In anul 2009, guvernantii au gasit de cuviinta sa aduca o serie de modificari legislatiei fiscale romanesti, prin care sa raspunda intr-un fel, sau altul, noilor conditii economice generate de criza, sau pur si simplu pentru a realiza transpuneri obligatorii ale legislatiei comunitare in domeniu. In continuare, va prezentam o selectie a celor mai importante modificari fiscale dezbatute de Avocatnet.ro in 2009:
I. OUG nr. 34/2009 - rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale prevede o serie de limitari in privinta deducerii cheltuielilor si a Taxei pe Valoare Adaugata, precum si instituirea impozitului pe profit minim.
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249, din 14 aprilie 2009.
a)Impozitul forfetar
Impozitul pe profit minim, calculat in functie de venituri, este stabilit astfel:
- pentru venituri totale anuale intre 0 - 52.000 de lei – impozit minim anual de 2.200 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 52.001 - 215.000 de lei – impozit minim anual de 4.300 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 215.001 - 430.000 de lei – impozit minim anual de 6.500 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 430.001 - 4.300.000 de lei – impozit minim anual de 8.600 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 4.300.001 - 21.500.000 de lei – impozit minim anual de 11.000 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 21.500.001 – 129.000.000 de lei – impozit minim anual de 22.000 de lei;
- pentru venituri totale anuale de peste 129.000.001 de lei – impozit minim anual de 43.000 de lei
Potrivit normelor de aplicare, introduse prin Hotararea Guvernului nr. 488/2009, prevederile referitoare la impozitul minim nu se aplica societatilor in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, conform prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In plus, nu intra sub incidenta impozitului minim societatile care la data de 1 mai 2009 se aflau in inactivitate temporara si aceasta inceteaza in cursul anului 2009, pentru perioada aferenta de la incetarea inactivitatii pana la 31 decembrie 2009.
Ca urmare a aplicarii acestui impozit, in primele 10 luni ale anului, Oficiului National al Registrului Comertului arata ca peste 120.000 de firme si-au suspendat activitatea. Cresterea numarului dizolvarilor este fata de anii precedenti de 444,45%.
b)Cheltuieli nedeductibile
Potrivit OUG nr. 34/2009, pentru determinarea profitului impozabil, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
De asemenea, atat la calculul profitului impozabil cat si la determinarea venitului net din activitati independente, OUG nr. 34/2009 prevede ca nu sunt deductibile "in perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii: vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca; vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi; vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi."
c)Limitari speciale ale dreptului de deducere a TVA
OUG nr. 34/2009 prevede ca, pana la 31 decembrie 2010, "in cazul vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, nu se deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor acestor vehicule si nici taxa aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii: vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca; vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi; vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational; vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii."
II. Legea 52/2009 - Certificarea declaratiilor fiscale
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 224, din 7 aprilie 2009.
Actul normativ prevede ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, si se va aplica de la 1 ianuarie 2010.
III. OUG nr.46/2009 - Imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347, din 25 mai 2009.
OUG nr. 46/2009 modifica urmatoarele acte normative: Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare, Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal si Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
a)Declararea inactivitatii contribuabililor
Printre modificarile aduse se numara si cea referitoare la declararea inactivitatii contribuabililor. Astfel, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica vor fi declarati inactivi, daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii: nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege, se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia, organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
Potrivit OUG nr. 46/2009, prin exceptie, nu vor fi declarati inactivi contribuabilii aflati in stare de insolventa sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare.
O alta masura a actului normativ emis de Guvern este renuntarea administratiei fiscale la calculul de majorari de intarziere stabilite in sarcina contribuabililor intrati in dizolvare, incepand cu data hotararii de dizolvare.
b)Certificat care atesta plata TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de masini noi
Una dintre modificarile legislative introduse de OUG nr. 46/2009, vizeaza, in principal, achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi realizate de persoane fizice care cumpara autovehicule din tarile intracomunitare, prin legiferarea eliberarii, de catre organul fiscal competent, a unui certificat care atesta plata TVA, pentru a fi prezentat la serviciul de inmatriculari.
c)Noi fapte inscrise in cazierul fiscal
De asemenea actul normativ aduce completari legislatiei in vigoare privind cazierul fiscal, respectiv Ordonantei Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal.
Prin Ordinul Ministerului Finantelor Publice (MFP) nr.2943/2009, au fost introduse noi prevederi referitoare la procedura de inscrierea in cazierul fiscal a unor situatii precum inactivitatea fiscala, sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvent sau insolvabil.
Prin art.V al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale, au fost aduse completari legislatiei in vigoare privind cazierul fiscal, respectiv Ordonantei Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal.
Astfel, pe langa inscrierea in cazierul fiscal al contribuabililor a faptelor savarsite de acestia, sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara, a fost prevazuta inscrierea in cazierul fiscal si a urmatoarelor situatii:
-atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;
-inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.
IV. Legea nr.194/2009 - Noi reglementari in procedura de cesiune a creantelor fiscale
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 365 din 1 iunie 2009.
