Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2009 privind aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 602, din 31 august 2009.
Avand in vedere dispozitiile art. 126, art. 130—134, art. 278, art. 384 si ale art. 385 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 2 lit. a) din Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital pentru institutiile de credit si firmele de investitii, aprobat prin Ordinul nr. 10/107/2006,
in temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, precum si ale art. 1, art. 2 si ale art. 7 alin. (1), (3), (10) si (15) din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 514/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare emit urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. — Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor urmari ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. — Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.033 si 1.033 bis din 27 decembrie 2006, cu modificarile si completarile aduse prin Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009, va fi republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
Regulamentul Nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating
Articol unic. — Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.033 si 1.033 bis din 27 decembrie 2006, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (9) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(9) Termenii si expresiile «risc de credit al contrapartidei», «contrapartida centrala», «tranzactii cu termen lung de decontare», «tranzactii de creditare in marja», «tranzactie de rascumparare», «set de compensare» si «ajustare unilaterala a evaluarii creditului» au semnificatia prevazuta de Regulamentul BNR—CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei in cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzactiilor de rascumparare, al operatiunilor de dare/luare de titluri/marfuri cu imprumut, al tranzactiilor cu termen lung de decontare si al tranzactiilor de creditare in marja.”
2. La articolul 1, alineatul (14) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(14) Expresia «portofoliu de tranzactionare» are semnificatia prevazuta de Regulamentul BNR—CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii.”
3. La articolul 2, punctul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„8. expunere — un activ sau un element din afara bilantului prevazut in anexa la Regulamentul BNR—CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard, cu completarile ulterioare.”
4. La articolul 2, dupa punctul 8 se introduc opt noi puncte, punctele 9—16, cu urmatorul cuprins:
„9. abordare pe modele interne de rating de baza — abordarea bazata pe modele interne de rating in care institutiile de credit utilizeaza propriile estimari ale probabilitatii de nerambursare si valorile reglementate pentru pierderea in caz de nerambursare si pentru factorul de conversie;
10. abordare pe modele interne de rating avansata — abordarea bazata pe modele interne de rating in care institutiile de credit utilizeaza propriile estimari ale probabilitatii de nerambursare, ale pierderii in caz de nerambursare si ale factorului de conversie;
11. operatiuni de dare sau luare de titluri sau marfuri cu imprumut — orice tranzactie care corespunde definitiei prevazute in cadrul Regulamentului BNR—CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii pentru «operatiuni de dare de titluri/marfuri cu imprumut» sau «operatiuni de luare de titluri/marfuri cu imprumut»;
12. structura de conducere — organele de administrare si de conducere ale unei institutii de credit stabilite potrivit actelor constitutive, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, care asigura indeplinirea functiei de supraveghere si a functiei de conducere in cadrul institutiei de credit;
13. functie de supraveghere — ansamblul atributiilor de supraveghere/control exercitate asupra organelor cu functie de conducere, care revin consiliului de administratie, in cadrul sistemului unitar de administrare, si consiliului de supraveghere, in cadrul sistemului dualist de administrare;
14. functie de conducere — ansamblul atributiilor structurii de conducere, reprezentata de directori, in cadrul sistemului unitar de administrare, si de catre directorat, in cadrul sistemului dualist de administrare;
15. control intern — proces continuu, destinat sa furnizeze o asigurare rezonabila pentru indeplinirea obiectivelor de performanta — eficacitatea activitatilor desfasurate, respectiv gradul de indeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitati si raportul dintre efectul proiectat si rezultatul efectiv al activitatii respective, si eficienta activitatilor desfasurate, respectiv maximizarea rezultatelor unei activitati in relatie cu resursele utilizate –, de informare — credibilitatea, integritatea si furnizarea la timp a informatiilor financiare si ale celor necesare conducerii — si de conformitate — conformarea cu legile si reglementarile aplicabile, precum si cu politicile si procedurile interne — si care, pentru a fi eficace, necesita implementarea urmatoarelor 3 functii: functia de control al riscurilor, functia de conformitate si functia de audit intern. Controlul intern include, de asemenea, organizarea contabilitatii, tratamentul informatiilor, evaluarea riscurilor si sistemele de masurare a acestora;
16. persoane cu functie de conducere de nivel mediu a unor activitati — persoane nominalizate sa asigure conducerea structurilor in cadrul carora se desfasoara activitatile institutiei de credit.”
5. La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) ratingurile interne si estimarile cu privire la starile de nerambursare si pierderi, utilizate in vederea determinarii cerintelor de capital, precum si sistemele si procesele asociate au un rol hotarator in administrarea riscurilor si in procesul decizional, precum si in mecanismul de aprobare a creditelor, alocarea interna a capitalului si in cadrul de administrare a activitatii al institutiei de credit;”.
6. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) institutia de credit colecteaza si pastreaza toate datele relevante pentru a sustine in mod efectiv propriul proces de cuantificare si administrare a riscului de credit; si”.
7. La articolul 13, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) creante sau creante potentiale fata de institutii;”.
