie 2005, transpus prin art. 248 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
Potrivit art. 248 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, “prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica pentru atribuirea contractelor sectoriale in cazul in care activitatea relevanta pentru care sunt destinate este expusa direct concurentei pe o piata la care accesul nu este restrictionat”.
“Constatarea faptului ca o anumita activitate relevanta este sau nu expusa direct concurentei se stabileste de catre Comisia Europeana pe baza unei notificari/cereri formulate in acest sens de autoritatea contractanta interesata, care va cuprinde toate informatiile necesare pentru adoptarea unei decizii pertinente in legatura cu situatia existenta”, mai prevede OUG nr. 34/2006.
Conform OUG nr. 34/2006, procedura specifica pentru elaborarea si transmiterea notificarii/cererii se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Potrivit Normei aprobate prin
HG nr. 827/2009, atunci cand o autoritate contractanta care atribuie contracte sectoriale apreciaza ca sunt intrunite conditiile necesare aplicarii art. 248 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, aceasta are obligatia de a solicita Comisiei Europene sa decida, pentru activitatea relevanta pe care respectiva autoritate contractanta o desfasoara, cu privire la aplicabilitatea acestui articol.
Autoritatea contractanta interesata sa obtina decizia Comisiei Europene trebuie sa formuleze o cerere care va cuprinde toate informatiile necesare pentru descrierea situatiei existente, astfel cum sunt acestea prevazute in anexa nr. 1 la Decizia Comisiei 2005/15/CE din 7 ianuarie 2005 de stabilire a normelor de aplicare a procedurii prevazute la articolul 30 din Directiva 2004/17/CE a Parlamentului European si a Consiliului, de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii in sectoarele apei, energiei, transporturilor si serviciilor postale.
In cazul in care, conform prevederilor legale in vigoare, exista o autoritate de reglementare in domeniul activitatii relevante desfasurate de catre autoritatea contractanta solicitanta, atunci aceasta din urma are obligatia de a transmite cererea mai intai catre autoritatea de reglementare, solicitand acesteia sa emita un punct de vedere argumentat cu privire la faptul ca activitatea relevanta care face obiect al solicitarii este expusa direct concurentei pe o piata la care accesul nu este restrictionat. In acest caz, autoritatea contractanta are obligatia de a transmite cererea numai insotita de punctul de vedere formulat de autoritatea de reglementare.
In cel mult 5 zile de la transmiterea cererii catre Comisia Europeana, autoritatea contractanta are obligatia de a notifica Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice cu privire la solicitarea respectiva, atasand o copie de pe cererea transmisa si, daca este cazul, o copie a punctului de vedere al autoritatii de reglementare in domeniu.
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite Comisiei Europene, la solicitarea acesteia, orice clarificari sau completari pe care aceasta le considera necesare in vederea adoptarii deciziei.
Potrivit
HG nr. 827/2009, autoritatea contractanta beneficiaza de aplicabilitatea prevederilor art. 248 alin. (1) din ordonanta de urgenta in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) Comisia Europeana a adoptat o decizie prin care se constata ca activitatea relevanta care a reprezentat obiect al solicitarii este expusa direct concurentei pe o piata la care accesul nu este restrictionat;
b) dupa o perioada de 3 luni, calculata incepand din prima zi lucratoare urmatoare datei la care Comisia Europeana a primit cererea, daca in aceasta perioada Comisia Europeana nu a adoptat nicio decizie si nu a anuntat o extindere a perioadei initiale de analiza;
c) dupa o perioada de 6 luni, calculata incepand din prima zi lucratoare urmatoare datei la care Comisia Europeana a primit cererea, daca in aceasta perioada Comisia Europeana a anuntat o extindere a perioadei initiale de analiza, dar nu a adoptat, ulterior extinderii, nicio decizie.
Astfel, autoritatea contractanta care beneficiaza de aplicabilitatea art. 248 alin. (1) din OUG nr. 34/2006, pentru una sau mai multe dintre activitatile relevante pe care le desfasoara, are dreptul de a atribui contractele sectoriale destinate activitatii/activitatilor relevante respective prin aplicarea unor proceduri interne proprii. Procedurile interne trebuie sa asigure promovarea concurentei intre operatorii economici si sa garanteze transparenta, tratamentul egal si nediscriminarea acestora.
Comentarii articol (0)