Potrivit art. 101 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici1, toti cei care devin functionari publici definitivi sunt obligati, sub sanctiunea destituirii din functia publica, sa inlature orice motiv legal de incompatibilitate in termen de 10 zile de la data numirii in functia publica2.
Calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie publica decat cea in care a fost numit, precum si cu functiile de demnitate publica1.
De asemenea, potrivit art. 94 alin. 2 din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei2, asa cum a fost modificat de art. 51 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice3, functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza4:
a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;
b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale5;
c) in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati
cu scop lucrativ din sectorul public (per a contrario, in entitatile cu scop nelucrativ din sectorul public, precum si in enitatile cu scop lucrativ si nelucrativ din sectorul privat interdictia nu opereaza);
d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.
Art. 94 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 161/2003, in forma modificata, a intrat in vigoare la 3 zile dupa publicarea Legii cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, potrivit art. 51 din aceasta. Inainte, art. 94 alin. 2 lit. c) din Legea nr 161/2003 avea urmatorul continut: “in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ, din sectorul public sau privat, in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata”. Observam ca nu mai opereaza interdictia desfasurarii de activitati remunerate nici in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata.
Nu se afla in situatie de incompatibilitate, in sensul primei si celei de-a treia situatii de mai sus, functionarul public care este desemnat printr-un act administrativ, emis in conditiile legii, sa reprezinte sau sa participe in calitate de reprezentant al autoritatii ori institutiei publice in cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite in temeiul actelor normative in vigoare.6
Functionarii publici nu pot fi mandatari ai unor persoane in ceea ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu functia publica pe care o exercita7.
De asemenea, nu sunt permise raporturile ierarhice directe in cazul in care functionarii publici respectivi sunt soti sau rude de gradul I, aceasta interdictie fiind aplicabila si in cazul in care seful ierarhic direct are calitatea de demnitar8. Persoanele care se afla in una dintre aceste situatii trebuie sa opteze, in termen de 60 de zile, prin exceptie de la termenul general de 10 zile, pentru incetarea raporturilor ierarhice directe sau renuntarea la calitatea de demnitar9. Aceste situatii si neindeplinirea obligatiei de mai sus se constata de catre seful ierarhic superior al functionarilor publici respectivi, care dispune incetarea raporturilor ierarhice directe dintre functionarii publici soti sau rude de gradul I10.
Functia publica este incompatibila cu o functie eligibila, precum si cu o functie de demnitate publica. In acest sens, art. 97 alin. (2) din Legea nr. 161/2003, stipuleaza ca raportul de serviciu al functionarului public se suspenda:
a) pe durata campaniei electorale, pana in ziua ulterioara alegerilor, daca nu este ales;
b) pana la incetarea functiei eligibile sau a functiei de demnitate publica, in cazul in care functionarul public a fost ales sau numit.
Sunt reglementate unele incompatibilitati cu privire la activitatea politica. Astfel, conform art. 98 alin. (2) din legea mentionata, completat de art. 44 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, functionarilor publici (de executie si de conducere) le este interzis sa ocupe functii de conducere in structurile sau organele de conducere, alese sau numite, ale partidelor politice, definite conform statutului acestora, ale organizatiilor carora le este aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice sau ale fundatiilor ori asociatiilor care functioneaza pe langa partidele politice si sa exprime sau sa apere in mod public pozitiile unui partid politic. Potrivit art. 98 alin. (3) din Legea nr. 161/2003 completat cu art. 44 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, inaltilor functionari publici le este interzis sa faca parte din partide politice, organizatii carora le este aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice sau din fundatiile ori asociatiile care functioneaza pe langa partidele politice, sub sanctiunea destituirii din functia publica.
Potrivit art. 1 alin. (1) si art. 2 din Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate11, activitatea de verificare a incompatibilitatilor se efectueaza de catre inspectorii de integritate din cadrul Agentiei Nationala de Integritate si este supusa controlului judecatoresc.