8. La articolul 16 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) sa fie inregistrate fata de una sau mai multe persoane fizice sau fata de o entitate mica sau mijlocie, cu conditia ca, in acest din urma caz, suma totala pe care clientul debitor sau grupul de clienti aflati in legatura o datoreaza institutiei de credit, societatii-mama si filialelor acesteia, inclusiv orice expunere restanta, dar excluzand creantele sau creantele potentiale garantate cu proprietati imobiliare cu destinatie locativa, sa nu depaseasca echivalentul in lei al sumei de 1 milion euro, potrivit informatiilor detinute de institutia de credit, care trebuie sa fi luat masuri rezonabile pentru a confirma respectivele informatii;”.
9. La articolul 16 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) expuneri de tip retail reinnoibile eligibile, care respecta prevederile cap. II art. 43 alin. (2) si (3);.”
10. La articolul 22, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (3), valoarea ponderata la risc a expunerilor pentru riscul de credit in cazul expunerilor provenind din finantari specializate poate fi calculata potrivit prevederilor cap. II art. 36. Banca Nationala a Romaniei aproba metodologia intocmita de institutiile de credit pentru aplicarea ponderilor de risc respectivelor expuneri.”
11. La articolul 22, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) In cazul expunerilor incadrate in clasa de expuneri prevazuta la art. 13 lit. d), institutiile de credit trebuie sa determine propriile estimari ale pierderilor in caz de nerambursare si ale factorilor de conversie, in conformitate cu prevederile art. 3—6 si ale cap. V.”
12. La articolul 23 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) pentru toate celelalte expuneri suport se aplica prevederile Regulamentului BNR—CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard, cu urmatoarele modificari:
(i) expunerile se incadreaza in clasa de expuneri adecvata si le este aplicata ponderea de risc aferenta nivelului scalei de evaluare a calitatii creditului care are o valoare imediat superioara valorii nivelului la care ar fi incadrata in mod normal expunerea respectiva; si (ii) expunerilor incadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calitatii creditului, carora le-ar fi atribuita in mod normal o pondere de risc de 150%, li se aplica o pondere de risc de 200%.”
13. La articolul 23, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) In cazul in care expunerile sub forma titlurilor de participare detinute in OPC nu indeplinesc criteriile stabilite la art. 61 si 62 din Regulamentul BNR—CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard sau institutia de credit nu are cunostinta de toate expunerile suport ale OPC, institutia de credit trebuie sa ia in considerare in mod direct expunerile suport si sa calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor si valorile pierderii asteptate in conformitate cu metoda prevazuta in cap. II art. 48—50. In cazul in care, in vederea indeplinirii acestui scop, institutia de credit nu are capacitatea de a distinge intre expuneri din investitii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzactionate la bursa si expuneri din alte titluri de capital, aceasta va trata expunerile respective ca expuneri din alte titluri de capital. Pentru aceste scopuri, expunerile, altele decat cele din titluri de capital, se incadreaza in una dintre clasele (expuneri din investitii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzactionate la bursa sau expuneri din alte titluri de capital) prevazute in art. 48, iar expunerile a caror natura nu este cunoscuta se incadreaza in clasa expunerilor din alte titluri de capital.”
14. La articolul 23 alineatul (4), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) pentru toate celelalte expuneri suport se aplica prevederile Regulamentului BNR—CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard, cu urmatoarele modificari:
(i) expunerile se incadreaza in clasa de expuneri adecvata si le este aplicata ponderea de risc aferenta nivelului scalei de evaluare a calitatii creditului care are o valoare imediat superioara valorii nivelului la care ar fi incadrata in mod normal expunerea respectiva; si
(ii) expunerilor incadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calitatii creditului, carora le-ar fi atribuita in mod normal o pondere de risc de 150%, li se aplica o pondere de risc de 200%.”
15. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 25. — Calcularea valorii pierderii asteptate potrivit prevederilor cap. II art. 58—64 trebuie sa se bazeze pe aceleasi valori de intrare ale probabilitatii de nerambursare, ale pierderii in caz de nerambursare si ale valorii expunerii, aferente fiecarei expuneri, ca cele utilizate la determinarea valorii ponderate la risc a expunerilor in conformitate cu prevederile art. 22 si 23. Pentru expunerile aflate in stare de nerambursare, in cazul in care institutiile de credit utilizeaza propriile estimari ale pierderilor in caz de nerambursare, pierderea asteptata trebuie sa ia valoarea celei mai bune estimari a institutiei de credit cu privire la pierderea asteptata pentru expunerea aflata in stare de nerambursare, in conformitate cu prevederile cap. V art. 195.”
16. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 33. — Fara a aduce atingere prevederilor art. 35—39, valoarea ponderata la risc in cazul expunerilor fata de societati, institutii, administratii centrale sau banci centrale se calculeaza in conformitate cu urmatoarele formule:
Corelatia (R) = 0.12x (1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50))+0.24*[1-(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50))]
Ajustarea in functie de scadenta (b) = [0,11852- 0,05478*In(PD)]
Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[(1-R)-0.5* G (PD) +(R/(1-R)) 0.5
* G (0.999)] - PD * LGD) * (1—1.5*b) -1* (1+(M-2.5) *
b) * 12.5 * 1.06
N(x) reprezinta functia de distributie cumulativa a unei variabile aleatoare normale standard (care exprima probabilitatea ca o variabila aleatoare normal distribuita, cu media zero si varianta 1, sa fie mai mica sau egala cu x).
