Ca urmare a modificarilor importante aduse Codului Fiscal prin OUG nr. 109/2009, recent au fost publicate si normele de aplicare pentru aceste noi prevederi. In acest context, specialistii Mazars au realizat o analiza a celor mai importante modificari, aplicabile de la 1 ianuarie 2010.
1. Impozitul pe profit
• Se aduc precizari privind incheierea perioadei impozabile in cazul contribuabililor care isi inceteaza existenta in cursul anului prin dizolvare cu si fara lichidare.
• Sunt introduse precizari si exemple de calcul cu privire la scutirea de impozit a profitului reinvestit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice.
• Se aduc precizari privind elementele asimilate veniturilor si cheltuielilor luate in considerare la calculul profitului impozabil.
• Se introduc prevederi cu privire la deductibilitatea cheltuielilor cu taxa pe valoarea adaugata platita intr-un stat membru aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile.
• Se abroga prevederile referitoare la nedeductibilitatea cheltuielilor inregistrate de contribuabil reprezentand diferente de valoare aferente actiunilor proprii dobandite si anulate ulterior dobandirii.
• Se aduc lamuriri cu privire la cheltuielile sociale efectuate in baza contractului colectiv de munca, deductibile limitat la calculul impozitului pe profit.
• Se reglementeaza si in textul normelor metodologice deductibilitatea majorarilor si penalitatilor datorate in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente.
• Se aduc lamuriri privind calculul platilor anticipate de impozit pe profit, in cazul contribuabililor ce au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor in anul precedent si in cazul contribuabililor care depun declaratii anuale rectificative de impozit pe profit pentru anul precedent.
2. Impozitul pe venit
• Se precizeaza expres ca in venitul brut din activitati independente se includ si: veniturile din dobanzi primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, veniturile din alte activitati adiacente, precum si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.
• De asemenea, se face precizarea ca nu sunt considerate venit brut din activitati independente bunurile din patrimoniul unei afaceri care trec prin reorganizare in patrimoniul altei afaceri a aceluiasi contribuabil, cand se pastreaza destinatia bunurilor. Se stabilesc reguli privind raportarea venitului net / pierderii fiscale in cazul reorganizarii in cursul anului fiscal.
• Se introduc prevederi referitoare la deductibilitatea cheltuielilor efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor in cadrul activitatilor independente, in cazul in care documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului.
• Se introduc prevederi conform carora angajatorii vor inmana persoanelor fizice care inceteaza sa mai obtina venituri din salarii sau asimilate salariilor in timpul anului un exemplar al fisei fiscale, odata cu definitivarea formelor de lichidare sau la incetarea raporturilor in baza carora au fost obtinute veniturile din salarii.
• Se precizeaza ca indemnizatiile primite la data incetarii raporturilor de serviciu sunt considerate venituri din salarii si asimilate, in vederea impunerii. În schimb, se precizeaza expres ca primele aferente contractelor de asigurare civila profesionala pentru administratori / directori, incheiate si suportate de societatea comerciala, nu sunt considerate avantaje in natura impozabile.
• Se aduc precizari privind calculul castigului din investitii, in cazul operatiunilor de excludere / retragere / dobandire prin succesiune a partilor sociale.
• Se aduc precizari privind includerea in alte venituri impozabile impuse definitiv, prin retinere la sursa, pentru:
-venituri sub forma anumitor bunuri, servicii si alte drepturi, primite de persoanele fizice pensionari, fosti salariati, si membrii de familie ai acestora, potrivit clauzelor contractului de munca sau in baza unor legi speciale;
-venituri realizate de persoana fizica ca urmare a contractului de administrare / prestari de servicii silvice incheiat potrivit Legii nr. 46/2008 privind Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare.
• Au fost corelate prevederile din norme cu noile prevederi din Codul Fiscal privind eliminarea declaratiei privind venitul realizat, introducerea obligativitatii calcularii si declararii impozitului anual de catre contribuabil, prin declaratie de impunere anuala, respectiv noul termen de depunere a declaratiei de impunere si de plata a impozitului anual (25 mai a anului urmator).
• Se fac precizari privind calcularea creditului fiscal extern de catre contribuabilii care obtin venituri din strainatate.
• Se precizeaza expres obligatia organului fiscal de a restitui impozitul retinut si virat de angajatorul roman de la salariatul roman care isi desfasoara activitatea in strainatate, in situatia in care statul roman, conform tratatelor de evitare a dublei impuneri, nu are drept de impozitare a respectivelor venituri.
3. Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
• Se aduc unele lamuriri suplimentare privind o serie de venituri impozabile, cum ar fi redeventele si castigurile din transferul titlurilor de valoare.
• Se fac noi precizari privind definirea veniturilor scutite de impozit.
• Se modifica prevederile referitoare la procedura de restituire a impozitului retinut in plus din veniturile platite de un rezident roman persoanelor nerezidente, incepand cu 2010 fiind aplicabila procedura generala de restituire prevazuta in Codul de procedura fiscala.