Legea stabileste ca procedura de cesiune a creantelor fiscale este demarata la initiativa ANAF sau a unitatilor sale subordonate si incepe prin transmiterea spre publicare a unui anunt de intentie. Publicarea anuntului de intentie nu creeaza ANAF obligatia de a efectua respectiva cesiune de creante.
Parlamentul a modificat procedura cesiunii creantelor fiscale, introdusa prin OUG nr. 19/2008, astfel incat, potrivit legii de aprobare, ANAF "poate cesiona creantele fiscale principale si accesorii pe care le are in administrare, datorate de contribuabili, astfel cum acestea sunt individualizate prin titluri de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala". Cesiunea creantelor fiscale se va face prin licitatie, selectie de oferte sau incredintare directa, dupa caz.
Referitor la aceasta lege, trebuie mentionat si Ordinului ANAF 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare. Ordinul are doua obiective, corecte din punct de vedere fiscal: pe de o parte, urmareste accelerarea procesului de solutionare a cererilor privind deconturile cu suma negativa de TVA si implicit a procesului de rambursare a TVA, iar pe de alta parte urmareste sa valorifice prevederea din Codul de procedura fiscala art. 30 referitoare la cesiunea creantelor fiscale in scopul inlocuirii rambursarii taxei pe valoarea adaugata, in contextul lipsei de lichiditati, cu un mecanism de compensare a creantei cu datorii ale creditorilor companiei respective catre bugetul statului.
V. OUG 109/2009 pentru modificarea Codului Fiscal - Transpuneri ale legislatiei comunitare
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 689, din 13 octombrie 2009.
Impozitul pe venit si pe profit, taxa pe valoare adaugata si accizele vor fi modificate, incepand cu anul 2010, prin Ordonanta de Urgenta nr. 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Actul normativ transpune legislatia comunitara in domeniul politicii fiscale, reglementarile urmand sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2010. Reglementarile prevazute de OUG 109/2009 au in vedere impozitul pe venit, taxa pe valoarea adaugata si accizele.
VI. Legea nr.363/2009 - Amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 800, din 24 noiembrie 2009.
Legea nr. 363/2009 modifica actul normativ emis de Guvern, prin care s-a stabilit ca ANAF sa poata acorda inlesniri sub forma amanarii la plata, ce poate fi solicitata de contribuabili, prin cerere, pentru obligatiile fiscale datorate si neachitate in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii. Desi Senatul modificase OUG nr. 92/2009, in sensul ca prelungea amanarea la plata obligatiilor fiscale pentru o perioada de pana la 12 luni, fata de 6 luni, cat prevede OUG nr. 92/2009 in prezent, deputatii au revenit asupra prevederilor actuale ale ordonantei, considerand ca nu este oportuna marirea perioadei de amanare de la 6 luni la 12 luni, deoarece perioada este foarte mare, iar statul nu incaseaza sumele care fac obiectul amanarilor la plata.
Garantiile, un procent din suma restanta
Potrivit modificarilor aduse de catre deputati, garantiile constituite si/sau bunurile oferite in vederea instituirii masurilor asiguratorii vor reprezenta: 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata, daca amanarea se acorda pe o perioada de pana la 3 luni inclusiv, sau 40%, daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni.
Prin aceasta modificare, deputatii au avut in vedere faptul ca riscul de neplata creste odata cu perioada amanata la plata.
De asemenea , conditiile in care amanarile la plata isi pierd valabilitatea s-au modificat: amanarile la plata isi pierd valabilitatea in cazul in care contribuabilii nu isi achita, obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.
In plus, legea mai stabileste si faptul ca, pe perioada de valabilitate a amanarii la plata, contribuabilii datoreaza dobanzi. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amanare la plata, incepand cu data emiterii deciziei si pana la: data la care se implineste termenul de amanare, sau data la care inceteaza valabilitatea inlesnirii.
VII. Legea 329/2009 - Scutirea de impozit a profitului reinvestit
Actul normativ a fost publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009.
Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, aduce o completare si Codului fiscal, fiind introdus un nou articol care prevede scutirea de impozit a profitului reinvestit.
Astfel, potrivit legii, profitul investit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru), astfel cum sunt prevazute in subgrupa 2.1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, folosite in scopul obtinerii de venituri impozabile, este scutit de impozit.
Scutirea se va calcula trimestrial sau anual, dupa caz, iar suma profitului pentru care s-a beneficiat de scutirea de impozit va fi repartizata cu prioritate pentru constituirea rezervelor pana la concurenta profitului contabil inregistrat la sfarsitul exercitiului financiar. In cazul in care la sfarsitul exercitiului financiar se va realiza pierdere contabila nu se va efectua regularizarea profitului investit, contribuabilul nefiind obligat sa repartizeze suma profitului investit pentru constituirea rezervelor.
Contribuabilii care beneficiaza de aceste facilitati au obligatia sa pastreze in patrimoniu activele respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata lor normala de functionare, stabilita potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe. In cazul nerespectarii acestei conditii, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul pe profit si se stabilesc majorari de intarziere, de la data aplicarii facilitatii, potrivit legii.
Aceasta facilitate fiscala se va putea aplica pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
Comentarii articol (3)