G(z) reprezinta inversa functiei de distributie cumulative pentru o variabila aleatoare normala standard [care exprima valoarea x astfel incat N (x) = z]. Valoarea ponderata la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
In cazul in care probabilitatea de nerambursare este nula, ponderea de risc este 0%.
In cazul in care probabilitatea de nerambursare este unitara:
— pentru expunerile aflate in stare de nerambursare pentru care institutiile de credit utilizeaza valorile pierderii in caz de nerambursare prevazute in cap. III art. 73, ponderea de risc este 0%; si
— pentru expunerile aflate in stare de nerambursare pentru care institutiile de credit utilizeaza propriile estimari ale pierderii in caz de nerambursare, ponderea de risc este maximum {0%;12,5*(LGD- EL BE )}, unde:
ELBE reprezinta cea mai buna estimare a institutiei de credit cu privire la pierderea asteptata in cazul expunerilor aflate in stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195.”
17. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 34. — Pentru orice expunere care indeplineste conditiile prevazute la art. 30 si 61 din Regulamentul BNR — CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de institutiile de credit si firmele de investitii, valoarea ponderata la risc a expunerii poate fi ajustata in conformitate cu urmatoarea formula:
Valoarea ponderata la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii*(0,15+160*PDpp),unde:
PDpp este probabilitatea de nerambursare aferenta furnizorului de protectie.
Ponderea de risc (RW) se calculeaza utilizand formula relevanta de ponderare la risc a expunerii prevazuta la art. 33, probabilitatea de nerambursare aferenta debitorului si pierderea in caz de nerambursare aferenta unei expuneri directe comparabile fata de furnizorul de protectie. Ajustarea in functie de scadenta (b) se calculeaza prin utilizarea celei mai scazute dintre urmatoarele valori: probabilitatea de nerambursare a furnizorului de protectie si probabilitatea de nerambursare a debitorului.”
18. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 35. — In cazul expunerilor fata de societati, atunci cand cifra de afaceri anuala totala consolidata la nivelul grupului din care face parte societatea este mai mica de 50 de milioane euro, institutiile de credit pot utiliza, pentru calculul ponderilor de risc, formula de corelatie de mai jos.
Corelatia (R) = 0.12*(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) + 0.24*[1-(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) ]-0.04*(1-(S-5)/45),unde:
S reprezinta cifra de afaceri anuala totala consolidata, care este exprimata in milioane euro si care se incadreaza in intervalul valoric de 5 milioane euro si 50 de milioane euro (5 milioane euro ≤ S ≤ 50 de milioane euro). Cifrele de afaceri al caror nivel raportat este mai mic de 5 milioane euro trebuie tratate ca fiind egale cu 5 milioane euro. Pentru creantele achizitionate, cifra de afaceri anuala totala consolidata este media cifrelor de afaceri asociate creantelor, ponderata in functie de nivelul expunerilor individuale din cadrul portofoliului.
Institutiile de credit trebuie sa utilizeze totalul activelor consolidate la nivelul grupului in locul cifrei de afaceri anuale totale consolidate, in cazul in care cifra de afaceri anuala totala consolidata nu reprezinta un indicator semnificativ pentru dimensiunea intreprinderii, iar totalul activelor consolidate reprezinta un indicator cu un grad mai mare de relevanta decat cifra de afaceri anuala totala consolidata.”
19. La articolul 36, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Banca Nationala a Romaniei autorizeaza o institutie de credit sa aplice, de o maniera generala, ponderi de risc preferentiale de 50% expunerilor din categoria 1 si, respectiv, de 70% expunerilor din categoria 2, in conditiile in care Banca Nationala a Romaniei este convinsa ca standardele de acordare a creditelor si alte caracteristici de risc, aferente institutiei de credit, sunt in mod substantial solide pentru categoria relevanta.”
20. La articolul 36, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In procesul de incadrare in categoriile mentionate la alin. (1), in vederea aplicarii ponderilor de risc expunerilor care provin din finantarea specializata, institutiile de credit trebuie sa aiba in vedere urmatorii factori: puterea financiara, cadrul juridic si politic, caracteristicile tranzactiei si/sau ale activului, soliditatea sponsorului si a promotorului, inclusiv veniturile generate de orice parteneriat public-privat, precum si mecanismele de garantare aferente.”
21. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 40. — Sub rezerva prevederilor art. 42 si 43, valoarea ponderata la risc pentru expunerile de tip retail se calculeaza potrivit urmatoarelor formule:
Corelatia (R) = 0.03*(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35)) +0.16*[1-(1-EXP (-35*PD))/(1-EXP(-35))] Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[ (1-R)-0.5*G(PD)+(R/(1-R))0.5* G(0.999)] - PD*LGD)*12.5*1.06
N(x) reprezinta functia de distributie cumulativa a unei variabile aleatoare normale standard (care exprima probabilitatea ca o variabila aleatoare normal distribuita, cu media zero si varianta 1, sa fie mai mica sau egala cu x).
