Potrivit art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale[1], incepand cu data intrarii ei in vigoare s-a suspendat ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice a caror finantare se asigura astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
b) din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
c) integral din venituri proprii. (alin. 1)
Prin exceptie, ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maxim 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data de 14 aprilie 2009, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget. Pentru posturile din sistemul de invatamant de stat, urmarirea incadrarii in procentul de maxim 15% se realizeaza la nivelul intregului sistem de invatamant de stat, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii. (alin. 2)
Prin art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice[2], modificat de art. XIV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2009, art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 s-a completat cu un nou alineat, potrivit caruia incadrarea in procentul de 15% nu se aplica in situatia in care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numarului total de posturi ocupate, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, in cazul ocuparii posturilor vacante corespunzatoare:
a) categoriei inaltilor functionari publici;
b) functiilor publice de conducere, functiilor publice de conducere cu statut special si posturilor militare de conducere.
Datorita faptului ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009
se refera la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale,
s-a vehiculat ideea ca cele doua acte normative au aplicabilitate numai in anul 2009. Deci s-ar putea vorbi de blocarea posturilor in administratia publica, intre regula si exceptie, numai in anul 2009.
Insa, dupa cum se poate observa din structura Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009, doar Capitolul I din aceasta, intitulat “Rectificarea bugetara pe anul 2009”, produce efecte in anul 2009. “Reglementarea unor masuri financiar-fiscale” cuprinse in celelalte capitole nu sunt limitate la anul 2009.
Insasi art. 22 din aceasta ordonanta precizeaza doar inceputul aplicarii lui – “incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta” - , nefacand referire la un termen limita.
Un alt argument il reprezinta si fundamentarea art. IV alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009 potrivit caruia „in mod exceptional, prin derogare de la prevederile art. 92 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la art. 92 alin. (2) poate fi prelungita cu maximum 6 luni intr-un an calendaristic cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici”. Este vorba de masura prelungirii cu 6 luni (si nu cu 3 luni cum era reglementat initial) a exercitarii temporare a unei functii publice de conducere. Se arata in continuare ca
reglementarile se aplica pana la data de 31 decembrie 2010.
Astfel, al patrulera paragraf din Notele de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2009 are urmatorul cuprins: “luand in considerare faptul ca
masura exercitarii cu caracter temporar a functiilor publice de conducere si a functiilor publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici
trebuie asigurata pe intreaga perioada a blocarii posturilor din administratia publica, determinata de intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, aprobata prin Legea nr. 227/2009, in caz contrar existand riscul ca atributiile de organizare, conducere, coordonare si control specifice acestor categorii de personal sa nu poata fi indeplinite, situatie cu consecinte negative in realizarea managementului in administratia publica si in exercitarea prerogativelor de putere publica,”
Cu alte cuvinte,
masura exercitarii cu caracter temporar a functiilor publice de conducere si a functiilor publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici
se ia pana la 31 decembrie 2010, d
eoarece sunt blocate posturile din administratia publica, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009, deci si in anul 2010. Altfel nu ar mai fi necesara masura.
Deci si in anul 2010 posturile in administratia publica sunt blocate, regula care are aceleasi exceptii ca si in anul 2009.
Probabil ca era greu sa se ajunga la o asa solutie doar prin argumentarea redata mai sus.
De aceea,
prin art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar[3] se precizeaza expres ca prevederile art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, aprobata prin Legea nr. 227/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, r
aman in vigoare pana la data de 31 decembrie 2010.
NOTE:
[1] Publicata in M. Of. nr. 249 din 14 aprilie 2009, aprobata prin Legea nr. 227/2009 (publicata in M. Of. nr. 402 din 12 iunie 2009).
[2] Publicata in M. Of. nr. 457 din 1 iulie 2009, modificata ulterior prin O.U.G. nr. 105/2009 (publicata in M. Of. nr. 668 din 6 octombrie 2009).
[3] Publicata in M. Of. nr. 62 din 27 ianuarie 2010.
Comentarii articol (4)