• Pentru aplicarea conventiilor de evitarea a dublei impuneri si a legislatiei europene, beneficiarul venitului trebuie sa depuna in momentul realizarii venitului la platitorul de venituri originalul sau copia certificatului de rezidenta fiscala tradus si legalizat de organul autorizat din Romania, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei din Uniunea Europeana.
4. Impozitul pe reprezentante
• Termenele limita prevazute pentru plata impozitului pe reprezentante se modifica devenind 25 iunie si 25 decembrie.
5. Taxa pe valoarea adaugata
• Se aduc lamuriri referitoare la definirea termenilor si expresiilor folosite in titlul VI al Codului Fiscal.
• Se stabileste modul de calcul al echivalentului in lei al plafonului pentru achizitii intracomunitare de 10.000 de euro.
• Sunt prezentate lamuriri cu privire la activitatile economice din sfera de cuprindere a taxei, inclusiv cazurile cand o persoana fizica e obligata sa se inregistreze in scop de TVA.
• Se introduc modificari cu privire la grupul fiscal si conditiile ce trebuiesc indeplinite pentru infiintarea unui astfel de grup.
• Se modifica normele privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii taxabile (ca, de exemplu, pierderi tehnologice, bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor, bunuri acordate gratuit conform destinatiilor prevazute de lege, procesarea fotografiilor digitale etc.).
• Se aduc lamuriri si precizari cu referire la locul livrarii de bunuri si locul achizitiei intracomunitare de bunuri.
• Sunt modificate regulile referitoare la stabilirea locului livrarii in cazul prestarii de servicii. Sunt descrise elemente suplimentare privitoare la exigibilitatea TVA., baza de impozitare, scutirile pentru operatiuni din interiorul tarii si scutirile speciale legate de traficul international de bunuri.
• Se prezinta procedura de rambursare a taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in Romania si rambursarea TVA de catre alte state membre catre persoane impozabile stabilite in Romania.
•Se fac precizari cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 35.000 euro, regimul special aplicabil agentiilor de turism, regimul special pentru bunuri second-hand.
• Se fac noi precizari privind inregistrarea in scopuri de TVA, inclusiv privind inregistrarea in scopuri de TVA pentru servicii.
• Se detaliaza regulile privind evidenta TVA in cazul asocierilor in participatiune.
• Se aduc precizari privind ajustarea dreptului de deducere in situatia in care ulterior depunerii decontului de taxa, se constata erori in calculul pro rata definitive pentru perioade anterioare.
• Se reglementeaza expres dreptul contribuabililor de a deduce TVA intr-o perioada de cel mult 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere, chiar si ulterior unui control fiscal, in situatia in care taxa inscrisa in facturile pentru achizitii era exigibila in perioada supusa inspectiei fiscale.
• Se modifica cerintele privind emiterea facturilor prin mijloace electronice si procedura de aprobare a emiterii de facturi simplificate.
• Se aduc precizari suplimentare privind posibilitatea de corectare a facturilor in timpul inspectiei fiscale, si se reglementeaza posibilitatea emiterii facturilor de corectie dupa efectuarea unei inspectii fiscale, precum si tratamentul fiscal al acestora.
6. Accize
• Se introduc noi prevederi referitoare la regimul accizelor armonizate, astfel:
-Dispozitii generale si definitii;
-Produsele supuse accizarii;
-Exceptii de la regimul de accizare pentru produsele energetice si energie electrica;
-Regimul de antrepozitare;
-Destinatarul inregistrat;
-Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize;
-Restituiri de accize;
-Deplasarea intracomunitara si impozitarea produselor accizabile dupa eliberarea pentru consum;
-Obligatiile si responsabilitatile platitorilor de accize;
-Scutiri de la plata accizelor;
-Marcarea produselor alcoolice si a tutunului prelucrat.
De asemenea,
incepand cu data de 1 ianuarie 2010, prin urmatoarele Ordine se introduc modificari si completari urmatoarelor Ordine care aduceau precizari suplimentare
regimului taxei pe valoarea adaugata :
-
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 3417/2009 abroga Ordinul 1823/2007 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale, si a Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind retururile de bunuri in spatiul comunitar si tratamentul fiscal al reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie.
De la data de 1 ianuarie 2010 intra in vigoare prevederile Ordinului 3417/2009.
-Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 3418/2009 privind modificarea Normelor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006
-Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 3419/2009 privind modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.222/2006
-
Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 3420/2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale Ministrului Finantelor Publice. Acest Ordin modifica si completeaza:
- Ordinul 2067/2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. X si XI din Acordul dintre Romania si Statele Unite ale Americii privind statutul fortelor Statelor Unite ale Americii in Romania, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002;
- Ordinul 2216/2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 1301 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul 2226/2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata;
- Ordinul 500/2007 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri.
Comentarii articol (0)