Scutirea de impozit a profitului reinvestit se va aplica doar in cazul profitului investit in echipamente tehnologice (masini, utilaje, instalatii) utilizate in desfasurarea activitatii de baza. Este, intr-adevar, o masura "pentru sustinerea mediului de afaceri in scopul depasirii dificultatilor financiare si relansarii circuitului comercial", dupa cum o defineste Guvernul?
Prin
proiectul de lege privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, asupra caruia Guvernul isi va asuma raspunderea, se introduce masura scutirii de impozit a profitului reinvestit.
Potrivit proiectului de lege, "
profitul investit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru), astfel cum sunt prevazute in subgrupa 2.1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, folosite in scopul obtinerii de venituri impozabile, este scutit de impozit".
Consultantii in domeniul fiscal sustin ca aceasta facilitate are o serie de dezavantaje si riscuri care ar putea determina operatorii economici sa nu o acceseze.
Riscuri privind blocarea unor sume in conturi de rezerve
“Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit poate veni in ajutorul intreprinzatorilor din domeniul productiv (cei care investesc in echipamente tehnologice), in masura in care acestia realizeaza profit. Intr-adevar, in conditiile actuale, profitabilitatea a operatorilor din domeniul productiv este mai mult o dorinta decat o realitate”, afirma
Emilian Duca, Tax Partner in cadrul BDO Conti Tax Advisors.
Emilian Duca sustine ca exista o mare diferenta intre ceea ce prevede proiectul de lege si ceea ce isi doresc investitorii care au solicitat aceasta facilitate.
“Proiectul de modificare a Codului fiscal prevede de fapt includerea profitului (re)investit direct in rezerve (suma echivalenta investita in echipamente tehnologice noi , puse in functiune in dupa 1 octombrie 2009). Asadar, profitul „scutit” va fi inclus cu „prioritate” in rezerve fara a putea fi distribuit ulterior decat in conditiile de la art. 22 alin. (6) Cod fiscal (si pct. 58 din norme), respectiv cu recalcularea impozitului pe profit si cu plata de majorari de intarziere”, explica Emilian Duca.
Emilian Duca adauga faptul ca, un alt aspect interesant, este ca in cazul in care impozitul pe profit este mai mic decat cel minimal (sau se inregistreaza pierdere), se va plati impozitul minimal.” In acest context, trebuie subliniat ca in cazul in care nu se realizeaza profit contabil, in mod normal nu exista nici profit reinvestit si, pe cale de consecinta, facilitatea nu se aplica”, arata Emilian Duca.
“In fine, ca o ultima observatie, legea actuala prevede ca pentru trimestrul IV (perioada octombrie – decembrie 2009) se plateste ca impozit pe profit o suma egala cu impozitul pe profit datorat pentru trim III (pana la 25 ianuarie 2010). Este evident ca introducerea facilitatii nu va avea efect asupra profitului impozabil aferent anului 2009, decat, eventual, la regularizarea calculului impozitului pe profit cu ocazia depunerii declaratiei anuale (pana pe 15 mai 2010)”, mai sustine Emilian Duca.
Acesta recomanda intreprinzatorilor sa analizeze cu mare grija oportunitatea accesarii acestei facilitati, deoarece forma actuala prezinta riscuri foarte mari de blocare a unor sume in conturi de rezerve fara a putea fi distribuite ulterior decat in conditii extrem de dezavantajoase.
Doar o amanare la plata a impozitului pe profit
Eugenia Ion, Tax Consultant in cadrul Contexpert Consulting, considera, la randul sau, ca scutirea de impozit a profitului reinvestit reprezinta o facilitate fiscala doar in masura in care investitorii realizeaza profit contabil in exercitiul financiar in care se face investitia respectiva.
Astfel, vor putea beneficia de aceasta scutire doar companiile care deja au activitate si au o piata de desfacere si care doresc o retehnologizare a productiei concomitent cu diminuarea unor costuri sau care doresc sporirea capacitatii de productie existente.
"Desi una dintre intentiile declarate ale Guvernului pentru adoptarea acestei masuri o reprezinta cresterea numarului de locuri de munca, este posibil ca, in urma unor investitii in utilaje performante care necesita o interventie umana minima, sa apara efectul contrar, de disponibilizare a angajatilor concomitent cu reorganizarea si eficientizarea procesului de productie. In plus, avand in vedere ca majoritatea companiilor si-au redus bugetele de investitii, finantarea acestora fiind destul de greu de obtinut, este putin probabil ca aceasta masura sa fie aplicata la scara larga si sa aiba un impact semnificativ asupra companiilor”, spune Eugenia Ion.
"Mai mult, aceasta asa-zisa "facilitate" reprezinta doar o amanare la plata a impozitului pe profit deoarece valoarea fiscala a utilajelor va fi diminuata cu valoarea dedusa la calculul impozitului pe profit la data efectuarii investitiei. Astfel, pe masura ce se vor inregistra cheltuieli cu amortizarea investitiei, acestea vor fi nedeductibile din punct de vedere fiscal. Totodata, potrivit proiectului de lege, contribuabilii vor datora in continuare cel putin impozitul minim”, adauga Eugenia Ion.
In opinia Eugeniei Ion, comparand aceasta masura cu cea prevazuta de Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit careia companiile pot beneficia de rambursarea sumelor achitate cu titlu de impozit in cazul in care realizeaza investitii in masini, utilaje si instalatii, calculatoare si echipamente periferice, prezenta masura are avantajul ca, in anul in care se realizeaza investitia, nu vor exista iesiri de numerar pentru plata impozitului pe profit.
"De asemenea, acordarea facilitatii nu este conditionata de indeplinirea unor conditii de eligibilitate de catre beneficiar, acesta putand inregistra obligatii restante catre buget”, concluzioneaza Eugenia Ion.
______
Proiectul de lege poate fi consultat integral AICI.
Comentarii articol (0)