G(z) reprezinta inversa functiei de distributie cumulative pentru o variabila aleatoare normala standard [care exprima valoarea x pentru care N (x) = z].
Valoarea ponderata la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
In cazul in care probabilitatea de nerambursare este unitara (aferenta expunerilor aflate in stare de nerambursare), ponderea de risc este valoarea maxima dintre {0%; 12,5*(LGD-EL BE
)},unde:
ELBE reprezinta cea mai buna estimare a institutiei de credit cu privire la pierderea asteptata in cazul expunerilor aflate in stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195.”
22. La articolul 43 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) expunerile sunt reinnoibile, negarantate si, in masura in care creditul nu este utilizat, revocabile imediat si neconditionat de catre institutia de credit. In acest context, expunerile reinnoibile sunt definite ca reprezentand acele expuneri in cazul carora soldurile clientilor pot fluctua in functie de deciziile acestora de a imprumuta si de a rambursa, intr-o limita stabilita de institutia de credit. Angajamentele de finantare neutilizate pot fi considerate ca fiind revocabile neconditionat de institutia de credit daca termenii contractuali permit acesteia sa le revoce in masura maxima permisa de legislatia privind protectia consumatorului si legislatia conexa;”.
23. La articolul 44, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) Creantele achizitionate nu trebuie sa fi fost generate printr-o operatiune in conditii de favoare intre vanzator si debitor, si anume vanzatorul si debitorul trebuie sa interactioneze ca agenti independenti pe piata financiara. Astfel, nu sunt eligibile creantele din tranzactii intre conturile aceleiasi societati, precum nici creantele evidentiate in conturi de compensare reciproca intre societati care vand si cumpara una de la cealalta;”.
24. La articolul 47, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1) si (2), Banca Nationala a Romaniei poate permite determinarea valorii ponderate la risc pentru expunerile din titluri de capital fata de societatile prestatoare de servicii auxiliare in conformitate cu tratamentul aplicat activelor, altele decat cele care reprezinta creante de natura creditelor.”
25. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 48. — Valoarea ponderata la risc a expunerii se calculeaza conform urmatoarei formule:
Valoarea ponderata la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
Ponderea de risc (RW) este de 190% pentru expunerile din investitii de tip private equity din cadrul portofoliilor suficient de diversificate.
Ponderea de risc (RW) este de 290% pentru expunerile din titluri de capital tranzactionate la bursa.
Ponderea de risc (RW) este de 370% pentru orice alte expuneri din titluri de capital.”
26. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 49. — Pozitiile scurte cash si instrumentele financiare derivate din afara portofoliului de tranzactionare pot compensa pozitiile lungi in titluri de capital identice, cu conditia ca aceste instrumente sa fi fost in mod explicit destinate acoperirii expunerilor din titluri de capital specifice si sa asigure acoperirea pentru inca cel putin un an. Alte pozitii scurte se trateaza ca si cum ar fi pozitii lungi, prin aplicarea ponderii de risc relevante, la valoarea absoluta a fiecarei pozitii. In cazul pozitiilor ale caror scadente sunt decalate, se aplica metoda utilizata pentru expunerile fata de societati pentru determinarea efectului/tratamentul decalajului de scadenta, conform prevederilor art. 86.”
27. La articolul 51, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Valoarea ponderata la risc a expunerii se calculeaza conform formulelor prevazute la art. 33. Daca institutiile de credit nu dispun de suficiente informatii pentru a utiliza definitia starii de nerambursare, prevazuta la cap. V art. 160—163, ponderilor de risc le este aplicat un factor de multiplicare de 1,5.”
28. La articolul 68, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Daca o institutie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimari ale pierderii in caz de nerambursare pentru expunerile fata de societati si daca, in cazul creantelor achizitionate fata de societati, poate descompune estimarile proprii ale pierderii asteptate, intr-o maniera de incredere, in probabilitati de nerambursare si pierderi in caz de nerambursare, respectiva institutie de credit poate utiliza propria estimare a probabilitatii de nerambursare.”
29. La articolul 72, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care o institutie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimari ale pierderii in caz de nerambursare pentru expunerile fata de societati si poate descompune, intr-o maniera de incredere, estimarile proprii ale pierderii asteptate aferente riscului de diminuare a valorii creantei, pentru creantele achizitionate fata de societati, in probabilitati de nerambursare si pierderi in caz de nerambursare, institutia de credit poate utiliza propria estimare a probabilitatii de nerambursare.”
30. Articolul 74 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 74. — Fara a aduce atingere prevederilor art. 73, in ceea ce priveste riscul de diminuare a valorii creantei si riscul de nerambursare, in cazul in care o institutie de credit a primit aprobarea Bancii Nationale a Romaniei sa utilizeze propriile estimari ale pierderii in caz de nerambursare pentru expunerile fata de societati si poate descompune, intr-o maniera de incredere, propriile estimari ale pierderii asteptate aferente creantelor fata de societati, achizitionate de institutia de credit, in probabilitati de nerambursare si pierderi in caz de nerambursare, respectiva institutie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii in caz de nerambursare pentru aceste creante.”
