CFR Calatori va instala primele automate de bilete, in ianuarie 2010, in Gara de Nord, urmand ca, pe parcursul anului urmator, astfel de automate sa fie instalate si in alte gari importante, potrivit unui comunicat de presa referitor la o serie de masuri si sugestii propuse de mass-media, publicat, luni, de CFR Calatori.
Precizarile CFR Calatori vin in contextul in care, in mass-media, a aparut un articol intitulat „Zece masuri pentru calatorii CFR” (cotidianul Adevarul).
1. „Pret rezonabil pentru biletele de tren.”
Potrivit CFR Calatori, tarifele operatorului national feroviar de calatori nu au mai fost majorate din septembrie 2007, ceea ce inseamna ca ele au in prezent o reducere de cel putin 15%, din cauza inflatiei, neluand in calcul si cresterea preturilor la combustibil, piese si materiale urmare cresterii cursului euro.
“Ceilalti operatori feroviari privati aplica aceleasi tarife. Comparativ cu celelalte sisteme de transport, mentionam:
- Autocarele sunt gestionate de firme private, care nu au in cheltuieli taxa de utilizare a infrastructurii (TUI).
- Problema concurentei trenului cu avionul este falsa deoarece: trenul transporta 500 – 600 de calatori odata si are mai multe opriri pe parcurs; este un mijloc de transport mult mai sigur; preturile promotionale (fara taxe aeroportuare) prezentate de unele companii aeriene sunt de fapt destinate pentru cele cateva locuri care pot fi cumparate cu anticipatie foarte mare, in rest ele sunt cel putin echivalente cu cele din feroviar, daca nu mai mari”, se specifica in comunicatul de presa.
In ceea ce priveste calatoria „fara loc”, CFR Calatori precizeaza ca diferenta de tarif este de 2,4 lei, reprezentand valoarea unei rezervari de loc.
“Este optiunea calatorului sa circule in acest mod fie pentru ca nu isi achizitioneaza din timp bilet, fie ca doreste in mod expres calatoria cu acel tren. Pe bilet exista mentiunea „Fara loc”, conform aceluiasi comunicat.
Din informatiile CFR, se arata ca, desi legitimatiile de calatorie se vand in trafic intern cu o anticipatie de 30 de zile (la casele de bilete din statiile in care se emit electronic si de la agentiile de voiaj CFR sau prin sistemul de vanzare online de pe siteul societattii folosind internetul), si se pot face si rezervari (precum: rezervare telefonica a locului in ziua plecarii trenului din principalele orase ale tarii; rezervare online a locurilor folosind internetul), calatorii vin intr-un procent de 40% in ultimele 5 zile, iar peste 50% dintre acestia isi cumpara biletul cu circa 1-1,5 h inainte de plecarea trenului. In aceste conditii nu se pot face suplimentari cu vagoane in ultimul moment, inainte de plecarea trenului.
2. „Revenire masiva pe rutele cu potential de naveta.”
Potrivit CFR Calatori, din 1624 de trenuri puse in circulatie pe intreaga retea de cale ferata in acest an, 1282 sunt trenuri de persoane, utilizate in proportie de 60% de catre navetisti.
“CFR Calatori asigura toate rutele traditionale de naveta, insa conditiile economice actuale au dus la micsorarea numarului de calatori navetisti urmare reducerii locurilor de munca. De aceea, pentru fiecare tren se face o analiza detaliata a fluxului de calatori pe diverse perioade de timp. Fiecare decizie de modificare a circulatiei trenurilor de naveta este luata in functie de aceasta analiza si consta in anularea unor trenuri atunci cand traficul de naveta este foarte scazut sau inexistent (ex. in zilele de sambata si duminica, in zilele de sarbatori legale)”, se mai arata in comunicatul de presa.
3. „Nasii" corupti, concediati imediat!”
“Activitatea personalului de tren, a modului in care acesta se achita de atributiile de serviciu, inclusiv de verificarea tolerarii sau incurajarii calatoriei «cu nasul» este verificatade un corp de control trafic calatori, specializat, care controleaza lunar trenurile aflate in circulatie”, explica CFR.
Potrivit institutiei, de fiecare data cand se constata si se dovedesc deficiente privind indeplinirea obligatiilor de serviciu a personalului de tren de catre corpul de control trafic calatori, se dau sanctiuni disciplinare precum: avertismente, suspendari din functie, retrogradari intr-o functie inferioara, reduceri din salariu si desfaceri disciplinare a contractului de munca, in conformitate cu reglementarile legale.
4. „Posibilitatea de a cumpara bilete din tren, fara suprapret”
CFR Calatori mentioneaza ca, in conformitate cu conditiile generale de transport pe calea ferata, se pot procura bilete de la personalul de tren, in cazul in care calatorii se urca in tren din puncte de oprire unde nu exista personal cu atributii de vanzare a legitimatiilor de calatorie. In celelalte cazuri se pot procura legitimatii de calatorie in tren cu plata unui tarif de taxare in tren, care este mai mare decat tariful de la casele de bilete.
