CCR a constatat, prin Decizia nr. 1559, ca nu exista un conflict juridic de natura constitutionala intre Parlament si presedintele Romaniei in legatura cu emiterea de catre presedinte a decretelor de desemnare a unor ministri interimari .
Potrivit CCR, numirea ministrilor in caz de remaniere guvernamentala reprezinta o institutie constitutionala distincta, cu o reglementare constitutionala distincta de aceea a desemnarii ministrilor interimari.
"Intrucat desemnarea ministrilor interimari, reglementata de dispozitiile art.107 din Constitutie, nu presupune exercitarea competentei Parlamentului la care face referire art.85 alin.(3) din Legea fundamentala, nu se poate sustine incalcarea, de catre Presedintele Romaniei, a acestei competente sau a “procedurii prealabile” impuse de acelasi text constitutional" se arata in decizia CCR.
In 19 octombrie, Presedintele Senatului a sesizat Curtea Constitutionala “cu privire la interventia unui conflict de natura constitutionala intre Parlamentul Romaniei si Presedintele Romaniei, motivat de incalcarea dreptului constitutional al Parlamentului de a aproba numirea unor membri ai Guvernului, drept ce ii revine in exercitarea atributiei reglementata de art.85 alin.(1) coroborat cu art.85 alin.(3) din Constitutie”
In motivarea sesizarii, s-a sustinut existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre Parlament si Presedinte, prin eludarea de catre Presedinte a normelor constitutionale si organice referitoare la desemnarea unor membri ai Guvernului, norme care stabilesc atributia Parlamentului de a aproba propunerea primului-ministru, anterior exercitarii de catre Presedintele Romaniei a atributiei de numire a unor membri ai Guvernului.
Prin decretul nr. 1360 din 1 octombrie 2009, presedintele a luat act de demisia unor ministri si a constatat incetarea functiei acestora de membri ai Guvernlui. Tot atunci, presedintele a dispus desemnarea primului-ministru si a unor membri ai Guvernului, ca ministri interimari.
Curtea a arata insa, ca prin decretele Pesedintelui Romaniei anterior mentionate nu au fost numiti ministri titulari pe functiile ramase vacante, ci au fost desemnati ministri din cadrul aceluiasi cabinet pentru a se asigura interimatul functiei pana la numirea noilor ministri, in cadrul termenului de 45 de zile, prevazut de art.107 alin.(4) din Legea fundamentala.
Pe de alta parte, Curtea subliniaza ca, daca si in cazul desemnarii unuia sau a mai multor membri ai Guvernului ca ministri interimari acestia ar trebui supusi verificarii si aprobarii de catre Parlament, aceasta procedura ar lipsi de eficienta institutia interimatului si ar conduce la blocaje institutionale, cu consecinte negative asupra functionarii intregului Guvern si asupra realizarii programului acestuia aprobat de Parlament.
Pentru mai multe informatii, puteti consulta decizia CRR, text integral.
Comentarii articol (0)