"1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia.
3) Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute la alin. (1) se realizeaza potrivit procedurii stabilite prin regulament".
In practica ridicarii autovehiculelor pretins a fi stationate neregulamentar, cel putin in raza Municipiului Bucuresti, acestea sunt ridicate de catre firme private. In momentul in care detinatorul autovehicului se prezinta la firma care a ridicat si depozitat autovehiculul, i se prezinta o instiintare ca urmeaza a fi sanctionat contraventional.
Aceasta practica este profund ilegala.
Asa cum se poate vedea din dispozitia art. 64 alin. 1 din OUG 195/2002 doar Politia Rutiera prin agentii sai poate dispune ridicarea autovehiculelor.
Art. 97 din acelasi act normativ intareste aceasta idee aratand ca ridicarea autovehiculelor este o masura tehnico-administrativa in competenta Politiei Rutiere.
In consecinta doar Politia Rutiera prin agentii sai poate dispune ridicarea masinilor pretins stationate ilegal.
Aceasta dispozitie trebuie sa se materializeze intr-un act.
Dupa cum se observa, constatarea incalcarii regulilor privind stationarea nu este constata prin procesul verbal de contraventie, pentru ca acesta abia urmeaza a fi intocmit conform comunicarii care se primeste de la societatea comerciala care ridica masina. Nefiind stabilita vinovatia privind stationarea neregulamentara de catre Agentul Politiei Rutiere, conditie obligatorie pentru a se putea trece la ridicarea masinii, masura ridicarii si depozitarii masinii de catre o firma privata este un grav abuz, ba chiar poate fi calificata ca fiind o infractiune cu trimitere la infractiunea de furt calificat.
Mai intai trebuie stabilita vinovatia privind incalcarea regulilor circulatiei rutiere si apoi se poate trece la masura tehnico-administrativa a ridicarii autovehiculului, nu invers. Ridicarea autovehiculului fara stabilirea vinovatiei este o ilegalitate, ba chiar o fapta penala.
Desigur nu poate fi exclus ca stabilirea incalcarii regulii privind stationarea sa fie facuta printr-un alt act administrative decat procesul-verbal de contraventie, tinand seama de dificultatile de a stabili persoana vinovata pentru incalcarea regulior privind circulatia rutiera cu privire la stationare.
Insa, nici acest alt act administrativ nu exista. Mai mult, pentru ca un act administrativ individual sa produca efecte acesta trebuie comunicate persoanei interesate (adica proprietarului autovehiculului) In mod vadit aceasta regula nu este respectata.
Proprietarul nu este incunostiintat asupra masurii dispuse, si nu se face vreo comunicare a unui astfel de act administrativ nici macar cu ocazia prezentarii la firma care a ridicat masina a detinatorului autovehiculului pentru a–si recupera autovehiculul.
Astfel ca se poate trage concluzia ca, in lipsa unui astfel de act administrativ prin care sa se constate, de catre Politia Rutiera, nerespectarea regulilor cu privire la stationare si sa se dispuna ridicarea autoturismului, sau, daca acest act exista, dar este necomunicat, masura aplicata de o firma privata de a ridica autovehiculul pretins a stationa ilegal, este un abuz.
Amintesc aici ca un act administrativ este actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice (art. 2 din legea 554/2004 a contenciosului administrativ).
Astfel ca o constatare de catre angajatii unei firme private a presupusei stationari ilegale nu poate inlocui existenta unui act administrativ intocmit in acest sens de catre autoritatea publica competenta, Politia Rutiera.
Comentarii articol (12)