Conform art. 147^2 din Codul Fiscal, persoanele impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in alt stat membru, pot solicita rambursarea taxei achitata in Romania pentru bunurile mobile care le-au fost livrate sau pentru serviciile care le-au fost prestate precum si a TVA aferenta importului efectuat pe teritoriul tarii noastre.
Persoana impozabila care solicita rambursarea taxei trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
- sa nu fie inregistrata si nici sa nu fie obligata sa se inregistreze in Romania in scop de TVA
- sa nu fie stabilita in Romania si sa nu aiba un sediu fix de la care sa fie prestate servicii sau livrate bunuri, cu exceptia serviciilor de transport daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a importurilor si livrarilor de bunuri sau prestari de servicii daca TVA datorata este achitata de beneficiar
- bunurile si serviciile achizitionate sau importate in Romania, pentru care s-a achitat taxa sa fie utilizate pentru operatiuni aferente activitatii economice pentru care persoana impozabila ar fi fost indreptatita sa deduca taxa daca aceste operatiuni ar fi fost efectuate in Romania.
Nu se accepta rambursarea TVA-ului pentru achizitii de bunuri a caror livrare este scutita si nici pentru achizitii de bunuri sau servicii pentru a caror livrare sau prestare nu se acorda dreptul de deducere a TVA in Romania.
Pentru a beneficia de rambursarea TVA-ului platit in Romania, orice persoana impozabila stabilita intr-un stat membru va depune la organele fiscale competente din Romania o cerere prin care solicit restituirea taxei. Aceasta cerere (formular 308) poate fi editata cu ajutorul programului pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice si se va depune atat in format electronic cat si pe suport de hartie, insotita de facturile si/sau documentele de import in original, la registratura Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti sau prin posta, prin scrisoare recomandata. Cererea poate fi depusa si prin imputernicit desemnat conform art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru a putea beneficia de rambursarea TVA-ului platit in Romania, persoana juridica trebuie sa faca dovada ca este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru, prin prezentarea unui certificat emis de autoritatea competenta din statul membru in care aceasta este stabilita. Totodata trebuie sa confirme prin declaratie scrisa ca in perioada la care se refera cererea sa de rambursare nu a efectuat livrari de bunuri sau prestari de servicii care au avut loc sau au fost considerate ca avand loc in Romania, cu exceptia serviciilor de transport si accesorii transportului, daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a importurilor si livrarilor de bunuri sau prestari de servicii pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei. O data cu depunerea cererii, persoana juridica trebuie sa depuna si o declaratie prin care sa se angajeze ca va inapoia orice suma care i-ar putea fi rambursata din greseala.
Documentele justificative, certificatul emis de statul membru in care persoana impozabila este stabilita, precum si declaratiile in limba straina vor fi insotite de traduceri in limba romana, certificate de traducatori autorizati, potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Termenul maxim de depunere a cererii este data de 30 iunie a anului calendaristic urmator anului pentru care se solicita rambursarea TVA-ului. Dupa aceasta data, persoana juridica impozabila in alt stat membru pierde dreptul de restituire a TVA-ului platit in Romania pentru toate operatiunile din anul precedent. Persoana juridica poate solicita rambursarea TVA-ului platit in Romania si inainte de sfarsitul anului calendaristic in cursul caruia au avut loc operatiunile insa, trebuie sa se tina cont de faptul ca perioada nu poate fi mai mica de 3 luni iar valoarea TVA-ului solicitat nu poate fi mai mica de 200 lei. De asemenea, suma minima pentru care se poate solicita rambursarea nu poate fi mai mica de 25 lei, chiar daca perioada este un an calendaristic.
Decizia organelor fiscale privind cererea de rambursare va fi emisa in termen de sase luni de la data la care cererea, insotita de documentele necesare a fost depusa. In cazul in care rambursarea este respinsa partial sau in totalitate, organele fiscale trebuie sa prezinte motivele respingerii cererii. Aceasta decizia poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii, potrivit prevederilor legale.
In urma verificarii dosarului, organele fiscale competente vor marca documentatia anexata la cererea de rambursare pentru ca acestea sa nu mai poata face obiectul unei alte rambursari. Documentele originale vor fi returnate solicitantului in termen de o luna de la data deciziei cu privire la restituirea TVA-ului.
La cererea solicitantului, rambursarile se efectueaza in lei intr-un cont indicat de persoana impozabila fie in Romania, fie in statul membru in care aceasta este stabilita. Orice comisioane bancare aferente tranzactiei vor fi suportate de catre solicitant.
In cazul in care o rambursare este obtinuta in mod fraudulos sau printr-o eroare oarecare, organele fiscale vor solicita persoanei impozabile care a beneficiat de rambursare, restituirea sumelor incasate in mod eronat precum si a accesoriilor aferente.
Comentarii articol (0)