CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspecte privind vânzarea
produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile asociate
acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în
asociaţii, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse în afara
activităţii sale profesionale sau comerciale, dar care acţionează în contractele
aflate sub incidenţa prezentei legi;
b) produs - bun material mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau
utilizarea individuală ori colectivă. Nu intră sub incidenţa prevederilor
prezentei legi bunurile vândute în urma confiscărilor, în cadrul procedurii de
executare silită sau pe baza unui alt act emis de autorităţile judecătoreşti,
apa şi gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate
fixă şi energia electrică;
c) vânzător - persoana fizică sau juridică autorizată, care, în cadrul
activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract încheiat
cu consumatorul;
d) producător:
1. agentul economic care fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
2. agentul economic care fabrică materia primă;
3. agentul economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv
pe produs;
4. agentul economic care recondiţionează produsul;
5. agentul economic sau distribuitorul care modifică, prin activitatea sa,
caracteristicile produsului;
6. reprezentantul înregistrat în România al unui agent economic care nu îşi are
sediul în România sau, în cazul inexistenţei acestuia, importatorul produsului;
7. agentul economic care importă produse în vederea realizării ulterioare a unei
operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau orice altă formă de distribuţie
specifică derulării afacerilor;
8. distribuitorul produsului importat, în cazul în care nu se cunoaşte
importatorul, chiar dacă producătorul este menţionat;
9. distribuitorul produsului, în cazul în care importatorul nu poate fi
identificat, dacă nu informează persoana prejudiciată, în termen de 30 de zile
de la cererea acesteia, asupra identităţii importatorului;
e) garanţie - orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de
consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului
plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă
acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la
garanţie sau în publicitatea aferentă;
f) reparare - aducerea produsului care nu corespunde condiţiilor enunţate în
declaraţiile de garanţie sau în publicitatea aferentă, la specificaţiile
prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare.
Art. 3. - Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi produsele folosite
care sunt vândute prin procedura licitaţiei publice, la care consumatorul are
posibilitatea să participe personal.
Art. 4. - Intră sunt incidenţa prevederilor prezentei legi şi produsele
care vor fi achiziţionate pe baza unui contract de vânzare de produse ce urmează
a fi fabricate sau prelucrate.
CAPITOLUL II
Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de
vânzare-cumpărare
Art. 5. - (1) Vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse
care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare.
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de
vânzare-cumpărare dacă:
a) corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi
produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
b) corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut
cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de
vânzare-cumpărare;
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de
acelaşi tip;
d) fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale,
la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura
produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale
acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în
special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Art. 6. - Nu se consideră a fi lipsă de conformitate dacă în momentul
încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a cunoscut sau nu
putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de conformitate ori dacă
lipsa de conformitate îşi are originea în materialele furnizate de consumator.
Art. 7. - Vânzătorul nu este răspunzător de declaraţiile publice
prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. d), în oricare dintre următoarele situaţii,
dacă probează că:
a) nu a cunoscut şi nu ar fi putut, în mod rezonabil, să cunoască declaraţiile
în cauză;
b) declaraţia fusese corectată la momentul încheierii contractului de
vânzare-cumpărare;
c) decizia de a cumpăra produsul nu putea fi influenţată de declaraţiile publice
în cauză.
Art. 8. - (1) Orice lipsă a conformităţii rezultată dintr-o instalare
incorectă a produselor va fi considerată echivalentă cu o lipsă a conformităţii
produselor, dacă instalarea face parte din contractul de vânzare a produselor şi
produsele au fost instalate de vânzător sau pe răspunderea sa.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care produsul destinat a fi
instalat de consumator este instalat de acesta şi instalarea incorectă este
datorată unei deficienţe în instrucţiunile de instalare.
CAPITOLUL III
Drepturile consumatorului
Art. 9. - Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice
lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele.
Art. 10. - În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul să i
se aducă produsele la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, în
funcţie de opţiunea consumatorului, conform art. 11, sau să beneficieze de
reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind
acele produse, în condiţiile art. 13 şi 14.
