Articol scris de Razvan Bora
Situatia conflictuala continua si astazi, pe langa dosarele depuse in septembrie si care nu au fost inca solutionate s-a luat si decizia stabilirii de termene de judecata in doar doua zile din saptamana, numarul dosarelor care vor fi solutionate de un judecator pe zi fiind limitat la o suta. In aceste conditii, daca un dosar depus la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti in data de 15 octombrie 2009 a primit termen de judecata in data de 21 ianuarie 2010, iar data eliberarii este 25 ianuarie 2010, un alt dosar depus in 30 octombrie 2009 a primit un termen de judecata in 6 mai 2010 cu data de eliberare 10 mai 2010.
Aceasta situatie va afecta toate societatile comerciale care doresc sa aduca modificari ale structurii si ale formei de organizare si functionare, precum si pe cele in curs de infiintare. Actuala intarziere se manifesta doar la nivelul municipiului Bucuresti, in judetele Ilfov si Giurgiu de exemplu termenele de judecata se acorda de pe o zi pe alta.
Dintre tipurile de dosare depuse la Registrul Comertului Bucuresti, impactul acestora si eventualele solutii pentru o rezolvare mai rapida mentionam:
1. Infiintarea unei societati comerciale
Intarzierea in solutionarea dosarelor privind infiintarea unei societati comerciale afecteaza intreprinzatorii catre au o oportunitate de afacere, investitorii straini care doresc sa-si extinda afacerea si in Romania, etc.
Cei care doresc sa infiinteze o societate au ca alternativa, dupa caz, infiintarea unei PFA in cazul in care societatea nou infiintata ar avea asociat unic sau stabilirea sediului noii societati in afara Bucurestiului. Actuala intarziere se manifesta doar la nivelul municipiului Bucuresti, in judetul Ilfov, asa cum s-a mentionat mai sus, termenele de judecata se acorda de pe o zi pe alta.
2. Suspendare activitate
O data cu introducerea impozitului minim forfetar, multe societati care nu desfasurau activitate sau pentru care volumul de afaceri era extrem de redus au preferat sa-si declare inactivitatea la Registrul Comertului pentru a fi exceptate de la plata impozitului minim forfetar. Societatile care nu au reusit inscrerea la Registrul Comertului a suspendarii activitatii inainte de data inceperii protestului magistratilor sunt afectati in prezent de intarzierea in solutionarea dosarelor de catre ONRC.
Pana in prezent, nu exista o solutie alternativa pentru aceasta problema. Cei care nu doresc sa plateasca impozitul forfetar si aleg ca alternativa suspendarea activitatii vor avea de asteptat minimum 6 luni pana cand va fi emisa hotararea judecatoreasca de suspendare, perioada in care sunt obligati la plata impozitului.
3. Sediu expirat / schimbare sediu
Societatile care au sediul expirat intampina dificultati in primul rand in relatiile cu administratia financiara, insititutile bancare si orice institutii de stat de la care este necesar a se obtine o autorizatie. Astfel, desi numeroase societati functioneaza cu sediu expirat de mai bine de 1 an de zile fara nici o repercursiune, daca una din acestea se regaseste in situatiile enumerate mai sus va avea de asteptat minim 6 luni in solutionarea problemei.
Totusi o societate cu sediul expirat poate functiona in continuare. In cazul depunerii unui dosar de mentiuni la ONRC, altul decat pentru prelungire/schimbare sediu, functionarii mentioneaza in dosar faptul ca sediul e expirat dar accepta dosarul. Atat pentru prelungire cat si pentru schimbare sediu se depune dosarul, iar in cazul unui control fiscal sau in orice situatie in care este necesara dovada sediului, de regula se face dovanda ca actele au fost depuse dar din cauze independente de vointa asociatilor nu s-a prelungit valabilitatea sediului sau nu s-a efectuat schimbarea, dupa caz.
4. Mandat administratori expirat
Mandatul administratorului expirat presupune lipsa unei persoane care sa duca la indeplinire toate hotararile AGA sau deciziile asociatului unic, care sa supravegheze tinerea tuturor evidentelor contabile, sa gestioneze patrimoniul social al societatii sis a reprezinte societatea in relatiile cu tertii.
Desi nu exista o solutie pentru urgentarea prelungirii mandatului, pentru semnarea unor acte juridice care angajeaza societatea (contracte, acte aditionale, etc) poate fi numit prin hotarare AGA un reprezentant (salariat sau tert) care sa semneze aceste acte. In cazul contractelor de vanzare-cumparare care au ca obiect bunuri imobile, hotararea AGA/ decizia asociatului unic trebuie sa fie in forma autentica (autentificata de notar).
5. Cesiunea partilor sociale, modificarea capitalului social, mandat cenzori expirat, schimbarea obiectului de activitate
Acestea sunt alte cateva exemple de modificari in structura unei societati comerciale care necesita inregistrarea la ONRC.
In functie de conditiile concrete care au condus la aceste modificari se pot cauta solutii alternative. De exemplu, daca majorarea capitalului social este urmarea unei lipse de disponibilitati in societate, lipsa poate fi acoperita printr-un imprumut asociat care ulterior se poate transforma in majorare de capital. Totusi aceste modificari se fac de regula in timp situatiile in care efectuarea acestora este urgenta fiind reduse.
Indiferent de posibilitatea rezolvarii acestor probleme, avem de a face cu o situatie intolerabila. Taxele sunt platite in momentul depunerii dosarelor, in acelasi cuantum ca si inainte de greva magistratilor, dar solicitantul primeste cu luni de intarziere actele care dovedesc modificarile aduse societatii, fapt care in multe cazuri ii va aduce prejudicii. Nimeni nu il despagubeste, pentru ca deocamdata nu exista derogari de la lege datorita acestei situatii.
Comentarii articol (15)