Astfel, toate administratiile feroviare straine practica o suprataxare a calatorilor care nu-si procura bilete prin canalele obisnuite (case de bilete, online, distribuitori autorizati). Conform aaceleiasi surse, aplicarea suprataxarii consta in motivarea calatorilor de a cumpara bilete cu anticipatie pentru a-si putea rezerva locurile, deoarece pe distante lungi de calatorie, exista riscul de a urca in tren fara bilet, eventual si cu copii si bagaje, ceea ce poate duce la calatoria in picioare.
5. „Instalarea unor automate care sa emita bilete de tren chiar pe peronul garii.”
“CFR Calatori a initiat deja toate formele necesare achizitionarii unor automate de emis bilete, acestea urmand a fi furnizate incepand cu luna ianuarie 2010”, informeaza comunicatul de presa.
Potrivit sursei, automatele vor fi instalate in statia Bucuresti Nord, in cadrul unui program pilot, care va continua in anul cursul anului 2010 cu implementarea de automate de bilete in statiile mari. Implementarea automatelor se va extinde la nivel national, in functie de resursele financiare din anii viitori.
6. „Atentie la legaturile dintre trenuri!”
CFR Calatori precizeaza faptul ca, prin planul de mers s-a impus ca trenurile de persoane sa plece la 15 minute din statiile nod de cale ferata, dupa sosirea trenurilor de rang superior (intercity, rapid, accelerate). Ca urmare, prin graficul de circulatie stabilit nu sunt situatii in care „trenul soseste dupa ce legatura catre alte localitati a plecat”.
De asemenea, in functie de intarzierile aparute in circulatia unor trenuri se dispune operativ retinerea trenurilor de legatura circa 10 -15 minute, pentru pasagerii care isi continua calatoria cu alte trenuri.
7. „Sistem performant de rezervari, inclusiv cu reduceri pentru biletele cumparate anticipat.”
CFR Calatori are un sistem de rezervare online a locurilor, fara plata pe loc, de la data de 13 martie 2009. Rezervarea online a locurilor se poate face cu o anticipatie intre 3 si 30 de zile pentru toate trenurile si toate clasele oferite in prezent de CFR Calatori.
Pe langa rezervarea online, de la sfarsitul lunii octombrie 2009 calatorii au la dispozitie si serviciul de achizitionare online a biletelor de tren.
De asemenea, se pot face rezervari telefonice in ziua plecarii trenului in trafic intern, din anul 2001 pentru plecarile din Gara de Nord Bucuresti si din august 2006, pentru plecarile din urmatoarele statii: Brasov, Cluj Napoca, Constanta, Galati, Timisoara Nord, Iasi.
8. „Dezvoltarea unor curse interurbane de linie pentru cei ce locuiesc in mediul rural si lucreaza la oras.”
Potrivit comunicatului de presa, dezvoltarea unor curse interurbane este in atentia CFR Calatori, fiind introduse in circulatie astfel de legaturi. De exemplu:
Spre Aeroportul Otopeni: exista 16 perechi de trenuri care asigura intr-un orar cadentat legatura dintre Gara de Nord - Aeroportul International Henri Coanda si localitatea Balotesti si retur, pentru a deservi calatorii care circula spre/dinspre aeroport, personalul care lucreaza pe platforma aeroportuara, si locuitorii din zonele invecinate.
Spre zona comerciala limitrofa Capitalei, circula 4 perechi de trenuri pe relatia Bucuresti Nord –Pantelimon Sud h. – Bucuresti Obor.
Si pe relatia Bucuresti – Ploiesti, sunt trenuri personale care circula cadentat si carora li s-a marit numarul de opriri, pentru deservirea unui numar mare de calatori navetisti.
De asemenea, si pentru deservirea zonelor industriale limitrofe unor orase, au fost introduse astfel de curse interurbane pe relatiile: Cluj Napoca – Dej, Baia Mare- Satu Mare, Timisoara – Arad.
“Dezvoltarea trenurilor de naveta catre zonele industriale si comerciale limitrofe oraselor cu potential mare de navetisti depinde de alocarile bugetare, intrucat, pana in prezent la trenurile mentionate mai sus numarul de calatori este redus”, mentioneaza CFR Calatori.
9. „Curatenie in trenuri, nu numai in cele de rang superior.”
“Salubrizarea vagoanelor de calatori se efectueaza de firme prestatoare specializate in executarea acestei operatii, nu numai in trenurile de rang superior, ci si in cele de persoane”, informeaza comunicatul de presa.
Astfel, la toate trenurile, indiferent de rangul lor, la indrumarea in cursa sunt respectate anumite standarde de calitate, dar mentinerea starii de curatenie in compartimente si cabinele toaleta, pe parcursul circulatiei trenurilor, depinde intr-o mare masura si de gradul de civilizatie al publicului calator.
10. „Locuri speciale in care fumatul sa fie permis in tren.”
“Prin decizia interzicerii fumatului in trenuri, CFR Calatori nu a facut decat sa aplice prevederile Legii nr. 349 din 6 iunie 2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevede interzicerea fumatului in spatiile inchise publice si in mijloacele de transport in comun. Fumatul in tren este interzis si de catre alte companii feroviare de transport de calatori din Europa, precum: Deutsche Bahn, OBB, Trenitalia, SNCF, Renfe etc.”, incheie comunicatul de presa.
Comentarii articol (3)