Ordinul Ministerului Finantelor Publice 3418/2009 privind modificarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 915, din 28 decembrie 2009.
In baza prevederilor art. 144 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. I. — Normele de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1. — (1) Plasarea bunurilor in unul dintre regimurile mentionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1—7 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si livrarea acestora cat timp se afla sub regimul respectiv se supun conditiilor impuse de legislatia vamala.
(2) Prestarile de servicii mentionate la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal asupra bunurilor aflate inca in unul dintre regimurile mentionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1—7 din Codul fiscal sunt scutite in masura in care prestarea acestor servicii este autorizata de legislatia vamala.
(3) Scutirea de taxa in ceea ce priveste livrarea de bunuri plasate in unul dintre regimurile mentionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1—7 din Codul fiscal va fi justificata cu:
a) contractul incheiat cu titularul regimului sau cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sa reiasa ca bunurile in cauza se aflau in unul dintre regimurile mai sus mentionate la momentul livrarii sau prestarii.
(4) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport de bunuri, se justifica de persoana impozabila care factureaza transportul, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal si daca aceasta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la
art. 155 alin. (5) din Codul fiscal sau, dupa caz, pentru
persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport,
documentul specific de transport daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele din care sa rezulte ca transportul este aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau este efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport in functie de tipul transportului sau copii de pe aceste documente, dupa caz.
(5) Daca locul serviciului de transport de bunuri este in Romania si beneficiarul ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, daca operatiunea nu ar fi
scutita, acesta justifica scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport, cu:
a) factura emisa de prestator sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca transportul este aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori este efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport in functie de tipul transportului sau copii de pe aceste documente, dupa caz.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operatiuni.
(6) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile accesorii transportului aferent livrarilor prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa.
Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca sunt servicii accesorii unui transport aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(7) Daca locul serviciilor accesorii transportului aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codulfiscal sau efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile sunt accesorii unui transport aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operatiuni.
(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru alte prestari de servicii aferente livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuate in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, si daca acesta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa.
Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii efectuate sunt aferente livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori sunt efectuate in locatiile
prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(9) Daca locul altor servicii aferente livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuate in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul fiscal, scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii sunt aferente livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau sunt efectuate in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operatiuni.”
2. La articolul 2, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 2. — (1) Conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, se considera antrepozite de taxa pe valoarea adaugata:
a) pentru produsele accizabile, prevazute la art. 125
1 alin. (1) pct. 7 din Codul fiscal, inclusiv pentru cele care sunt incluse si in lista mentionata la alin. (3), orice locatie situata in Romania, definita ca antrepozit fiscal in sensul art. 163 lit. c) din Codul fiscal;
b) pentru bunurile prevazute la alin. (3), o locatie situata in Romania si definita ca atare prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) livrarile de bunuri care urmeaza sa fie plasate in regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) livrarile de bunuri efectuate in locatiile prevazute la alin. (1), atat timp cat bunurile se afla inca in regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Produsele accizabile rezultate in urma productiei in antrepozitele fiscale definite la art. 163 lit. c) din Codul fiscal sunt bunuri aflate in regim de antrepozit de TVA;
c) prestarile de servicii care sunt aferente livrarilor prevazute la lit. a) sau care sunt efectuate in locatiile enumerate la lit. a), pentru bunurile aflate inca intr-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal;
d) serviciile prestate de intermediarii care actioneaza in numele si in contul altei persoane, in cazul in care acestea sunt prestate in legatura cu operatiunile scutite de taxa pe valoarea adaugata conform prevederilor lit. a)—c), in baza art. 144
1 din Codul fiscal;
e) importurile si achizitiile intracomunitare de bunuri plasate in regim de antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, in baza art. 142 alin. (1) lit. a) si a art. 144 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal.”
3. La articolul 2 alineatul (4), litera a) va avea urmatorul cuprins:
„a) bunurilor livrate de magazinele duty-free conform art. 158 din Directiva 2006/112/CE, in cazul in care aceste livrari sunt scutite de taxa conform art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;”.
4. La articolul 2, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
„(5) In cazul prestarilor de servicii prevazute la alin. (2) lit. c) care sunt efectuate in locatiile prevazute la alin. (1) lit. b), scutirea de taxa se limiteaza la serviciile enumerate in anexa 2 la norme, in conditiile in care nu conduc la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, cu exceptiile prevazute in cadrul anexei 2.”
5. La articolul 2, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
„(8) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata este persoana din cauza careia bunurile ies din regimul de antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal.”
6. La articolul 2, alineatele (11) si (12) vor avea urmatorul cuprins:
„(11) Persoana care plaseaza bunuri in regim de antrepozit de TVA, livreaza bunuri in timp ce acestea se afla in regimul de antrepozit de TVA si/sau scoate bunurile dintr-un asemenea regim va trebui sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa se identifice fata de antrepozitarul mentionat la alin. (10) cu codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania sau, dupa caz, cu codul sau de identificare fiscala;
b) pentru toate livrarile efectuate, sa emita factura mentionata la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
(12) Celelalte limite si conditii cu privire la regimul de antrepozit de TVA sunt prezentate in anexa 1.”
7. La articolul 2, alineatul (13) se abroga.
8. Anexa 1 la norme va avea urmatorul cuprins:
__
Nota Avocatnet.ro:
Modificarea anexei v-o prezentam in fisier atasat. (fisier “jpeg”)
__
9. La anexa 2 la norme, titlul va avea urmatorul cuprins:
„Servicii permise in antrepozitul de TVA prevazut la art. 2 alin. (1) lit. b) din norme”
Art. II. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I, si intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.
Comentarii articol (0)