Elena Ungureanu: Vom incepe cu o scurta descriere a pachetului TVA , fazele de implementare si obiectivele pe care si le propune.
Adrian Teampau: Pe 12 februarie, anul trecut Consiliul Uniunii Europene a adoptat asa numitul Pachet TVA. Practic sunt cuprinse trei reglementari la nivel european, o directiva noua care modifica locul prestarii serviciilor, o sa avem o directiva care modifica conditiile de rambursare a TVA-ului achitat de persoane impozabile in alt stat membru, si o sa avem un regulament care instituie o cooperare mai stransa intre administratiile fiscale ale statelor membre. Sunt multe prevederi care vor fi implementate treptat. Prima faza va avea loc la 1 ianuarie 2010, a doua faza in ianuarie 2011, ianuarie 2013 si ianuarie 2015, in final.
EU: Si ca obiective?
A.T.: Ca obiective, initial s-a intentionat uniformizarea politicii fiscale in special a TVA-ului. TVA-ul fiind taxa cea mai complexa, s-a intentionat o mai buna reglementare in domeniu. Stim cu toii ca exista multe cazuri de frauda, chiar foarte mari, pentru ca este o taxa care este foarte greu de asimilat, este foarte greu de calculat, de impozitat.
E.U.: Vorbim despre avantajele unei legislatii unitare la nivel comunitar, in domeniul TVA.
A.T.: Au existat multe interpretari in ce priveste uniformizarea politicilor fiscale in special a TVA-ului. Sunt tari care nu au fost de acord, altele au primit bine aceste modificari. Intentia a fost asa cum am mentionat anterior de a se simplifica regulile, de a fi mult mai pe intelesul firmelor, iar in contextul globalizarii economice in care apar tranzactii noi, diverse intre parteneri situati in state diferite, se impuneau reguli mult mai clare in acest domeniu. La inceput va fi mai greu, implementarea se va face treptat, insa va fii spre bine.
E.U.: Exista modificari privind continutul declaratiei recapitulative ce trebuie depusa lunar?
A.T: Prima modificare ati mentionat-o chiar dvs, aceea ca se depune lunar, nu trimestrial ca in prezent. Asta inseamna ca prima data la care se va depune va fi 15 februarie, un termen destul de strans avand in vedere ca nici nu a fost publicat in Monitorul Oficial Codul fiscal, si multi agenti fiscali nu stiu de aceste modificari.(n.r. interviul a fost acordat la data de 13 octombrie) Alta noutate in ceea ce priveste acesta declaratie este ca se vor declara serviciile, pana acum se declarau doar bunurile tranzactionate intre parteneri din state membre diferite. O mare atentie trebuie acordata faptului ca se declara doar serviciile care sunt efectiv impozabile. Asta inseamna ca un prestator din Romania daca efectueaza un serviciu catre o persoana impozabila din alt stat membru va trebui sa stie daca acest serviciu este impozabil in tara beneficiarului.
E.U.: In aceste conditii activitatea contabila a firmelor va fi ingreunata?
A.T.: In mod cert reprezinta un plus de activitate, e o noutate, se declara serviciile, contabilii vor trebui sa faca si o munca de analiza fiscala, vor trebui sa cunoasca si din legislatia altor state, de aceea in cazurile in care firmele au doua sau trei tranzactii principale vor trebui sa se intereseze daca acestea sunt impozabile in statul membru al benficiarului, astfel incat sa stie daca le declara sau nu. Din cate am inteles reprezentantii ministerului nu au dorit sa impuna amenzi pentru neconformarea cu aceste reguli, cel putin pentru moment, pentru ca este foarte dificil.
E.U.: Si cum vor reactiona firmele?
A.T.: Lent! Sunt firme care nici pana astazi nu sunt la curent cu modificarile aduse de legislatia din 2007. Va fi o schimbare majora, pentru ca in afara de o singura regula care era pana acum, o regula de baza la TVA, vom avea doua reguli de baza si foarte multe exceptii.
E.u.: Ce modificari exista in ceea ce priveste rambursarea TVA pentru persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri si servicii in alt stat.
A.T.: Pana in prezent acestea se depuneau in in statul membru de unde erau achizitionate aceste bunuri. Spre exemplu bonurile de benzina, la cazare, la taxi, firma din Germania venea in Romania sau apela la un consultant sau la o persoana imputernicita, intocmea aceasta declaratie de rambursare si era depusa la autoritatile din Romania, in format fizic impreuna cu toate facturile anexate in original. De la anul acest lucru se va intampla in Germania, se va depune electronic, facturile vor fi eventual scanate si trimise, si totul se va regla la nivel de administratie fiscala intre cele doua tari, respectiv Germania si Romania.
O alta diferenta este faptul ca termenul in care statul roman, sa zic, va trebui sa sa ramburseze TVA-ul in acest caz, va fi de 4 luni in loc de 6, ca pana in prezent, iar persoanele care vor sa solicite TVA-ul inapoi vor avea la dispozitie 9 luni, in loc de 6.
E.U.: Referitor la locul de impozitare, care sunt prevederile care se aplica atunci cand prestatorul si beneficiarul nu sunt din acelasi stat?
A.T.: Pana in prezent aveam o singura regula de stabilire a locului de impozitare a serviciilor. De la anul vom avea parctic doua reguli de baza, diferentiat in functie de caliatatea persoanei care face tranzactia si care primeste acest serviciu sau bun. Astfel pentru persoane impozabile vom avea un loc de impozitare al serviciilor, locul unde este stabilit clientul sau baneficiarul serviciului, in timp ce pentru o tranzactie intre o persoana impozabila si o persoana neimpozabila, de exemplu o persoana fizica, vom avea ca loc de impozitare locul unde este prestatorul stabilit. La aceste doua reguli de baza vom avea foarte multe exceptii in functie de mai multe tipuri de servicii.
Comentarii articol (12)