31. Articolul 76 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 76. — Fara a aduce atingere prevederilor art. 73 si 75, in scopul art. 34, pierderea in caz de nerambursare pentru o expunere directa, comparabila, fata de furnizorul de protectie este fie cea aferenta unei tranzactii negarantate cu garantul, fie cea aferenta unei tranzactii negarantate cu debitorul, dupa cum dovezile disponibile si structura garantiei personale indica faptul ca, in cazul in care, pe durata de viata a tranzactiei garantate, atat garantul, cat si debitorul s-ar afla in stare de nerambursare, suma recuperata ar depinde de situatia financiara a garantului sau, respectiv, a debitorului.”
32. La articolul 77, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 77. — (1) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (2) si ale art. 78—84, institutiile de credit aplica expunerilor din tranzactii de rascumparare sau din operatiuni de dare sau luare de titluri sau marfuri cu imprumut o valoare a scadentei de 0,5 ani, iar pentru toate celelalte expuneri o valoare a scadentei de 2,5 ani.”
33. La articolul 85, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 85. — (1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 si 82, scadenta este de cel putin o zi pentru:
— instrumentele financiare derivate prevazute in anexa la Regulamentul BNR — CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei in cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzactiilor de rascumparare, al operatiunilor de dare/luare de titluri/marfuri cu imprumut, al tranzactiilor cu termen lung de decontare si al tranzactiilor de creditare in marja care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garantii reale;
— tranzactiile de creditare in marja care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garantii reale; si — tranzactiile de rascumparare si operatiunile de dare sau luare de titluri sau marfuri cu imprumut.”
34. La articolul 85, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Fara a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 si 82, in cazul altor expuneri pe termen scurt, care nu fac parte din finantarea curenta a debitorului, scadenta nu va fi mai mica de o zi. Pentru fiecare situatie trebuie sa se analizeze cu atentie detaliile specifice.”
35. La articolul 89, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care o institutie de credit poate sa descompuna intr-o maniera de incredere estimarile proprii ale pierderii asteptate pentru riscul de diminuare a valorii creantei aferent creantelor achizitionate, in probabilitati de nerambursare si pierderi in caz de nerambursare, aceasta poate utiliza estimarea proprie a probabilitatii in caz de nerambursare.”
36. La articolul 92, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care, pentru creantele achizitionate, o institutie de credit poate sa descompuna, intr-o maniera de incredere, estimarile proprii ale pierderii asteptate pentru riscul de diminuare a valorii creantei, in probabilitati de nerambursare si pierderi in caz de nerambursare, respectiva institutie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii in caz de nerambursare.”
37. Articolul 94 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 94. — Fara a aduce atingere prevederilor art. 93, in scopul art. 41, pierderea in caz de nerambursare pentru o expunere directa, comparabila, fata de furnizorul de protectie este fie cea asociata unei tranzactii negarantate cu garantul, fie cea asociata unei tranzactii negarantate cu debitorul, dupa cum dovezile disponibile si structura garantiei personale indica faptul ca, in cazul in care atat garantul, cat si debitorul se afla in stare de nerambursare pe durata de viata a tranzactiei garantate, suma recuperata ar depinde de situatia financiara a garantului sau, respectiv, a debitorului.”
38. La articolul 108 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) 0% pentru angajamentele de cumparare neutilizate privind creantele achizitionate reinnoibile, care sunt revocabile neconditionat sau care permit efectiv institutiei de credit revocarea automata, in orice moment si fara aviz prealabil.
Pentru a putea aplica un factor de conversie de 0%, institutiile de credit trebuie sa monitorizeze in mod activ situatia financiara a debitorului, iar sistemele lor de control intern trebuie sa permita detectarea imediata a oricarei deteriorari a calitatii creditului aferente acestuia.”
39. Articolul 119 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 119. — (1) In scopul prezentului regulament, prin clasa de rating a debitorilor se intelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a debitorilor aferente unui sistem de rating, in care debitorii sunt alocati pe baza unui set distinct si specificat de criterii de rating care stau la baza estimarii probabilitatii de nerambursare.
(2) O institutie de credit trebuie sa formalizeze relatia dintre clasele de rating ale debitorilor, din perspectiva nivelului riscului de nerambursare corespunzator fiecarei clase de rating, si criteriile utilizate in vederea diferentierii acelui nivel al riscului de nerambursare.”
40. La articolul 120, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Concentrarile semnificative in cadrul unei singure clase de rating trebuie justificate prin dovezi empirice convingatoare cu privire la faptul ca respectiva clasa de rating a debitorilor acopera un interval suficient de ingust al probabilitatii de nerambursare si ca riscul de nerambursare al tuturor debitorilor din aceasta clasa de rating se situeaza in cadrul acestui interval.”
