Articol scris de Andrei Ene, Managing Partner
Procedura efectivă a înregistrării
Existența și funcționarea societății comerciale cu răspundere limitată este reglementată de Legea societăților nr. 31/1990. Înregistrarea unei SRL se face la unitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) din județul în care viitoarea societate comercială va avea sediul social.
În ultimii ani, procedura de înregistrare a suferit modificări importante, fiind îmbunătățită semnificativ, ajungându-se astăzi ca înregistrarea să se poate face și online, la adresa https://portal.onrc.ro, iar durata procedurilor la Registrul Comerțului să fie de trei zile lucrătoare.
A. Înainte de trece la completarea documentelor și de a aplica pentru înmatricularea societății la Registrul Comerțului, întreprinzătorul sau întreprinzătorii trebuie să aibă clarificate cel puțin următoarele aspecte:
- adresa unde viitoarea societate va înregistra sediul social;
- trei-cinci variante de denumire pentru viitoarea societate;
- persoanele care vor fi asociați și administratori în cadrul societății.
B. Primul pas care se realizează în relația cu ONRC este rezervarea denumirii. În acest sens, se completează trei opțiuni pe formularul specific pus la dispoziție de Registrul Comerțului. Solicitarea de rezervare se poate depune la ghișeu sau se poate face și online.
C. În momentul în care întreprinzătorii sunt în posesia documentului ce atestă rezervarea de denumire, se poate trece la completarea documentelor specifice:
- actul constitutiv (se poate întocmi sub semnătură privată chiar de către întreprinzători);
- cererea de înregistrare (formular specific ONRC);
- declarația tip model 1 sau 2 (formular specific ONRC) prin care se precizează activitățile desfășurate;
- documentul pentru dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social (închiriere, comodat etc.);
- documentul cu privire la înregistrarea fiscală.
D. Depunerea capitalului social se poate face la orice bancă comercială, împreună cu următoarele documente: actul constitutiv, copii ale actelor de identitate ale asociaților, copii ale actelor de identitate ale administratorilor, procură notarială sau împuternicire avocațială (dacă este cazul).
E. Administratorul viitoarei societăți va trebui să dea o declarație pe propria răspundere conform căreia îndeplinește condițiile conform legii pentru calitatea de administrator și din care să rezulte că acceptă în mod expres mandatul de administrator. De asemenea, va trebui să ofere și un specimen de semnătură. Administratorul poate realiza aceste documente la notariat, la un avocat sau la biroul ONRC. Specimenul de semnătură nu se poate realiza la avocat.
F. Asociații viitoarei societăți vor da declarații pe propria răspundere, din care să rezulte că îndeplinesc condițiile legale pentru deținerea acestei calități. Declarațiile se pot realiza la notar, avocat sau la biroul ONRC.
G. Alte documente necesare în cazuri specifice:
- declarație de asociat unic;
- avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință;
- hotărâre AGA pentru asociați persoane juridice;
- mandat pentru reprezentant desemnat să semneze actul constitutiv din partea asociatului persoană juridică;
- certificat de bonitate pentru persoane juridice nerezidente ce vor avea calitatea de asociat;
- împuternicire specială, avocațială sau delegație pentru persoana desemnată să îndeplinească formalitățile.
H. Documentele de la punctele B-G se depun la ghișeu sau online și se achită taxele legale. Din momentul achitării taxelor legale, lucrarea primește termen de eliberare peste trei zile lucrătoare.
I. Pe perioada cât este în lucru, stadiul dosarului trebuie urmărit pe portalul ONRC, pentru a se lua la cunoștință dacă referentul responsabil de lucrare a găsit dosarul incomplet sau a mai cerut documente și clarificări. În lipsa primirii clarificărilor în timp util, referentul va amâna dosarul cu 14 zile lucrătoare, pentru a da timp întreprinzătorului să rezolve solicitările. Clarificările se depun în aceeași manieră în care a fost depus dosarul: fie online, fie la ghișeu. Dacă există neînțelegeri între solicitările referentului și poziția întreprinzătorului, acesta din urmă poate cere să fie primit în audiență pentru a discuta față în față cu referentul.
Durata necesară înființării
Rezervarea denumirii se poate obține în 20-30 de minute în cazul unei aplicații făcute la ghișeul ONRC sau în câteva ore în cazul unei solicitări online.
Dosarul propriu-zis de înființare a SRL primește un termen de eliberare de trei zile, dar trebuie să luăm în calcul și faptul că pregătirea dosarului durează minimum două zile. Acestea considerând colectarea și semnarea tuturor documentelor și vizite la notar sau avocat. Dacă dosarul nu este admis în termenul inițial, el va fi amânat cu 14 zile lucrătoare, dar nu este necesar să se aștepte toate cele 14 zile, putându-se solicita preschimbarea termenului de soluționare atunci când se aduc clarificările cerute de referenți.
În concluzie, înființarea unei SRL durează circa cinci-șapte zile lucrătoare, dacă toate lucrurile decurg în mod normal.
Costurile înființării SRL
Referitor la costurile înființării firmei, acestea pot fi împărțite în mai multe categorii:
- taxele legale percepute de Registrul Comerțului;
- costurile notariale și de traduceri;
- costurile cu consultantul sau avocatul.
Taxele legale percepute de Registrul Comerțului pentru înființarea firmei sunt în jur de 500 de lei. La acestea se pot adăuga și banii pentru capitalul social (minimum 200 de lei), dar aceștia vor putea fi utilizați de către societate, pentru nevoile proprii, ulterior înființării.
Costurile notariale încep de la circa 150 de lei în București, la un cost de aproximativ 50 de lei pe document. De exemplu, o firmă cu asociat unic va achita la notar onorariu pentru cel puțin trei documente: specimen de semnătură, declarație de asociat și administrator, procură notarială (dacă este cazul). Atunci când asociați în viitoarea societate vor fi persoane fizice sau juridice străine, vor apărea și costuri cu traduceri, iar acestea vor fi în funcție de numărul de pagini de tradus, timpul de interpretariat și limba din care se fac traducerile.
Dacă întreprinzătorul sau întreprinzătorii vor opta pentru serviciile unui consultant sau avocat, atunci vor fi nevoiți să ia în calcul și onorariul acestuia. Onorariile consultanților și avocaților sunt foarte variate și încep de la 150-200 de lei pe lucrare.
Concluzii
|
|
|
Util de știut: Accountable și Avocatnet pun la dispoziția întreprinzătorilor un serviciu dedicat în mod special celor aflați la început de drum, care au nevoie de suport și consultanță. Prin acest serviciu puteți beneficia de ÎNFIINȚAREA FIRMEI GRATUIT dacă alegeți să semnați un contract de prestări servicii cu Accountable. Pentru cei interesați, studierea detaliilor și solicitările se pot face aici.
Comentarii articol (3)