Schimbările la Codul fiscal sunt impuse de o directivă europeană ce trebuie transpusă de autoritățile de la noi, fie prin lege, fie prin ordonanță, până la 31 decembrie 2019. Însă, cel puțin până acum, n-avem niciun semnal clar că Guvernul sau Parlamentul lucrează la această chestiune.
„În ceea ce privește posibilitatea de conformare, în general, este nevoie de un pachet de acte normative care să transpună măcar prevederile directivei și să asigure și un regim tranzitoriu pentru operațiunile în desfășurare. Acest pachet întârzie să apară și, fiind deja octombrie, ne așteptăm că persoanele vizate vor fi supuse unei foarte mari presiuni în vederea conformării”, a atras atenția Theodor Artenie, tax director la Schoenherr Tax Bucharest, într-o opinie transmisă la solicitarea avocatnet.ro.
Referitor la scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare, companiile ar trebui să știe că acordarea acesteia se va face în condiții noi din prima zi a anului 2020. Concret, comunicarea de către cumpărător, către furnizor, a unui cod valid de TVA din alt stat membru va fi o cerință obligatorie pe întreg teritoriul Uniunii Europene, nu doar în legislația internă.
„O altă condiție importantă pentru acordarea scutirii va fi ca furnizorul să declare corect livrarea intracomunitară în declarația 390. Există însă o excepție de la această regulă, astfel că scutirea de TVA se acordă chiar și atunci când furnizorul nu declară/declară incorect livrarea, dacă justifică acest fapt «într-un mod considerat satisfăcător de autoritățile competente»”, a detaliat, pentru redacția noastră, Vlad Tănase, tax manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Dincolo de aceste două condiții, specialistul spune că furnizorul va trebui să facă o dovadă a faptului că transportul bunurilor a fost asigurat în celălalt stat membru. Mai precis, o să se prezume că bunurile au fost expediate sau transportate dacă:
- furnizorul arată că bunurile au fost expediate sau transportate de el sau de un terț (în numele său); sau furnizorul are o declarație scrisă din partea cumpărătorului care să conțină anumite elemente specifice și care să ateste că acesta din urmă sau un terț (în numele său) s-a ocupat de expedierea sau transportul bunurilor; și
- furnizorul deține cel puțin două documente, la alegere, între un CMR semnat, o factură de transport aerian, un conosament sau o factură de la transportator ori deține unul dintre documentele menționate anterior și un alt document, la alegere, între polița de asigurare pentru expedierea/transportul bunurilor sau documente bancare care atestă plata pentru expedierea/transportul bunurilor, un document oficial eliberat de o autoritate publică pentru atestarea sosirii bunurilor în celălalt stat membru sau o chitanță pentru depozitarea bunurilor în statul membru de destinație.
Totuși, aici ar putea fi necesare niște clarificări oficiale pentru cazurile în care furnizorii au flote de transport proprii sau apelează la companii afiliate care dețin flote de transport, subliniază Vlad Tănase, pentru ca scutirea de TVA să fie posibilă.
În momentul de față, scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare se aplică dacă furnizorul deține o factură cu codul de TVA atribuit cumpărătorului în alt stat membru, un document ce dovedește transportul bunurilor și un alt document, cum ar fi contractul, comanda sau documentul de asigurare.
Adaptarea activității firmei la schimbări
Dacă luăm în calcul aceste schimbări ce trebuie să apară la regimul TVA reglementat de Codul fiscal, companiile au câteva indicii pentru a se pregăti de aplicarea noilor reguli de la 1 ianuarie 2020. În esență, vorbim de o inventariere a fluxurilor tranzacționale și de o revizuire a procedurilor interne referitoare la informațiile livrărilor intracomunitare.
„Astfel, întrucât obligațiile din perspectiva documentației necesare justificării scutirii de TVA se vor schimba, companiile ar trebui să ia în calcul maparea fluxurilor tranzacționale și revizuirea procedurilor interne privind colectarea și stocarea informațiilor/documentelor aferente livrărilor intracomunitare. În acest sens, companiile ar putea să formalizeze/actualizeze necesitatea furnizării/obținerii documentelor necesare pentru justificarea scutirii de TVA, în cadrul contractelor deținute cu furnizorii și clienții acestora”, a lămurit tax managerul de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Și Theodor Artenie de la Schoenherr Tax subliniază că firmele trebuie să aibă în vedere o revalidare a procedurilor interne privind gestiunea documentelor justificative necesare la aplicarea scutirii pentru livrări intracomunitare, astfel încât să se adapteze la noile cerințe impuse de legislația europeană. În plus, mai trebuie luate în calcul, conform specialistului, revalidarea procedurilor interne privind verificarea codului de TVA al clienților și a procedurilor interne privind declarația 390.
În altă ordine de idei, Vlad Tănase a mai spus că este recomandabil ca firmele care au propriile flote de transport sau care au afiliați cu asemenea flote să aștepte clarificări oficiale din partea Guvernului nostru.