41. Articolul 122 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 122. — (1) In scopul prezentului regulament, prin clasa de rating a tranzactiilor se intelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a tranzactiilor, aferenta unui sistem de rating, in care sunt incadrate expunerile pe baza unui set distinct si specificat de criterii de rating, in baza carora se obtin propriile estimari ale pierderilor in caz de nerambursare. Definitia clasei de rating a tranzactiilor trebuie sa includa atat o descriere a modului in care expunerile sunt alocate respectivei clase, cat si a criteriilor utilizate pentru a diferentia nivelul de risc de-a lungul claselor de rating.
(2) Concentrarile semnificative in cadrul unei singure clase de rating a tranzactiilor trebuie justificate prin dovezi empirice convingatoare cu privire la faptul ca respectiva clasa de rating a tranzactiilor acopera un interval suficient de ingust al pierderii in caz de nerambursare si ca riscul aferent tuturor expunerilor din aceasta clasa de rating se situeaza in cadrul acestui interval.”
42. La articolul 123, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Fara a aduce atingere prevederilor art. 118, institutiile de credit prevazute la alin. (1) trebuie sa dispuna, pentru aceste expuneri, de un minim de 4 clase de rating pentru debitorii care nu se afla in stare de nerambursare si de cel putin o clasa de rating pentru debitorii care se afla in stare de nerambursare.”
43. Articolul 145 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 145. — Institutia de credit trebuie sa dispuna de un ciclu periodic de validare a modelului, care sa includa monitorizarea performantei si a stabilitatii acestuia, examinarea specificatiilor sale, precum si testarea rezultatelor modelului in raport cu rezultatele efective.”
44. La articolul 147, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Documentatia trebuie sa ateste respectarea cerintelor minime prevazute in acest capitol si sa trateze subiecte precum:
diferentierea portofoliilor, criteriile de rating, responsabilitatile partilor care acorda ratinguri debitorilor si expunerilor, frecventa cu care sunt revizuite alocarile pe clase de rating si pe grupe de risc si monitorizarea procesului de rating de catre persoanele cu functie de conducere de nivel mediu relevante.”
45. La articolul 150, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) sa descrie detaliat teoria, ipotezele si/sau baza matematica si empirica, plecand de la care estimarile sunt alocate claselor de rating, debitorilor, expunerilor sau grupelor de risc, precum si sursa/sursele de date utilizate la estimarea modelului;”.
46. Articolul 151 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 151. — Utilizarea unui model achizitionat de la un furnizor terta parte, care pretinde drepturi de proprietate asupra tehnologiei, nu exonereaza institutia de credit de indeplinirea cerintelor cu privire la documentatie sau a oricaror altor cerinte cu privire la sistemele de rating. Institutiei de credit ii revine sarcina de a demonstra Bancii Nationale a Romaniei indeplinirea acestor cerinte.”
47. La articolul 154, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„f) datele cu privire la pierderea in caz de nerambursare aferenta fiecarei expuneri, inainte si dupa luarea in considerare a efectelor unei garantii personale sau unui instrument financiar derivat de credit, in cazul acelor institutii de credit care reflecta, in calculul pierderii in caz de nerambursare, efectele de diminuare a riscului de credit aferente garantiilor personale sau instrumentelor financiare derivate de credit; si”.
48. La articolul 160, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(8) In toate cazurile, expunerile intarziate la plata trebuie sa se situeze deasupra unui prag stabilit de Banca Nationala a Romaniei, care reflecta un nivel acceptabil al riscului.”
49. Articolul 163 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 163. — In cazul in care o institutie de credit considera ca o expunere, care anterior a fost clasificata ca fiind aflata in stare de nerambursare, nu mai raspunde conditiilor prevazute de definitia starii de nerambursare, institutia de credit trebuie sa clasifice debitorul sau tranzactia dupa cum ar proceda in cazul unei expuneri care nu se afla in stare de nerambursare. In cazul in care conditiile prevazute de definitia starii de nerambursare sunt ulterior indeplinite, se considera ca s-a inregistrat o alta stare de nerambursare.”
50. La articolul 167, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 167. — (1) Populatia de expuneri reprezentata in datele utilizate pentru estimare, standardele de creditare utilizate atunci cand au fost generate datele, precum si alte caracteristici relevante trebuie sa fie comparabile cu cele ale expunerilor si standardelor institutiei de credit.”
51. Articolul 168 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 168. — In cazul creantelor achizitionate, estimarile trebuie sa reflecte toate informatiile relevante de care dispune institutia de credit cumparatoare cu privire la calitatea creantelor suport, inclusiv datele cu privire la portofolii de creante similare, furnizate de vanzator, de institutia de credit cumparatoare sau de surse externe. Institutia de credit cumparatoare trebuie sa evalueze orice date furnizate de vanzator, pe care aceasta isi bazeaza estimarile.”
52. Articolul 187 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 187. — Institutiile de credit trebuie sa identifice si sa analizeze modificarile asteptate ale parametrilor de risc pe durata de viata a expunerilor din credite [efectele maturizarii expunerii (seasoning effects)].”
