Concret, schimbările sunt prevăzute de o directivă europeană ce trebuie transpusă în Codul fiscal de la noi până pe 31 decembrie 2019. Este vorba de unele „remedii rapide”, așa cum au fost supranumite de autoritățile europene, printre care se numără și noutăți despre tranzacțiile în lanț.
Pentru a înțelege mai bine subiectul, am cerut unui specialist să ne explice pe scurt ce trebuie știut în legătură cu tranzacțiile în lanț. Mai întâi, acesta ne-a spus că este vorba de tranzacțiile ce implică trei persoane impozabile (furnizorul, intermediarul și clientul), care sunt stabilite în trei state membre diferite, și presupun două tranzacții succesive și un transport unic al bunurilor.
„În cadrul acestor tranzacții, transportul intracomunitar al bunurilor trebuie să fie atribuit uneia dintre cele două tranzacții, cu consecința că, dacă transportul se alocă pe prima tranzacție, se pot aplica măsuri speciale de simplificare. În acest context, alocarea corectă a transportului pe una dintre tranzacții reprezintă un aspect-cheie pentru a determina tipologia acestora și, implicit, tratamentul de TVA aplicabil, întrucât acestea sunt uneori abordate diferit la nivelul statelor membre. Astfel, prin modificările privind tranzacțiile în lanț, se are în vedere uniformizarea regulilor privind alocarea transportului, astfel încât statele membre să aibă o abordare unitară cu privire la acest tip de tranzacții”, a lămurit pentru redacția noastră Vlad Tănase, tax manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Așadar, ce se schimbă? Din prima zi a anului viitor, va exista o practică uniformă la nivelul Uniunii Europene pentru aceste tranzacții în lanț. Adică atunci când transportul este făcut de intermediar, acesta să fie alocat primei tranzacții, aplicându-se măsurile de simplificare.
„Începând cu 1 ianuarie 2020, abordarea statelor membre cu privire la aceste tranzacții se uniformizează prin introducerea unei norme comune, conform căreia, practic, dacă intermediarul realizează transportul, acesta se va aloca pe prima tranzacție (măsurile de simplificare se vor aplica), cu excepția situației în care intermediarul comunică furnizorului codul său de TVA atribuit în statul membru de expediere al bunurilor. În această situație, transportul se va aloca celei de-a doua tranzacții”, a detaliat Vlad Tănase.
În prezent, specialistul spune că „tratamentul de TVA este oarecum clar” dacă furnizorul se ocupă de transport, adică transportul se alocă pe prima tranzacție. În această situație, se aplică măsurile de simplificare pentru tranzacțiile în lanț. În același timp, Vlad Tănase spune că „tratamentul de TVA este destul de clar” dacă clientul realizează transportul, adică transportul se alocă la a doua tranzacție. Aici, măsurile de simplificare nu se aplică. Problema apare când transportul este făcut de intermediar.
„Lucrurile se complică însă atunci când transportul este realizat de către intermediar, conform condițiilor contractuale agreate (clauzele INCOTERMS). Concret, în cazul în care intermediarul realizează transportul, acesta s-ar aloca pe prima tranzacție, caz în care măsurile de simplificare se vor aplica. Totuși, pot apărea probleme la nivel comunitar, întrucât statele membre pot interpreta diferit astfel de structuri”, a precizat tax managerul de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Cum se pot pregăti firmele de schimbări? Potrivit specialistului consultat de redacția noastră, „companiile care fac parte dintr-un lanț tranzacțional ar trebui să analizeze gradul lor de implicare și, astfel, să determine tratamentul de TVA aplicabil. Totodată, companiile parte dintr-o tranzacție în lanț ar trebui să își revizuiască aranjamentele contractuale existente, astfel încât să se asigure că acestea se conformează modificărilor care urmează să intre în vigoare începând cu 2020”.
De ce se schimbă regulile de TVA
Modificările aduse de directiva europeană, care trebuie puse în practică și la noi în perioada următoare, au rolul de a uniformiza practica fiscală a statelor membre, până ce se va face trecerea la sistemul definitiv de TVA pregătit de autoritățile UE.
„Directiva conține așa-numitele «soluții rapide», destinate să armonizeze și să simplifice anumite regimuri de TVA pentru societățile din statele membre. Aceste măsuri specifice vin, așadar, să îmbunătățească funcționarea cotidiană a sistemului actual de TVA, care este unul tranzitoriu, până la stabilirea și implementarea sistemului definitiv”, a explicat pentru noi Theodor Artenie, tax director la Schoenherr Tax Bucharest.
Specialistul a spus că actul normativ european vine, în esență, cu trei mari schimbări:
- armonizarea regulilor privind tratamentul TVA aplicabil tranzacțiilor desfășurate în cadrul aranjamentelor de tip „stocuri la dispoziția clientului”;
- armonizarea regulilor privind alocarea relației de transport în cadrul unor livrări succesive de bunuri (adică tranzacțiile în lanț despre care am scris mai sus);
- reglementarea expresă a unor aspecte necesare pentru aplicarea uniformă a prevederilor privind scutirea de TVA pentru livrări intracomunitare de bunuri (aceste schimbări au fost detaliate în articolul de aici).
Noutățile trebuie introduse în Codul fiscal până la finele anului 2019, însă momentan n-avem niciun semnal oficial că autoritățile lucrează la această chestiune.
„În ceea ce privește posibilitatea de conformare, în general, este nevoie de un pachet de acte normative care să transpună măcar prevederile directivei și să asigure și un regim tranzitoriu pentru operațiunile în desfășurare. Acest pachet întârzie să apară și, fiind deja octombrie, ne așteptăm că persoanele vizate vor fi supuse unei foarte mari presiuni în vederea conformării”, a atras atenția Theodor Artenie.
Comentarii articol (0)