Art. 11. - (1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de
a solicita vânzătorului, ca măsură reparatorie, înlocuirea sau repararea
produsului în funcţie de opţiunea sa, în fiecare caz fără plată, cu excepţia
situaţiei în care această solicitare este imposibilă sau disproporţionată.
(2) O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune
vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură
reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de
conformitate;
b) importanţa lipsei de conformitate;
c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient
semnificativ pentru consumator.
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu are
un produs identic pentru înlocuire.
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei
perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord între vânzător şi
consumator, şi fără nici un inconvenient semnificativ pentru consumator,
luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a
solicitat produsele.
Art. 12. - Termenul fără plată, prevăzut la art. 10 şi 11, se referă la
costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile
poştale, manopera şi materialele.
Art. 13. - Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a
preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp
rezonabilă;
c) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fără
inconveniente semnificative pentru consumator.
Art. 14. - (1) Consumatorul nu este îndreptăţit să solicite rezoluţiunea
contractului, dacă lipsa conformităţii este minoră.
(2) Stabilirea neconformităţii şi a gradului de gravitate a acesteia se face
conform prevederilor standardelor naţionale SR ISO 3951/1998 şi ale altor acte
normative referitoare la neconformităţi.
CAPITOLUL IV
Acţiunea în regres
Art. 15. - Dacă vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru
lipsa de conformitate rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a
producătorului ori a unui agent economic din acelaşi lanţ contractual,
vânzătorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui responsabil de lipsa de
conformitate, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Termene
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 9-14, este
angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de
la livrarea produsului.
Art. 17. - Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de
conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o.
Art. 18. - Până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în
termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul
livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu
natura produsului sau a lipsei de conformitate.
CAPITOLUL VI
Garanţii
Art. 19. - Garanţia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru
ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi
în publicitatea aferentă.
Art. 20. - (1) Garanţia trebuie să cuprindă menţiuni cu privire la
drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste în mod clar că aceste
drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită.
(2) Garanţia trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului,
termenul de garanţie, modalităţile de asigurare a garanţiei - întreţinere,
reparare, înlocuire -, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii
specializate de service.
(3) Garanţia trebuie redactată în termeni simpli şi uşor de înţeles.
Art. 21. - (1) La cererea consumatorului garanţia va fi oferită în scris
sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia.
(2) În cazul în care garanţia nu respectă prevederile alin. (1) şi ale art. 20,
valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul având dreptul de a
solicita vânzătorului îndeplinirea condiţiilor incluse în declaraţiile
referitoare la garanţie.
Art. 22. - (1) Clauzele contractuale sau înţelegerile încheiate între
vânzător şi consumator înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de
consumator şi comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct ori
indirect, drepturile consumatorului prevăzute de prezenta lege, sunt nule de
drept.
(2) În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni
reducerea termenului prevăzut la art. 16, dar nu la mai puţin de un an de la
data livrării produsului.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 23. - (1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 20 şi 21, cu amendă de la 10.000.000 lei la
20.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 şi 19, cu amendă de la 50.000.000 lei la
250.000.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor.
Art. 24. - Contravenţiilor prevăzute la art. 23 le sunt aplicabile
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 25. - Drepturile consumatorilor prevăzute de prezenta lege sunt
exercitate fără a aduce atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate
invoca conform celorlalte prevederi legale care reglementează răspunderea
contractuală sau necontractuală.
Art. 26. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
a) art. 14 alin. 1 şi art. 20 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992
privind protecţia consumatorului, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind obligaţiile ce revin agenţilor
economici - persoane fizice sau juridice - în comercializarea produselor de
folosinţă îndelungată destinate consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 665/1995 privind înlocuirea, remedierea sau
restituirea contravalorii produselor care reprezintă deficienţe de calitate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie
1995, cu modificările ulterioare.
Bucureşti, 12 noiembrie 2003.
Nr. 449.
Comentarii articol (5)