53. Articolul 202 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 202. — Institutiile de credit trebuie sa estimeze factorii de conversie pe clase de rating sau pe grupe ale tranzactiilor, pe baza mediei valorilor factorilor de conversie efectivi, pe clase de rating sau pe grupe ale tranzactiilor, luand in considerare toate starile de nerambursare observate la nivelul surselor de date (medie ponderata in functie de numarul starilor de nerambursare).”
54. Articolul 205 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 205. — In vederea efectuarii propriilor estimari ale factorilor de conversie, institutiile de credit trebuie sa ia in considerare politicile si strategiile lor specifice adoptate in ceea ce priveste monitorizarea conturilor clientilor si procesarea platilor. Institutiile de credit trebuie, de asemenea, sa tina cont de capacitatea si vointa lor de a impiedica noi trageri in circumstante apropiate intrarii in stare de nerambursare, cum ar fi incalcarea angajamentelor contractuale sau alte evenimente considerate ca stari tehnice de nerambursare.”
55. La articolul 218, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care exista o neconcordanta intre obligatia care beneficiaza de protectie si obligatia de referinta aferenta instrumentului financiar derivat de credit sau intre obligatia care beneficiaza de protectie si obligatia utilizata pentru a determina daca s-a produs un eveniment de credit, trebuie aplicate cerintele prevazute la art. 60 din Regulamentul BNR — CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de institutiile de credit si firmele de investitii.”
56. Articolul 226 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 226. — Institutia de credit trebuie sa se asigure ca primeste la timp de la societatea de administrare rapoarte suficient de detaliate privind maturizarea (ageing) si diminuarea valorii creantelor achizitionate, pentru a asigura conformitatea cu propriile criterii de eligibilitate si politici referitoare la acordarea de avansuri aferente creantelor achizitionate, precum si pentru a putea fi efectiv in masura sa monitorizeze si sa confirme conditiile de vanzare ale vanzatorului si diminuarea valorii creantelor.”
57. La articolul 229 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) angajamente de audit, desfasurate cu regularitate, ale tuturor etapelor critice aferente programului pentru achizitionarea creantelor;”.
58. La articolul 232, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Analiza trebuie sa se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliilor considerate, sunt actualizate cu regularitate si acopera o perioada de observare relevanta.”
59. La articolul 236, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Datele utilizate pentru a reprezenta distributiile rentabilitatii titlurilor de capital trebuie sa reflecte perioada de esantionare cea mai lunga pentru care sunt disponibile date pertinente pentru a reprezenta profilul de risc al expunerilor specifice ale institutiei de credit din titluri de capital. Datele utilizate trebuie sa fie suficiente in vederea furnizarii unor estimari prudente ale pierderii care, din punct de vedere statistic, trebuie sa prezinte incredere si sa fie robuste si care sa nu se bazeze in mod exclusiv pe considerente subiective sau care tin de rationamentul profesional.”
60. La articolul 237, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Populatia de expuneri reprezentata in datele utilizate pentru estimare trebuie sa fie in mare masura similara sau cel putin comparabila cu populatia expunerilor institutiei de credit din titluri de capital.”
61. La articolul 243, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) Integrarea deplina a modelului intern in cadrul sistemelor globale de informare a structurii de conducere ale institutiei de credit si in cadrul administrarii portofoliului de titluri de capital din afara portofoliului de tranzactionare. Modelele interne sunt deplin integrate in infrastructura de administrare a riscurilor aferenta institutiei de credit, daca aceste modele sunt utilizate in mod special in vederea masurarii si evaluarii performantei portofoliului de titluri de capital (inclusiv performanta ajustata la risc), alocarii capitalului economic expunerilor din titluri de capital si evaluarii cu privire la adecvarea globala a capitalului si a procesului de administrare a investitiilor.”
62. La articolul 243, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) Sistemele de administrare, procedurile si functiile de control care asigura examinarea periodica si independenta a tuturor elementelor procesului intern de modelare, inclusiv aprobarea revizuirilor modelului, verificarea datelor de intrare ale modelului si examinarea rezultatelor modelului, precum verificarea in mod direct a calculelor privind riscul. Aceste examinari trebuie sa evalueze nivelurile de acuratete, exhaustivitate si adecvare ale datelor de intrare si ale rezultatelor modelului si sa se concentreze atat catre identificarea si limitarea erorilor potentiale asociate deficientelor cunoscute, cat si catre identificarea deficientelor necunoscute ale modelului. Asemenea examinari pot fi efectuate de catre o structura interna independenta sau de catre o terta parte independenta.”
63. La articolul 243, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„e) Personalul responsabil cu oricare dintre aspectele procesului de modelare trebuie sa aiba o calificare adecvata. Persoanele cu functie de conducere de nivel mediu relevante din cadrul institutiei de credit trebuie sa aloce resurse umane suficient de calificate si competente functiei responsabile de modelare.”
64. La articolul 248, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 248. — (1) Institutiile de credit trebuie sa utilizeze si alte instrumente de validare cantitativa si comparatii cu surse de date externe. Analiza trebuie sa se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliului considerat, sunt actualizate in mod regulat si acopera o perioada de observare relevanta.”
