Directiva europeană 2018/1910 conține acele măsuri ce trebuie introduse în Codul fiscal până la 31 decembrie 2019, pentru a fi aplicate începând cu prima zi a anului 2020.
Practic, autoritățile de la noi au avut întreg anul 2019 la dispoziție pentru a implementa schimbările regimului de TVA, însă, cu două luni și un pic până la finalul anului, încă n-avem un proiect de implementare (așteptăm lămuriri, în acest sens, de la Ministerul Finanțelor).
Astfel, o modificare cu întârziere a Codului fiscal va pune o presiune destul de mare pe mediul de afaceri, pentru conformarea la noile reguli de TVA. Acesta ar fi unul dintre efectele pe care le-ar putea avea pentru firme modificările impuse de directiva amintită.
„În ceea ce privește posibilitatea de conformare, în general, este nevoie de un pachet de acte normative care să transpună măcar prevederile directivei și să asigure și un regim tranzitoriu pentru operațiunile în desfășurare. Acest pachet întârzie să apară și, fiind deja octombrie, ne așteptăm că persoanele vizate vor fi supuse unei foarte mari presiuni în vederea conformării”, a atras atenția Theodor Artenie, tax director la Schoenherr Tax Bucharest, într-o opinie transmisă redacției avocatnet.ro.
Însă specialistul a mai identificat și alte două planuri pe care impactul directivei ar putea fi resimțit de companii, dincolo de cel al conformării. Unul este cel al obligațiilor administrative, despre care specialistul spune că va implica cel puțin aceste măsuri:
- sistemele de raportare trebuie adaptate astfel încât formularul 390 să răspundă noilor cerințe de raportare în legătură cu stocurile puse la dispoziția clientului;
- procedurile interne privind verificarea codului de TVA al clienților trebuie revalidate;
- procedurile interne privind pregătirea și validarea declarației 390 trebuie, de asemenea, revalidate;
- vor fi necesare proceduri pentru identificarea/validarea operatorului intermediar în cadrul operațiunilor în lanț, această identificare fiind o condiție implicită pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrări intracomunitare;
- procedurile interne privind gestiunea documentelor justificative necesare în vederea aplicării scutirii pentru livrări intracomunitare trebuie revalidate.
În fine, al treilea plan pe care mai este așteptat un impact al noutăților de TVA este cel operațional. Theodor Artenie spune că „trebuie refăcute procedurile de gestiune a stocurilor pentru o contabilizare riguroasă a pierderilor, astfel încât să nu fie invalidate condițiile de aplicare a simplificării privind stocurile la dispoziția clientului în România sau în alte state membre”, dar și că „trebuie evaluat riscul de sediu fix (din perspectiva TVA) pentru furnizor, în România sau în alte state membre unde sunt organizate stocuri la dispoziția clientului”.
Prevederile directivei europene au rolul de a uniformiza practica fiscală a statelor membre, până ce se va face trecerea la sistemul definitiv de TVA pregătit de autoritățile UE.
„Directiva conține așa-numitele «soluții rapide», destinate să armonizeze și să simplifice anumite regimuri de TVA pentru societățile din statele membre. Aceste măsuri specifice vin, așadar, să îmbunătățească funcționarea cotidiană a sistemului actual de TVA, care este unul tranzitoriu, până la stabilirea și implementarea sistemului definitiv”, a explicat tax directorul de la Schoenherr Tax.
Acesta a spus că actul normativ european vine, în esență, cu trei mari schimbări:
- armonizarea regulilor privind tratamentul TVA aplicabil tranzacțiilor desfășurate în cadrul aranjamentelor de tip „stocuri la dispoziția clientului” (despre care am scris aici);
- armonizarea regulilor privind alocarea relației de transport în cadrul unor livrări succesive de bunuri (despre care am scris aici);
- reglementarea expresă a unor aspecte necesare pentru aplicarea uniformă a prevederilor privind scutirea de TVA pentru livrări intracomunitare de bunuri (despre care am scris aici).
Autoritățile de la noi ar trebui să implementeze modificările pe TVA până la finalul anului, dacă nu vor să riște declanșarea unei proceduri de infringement. Procedură care se poate încheia cu amendarea României. Mai multe informații despre pregătirea firmelor pentru schimbări sunt aici.