65. Titlul sectiunii 5 a capitolului V se modifica si va fi „Cadrul de administrare a activitatii si monitorizarea”.
66. Titlul subsectiunii 5.1 din sectiunea 5 a capitolului V se modifica si va fi „Cadrul de administrare a activitatii”.
67. Articolul 251 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 251. — Toate aspectele semnificative ale proceselor de rating si de estimare trebuie aprobate de structura de conducere a institutiei de credit sau de catre un comitet desemnat in acest scop. Structura de conducere si, dupa caz, comitetul special desemnat trebuie sa aiba o intelegere generala cu privire la sistemele de rating ale institutiei de credit, precum si o intelegere detaliata a rapoartelor de administrare asociate.”
68. Articolul 252 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 252. — Organele cu functie de conducere ale institutiei de credit trebuie sa informeze organele cu functie de supraveghere sau comitetul special desemnat cu privire la toate modificarile semnificative ale politicilor stabilite sau la toate derogarile semnificative de la acestea, care au un impact semnificativ asupra functionarii sistemelor de rating ale institutiei de credit.”
69. Articolul 253 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 253. — (1) Organele cu functie de conducere ale institutiei de credit trebuie sa aiba o buna intelegere asupra conceperii si functionarii sistemelor de rating.
(2) Organele cu functie de conducere ale institutiei de credit rebuie sa se asigure in permanenta ca sistemele de rating functioneaza in mod corect.
(3) Organele cu functie de conducere ale institutiei de credit trebuie sa fie informate cu regularitate de catre unitatile de control al riscului de credit cu privire la performanta procesului de rating, aspectele care necesita imbunatatiri si stadiul eforturilor de remediere a deficientelor constatate anterior.”
70. Articolul 254 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 254. — Analiza bazata pe modele interne de rating a profilului de risc de credit al institutiei de credit trebuie sa fie o parte esentiala a rapoartelor de administrare prezentate structurii de conducere sau, dupa caz, comitetului special desemnat. Rapoartele trebuie sa includa informatii cu privire la cel putin urmatoarele aspecte: profilul de risc pe clase de rating, migratia debitorilor intre clasele de rating, estimarea parametrilor de risc relevanti aferenti fiecarei clase de rating si compararea ratelor de nerambursare efective, precum si, in masura in care estimarile proprii sunt utilizate, a valorii pierderilor in caz de nerambursare efective si a factorilor de conversie efectivi, cu valorile asteptate si cu rezultatele simularilor de criza. Frecventa rapoartelor trebuie sa depinda de importanta si tipul informatiei, precum si de nivelul ierarhic al destinatarului.”
71. Articolul 255 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 255. — Unitatea de control al riscului de credit trebuie sa fie independenta fata de personalul si functiile responsabile cu initierea sau reinnoirea expunerilor si trebuie sa raporteze direct organelor cu functie de conducere. Aceasta unitate este responsabila cu conceperea sau selectarea, implementarea, monitorizarea si performanta sistemelor de rating. Unitatea de control al riscului elaboreaza si analizeaza cu regularitate rapoarte cu privire la rezultatele sistemelor de rating.”
72. La articolul 256, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) implementarea procedurilor care vizeaza verificarea aplicarii definitiilor claselor de rating si grupelor de risc de o maniera coerenta la nivelul diferitelor departamente si localizari geografice;”.
73. Dupa articolul 261 se introduce un nou articol, articolul 261 1, cu urmatorul cuprins:
„Art. 2611. — (1) Pana la data de 31 decembrie 2017, sunt exceptate de la aplicarea tratamentului riscului de credit potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating anumite expuneri din titluri de capital detinute, la data de 31 decembrie 2007, de catre institutiile de credit, inclusiv filialele din Romania ale institutiilor de credit autorizate in alte state membre.
(2) Pozitia pe titluri de capital care face obiectul exceptarii se calculeaza ca numar de parti detinute la data de 31 decembrie 2007 in capitalul unei entitati plus orice parti aditionale care rezulta in mod direct ca urmare a detinerii partilor respective, cu conditia ca partile aditionale sa nu conduca la o crestere a cotei de participare la capitalul entitatii.
(3) In situatia in care o achizitie conduce la cresterea cotei de participare la capitalul unei entitati, partea care depaseste cota de participare initiala nu face obiectul exceptarii mentionate la alin. (1). De asemenea, exceptarea nu este aplicabila nici in cazul detinerilor care au beneficiat initial de exceptare, dar care au fost vandute si ulterior reachizitionate.
(4) Expunerile din titluri de capital, carora le sunt aplicabile aceste prevederi tranzitorii, sunt supuse cerintelor de capital calculate in conformitate cu Regulamentul BNR — CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard.”
74. Formula de incheiere care urmeaza dupa articolul 265 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 pct. 24—29, art. 77, art. 84—89, art. 154 alin. (2), (3), (5), (6) si (7) si ale anexei VII la Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006 privind initierea si exercitarea activitatii institutiilor de credit (reformare), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30 iunie 2006.”
Comentarii articol (0)