Prin exceptie de la regimul incompatibilitatilor, art. 96 alin. (1) din Legea nr. 161/2003, asa cum a fost modificat de art. 52 din Legea-cadru nr. 330/2009, stipuleaza ca „functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice, al creatiei literar-artistice si in alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt in legatura directa sau indirecta cu atributiile exercitate ca functionar public potrivit fisei postului.”Aceste prevederi au intrat in vigoare la 3 zile dupa publicarea Legii cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, potrivit art. 52 din aceasta. Inainte, continutul lor era urmatorul: “functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice”. Iata deci ca s-a extins sfera exercitarii functiilor sau activitatilor „si in alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt in legatura directa sau indirecta cu atributiile exercitate ca functionar public potrivit fisei postului.” Apreciem ca trebuie precizat intelesul expresiei „in legatura directa sau indirecta” printr-un act normativ. Pana atunci, ar fi util un punct de vedere din partea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, intrucat aceasta, potrivit art. 4 alin. 1 lit. p) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici12, „acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei publice, in scopul aplicarii uniforme si corecte a legislatiei din domeniul functiei publice si al functionarilor publici”.
Art. 24 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici13 dispune ca cei care participa la programele de formare a adultilor in calitate de personal specializat (formatori14 sau personal didactic titular in invatamantul superior) se considera a desfasura activitati compatibile cu exercitarea functiei publice, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea in domeniul didactic se realizeaza in indeplinirea atributiilor autoritatii sau institutiei publice cu care functionarul public are raporturi de serviciu, conform dispozitiei conducatorului respectivei autoritati sau institutii publice, sau, dupa caz, se realizeaza in afara programului de lucru al functionarului public;
b) activitatea in domeniul didactic se realizeaza cu respectarea regimului conflictelor de interese si fara a afecta interesele sau exercitarea competentelor autoritatii ori institutiei publice cu care persoana in cauza are raporturi de serviciu;
c) persoanele in cauza fac dovada detinerii calificarii necesare pentru a desfasura activitate in calitate de personal specializat.
Prevederile de mai sus, cu privire la cumulul de functii se aplica, cu caracter de drept comun, tuturor categoriilor de functionari publici.
Capitolul X din Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 300/2004 privind activitatea de management resurse umane in unitatile Ministerului Administratiei si Internelor (nepublicat in Monitorul Oficial al Romaniei) reglementeaza conditiile in care politistii si cadrele militare pot ocupa, prin cumul, alte functii decat cele in care sunt incadrati.
Astfel, ocuparea prin cumul este permisa numai in afara timpului destinat exercitarii atributiilor functiei de baza prevazuta in statul de organizare al unitatii din care face parte cel in cauza si fara a afecta indeplinirea obligatiilor specifice.
In cazurile in care este necesara prezenta in unitate, in afara orelor de program, a personalului Ministerului Administratiei si Internelor in vederea executarii unor misiuni, activitati, servicii si sarcini, acesta este obligat sa-si indeplineasca cu prioritate atributiile functiei de baza in care este incadrat.
Personalul Ministerului Administratiei si Internelor poate ocupa, dupa caz, prin cumul, alte functii decat cele in care este incadrat, numai daca:
a) programul de lucru al functiei cumulate nu presupune nerespectarea programului orar al unitatii in cadrul careia este incadrat in functia de baza;
b) nu foloseste in activitatea desfasurata prin cumul aparatura, materiile, date si informatii aflate in folosinta/utilizarea unitatilor din care face parte;
c) nu presteaza garzi (personalul medical) care afecteaza programul de asistenta medicala stabilit in centrele medicale ale Ministerului Administratiei si internelor in cadrul carora isi desfasoara activitatea de baza;
d) nu desfasoara activitati lucrative in cadrul organizatiilor sau societatilor comerciale care furnizeaza bunuri, executa lucrari ori presteaza servicii unitatilor Ministerului Administratiei si internelor;
e) nu desfasoara activitati didactice la institutii de invatamant, activitati de cercetare stiintifica sau de creatie literar-artistica in timpul programului de lucru, stabilit pentru unitatea din care face parte.
Personalul Ministerului Administratiei si Internelor care intentioneaza sa ocupe, prin cumul, alte functii are obligatia de a solicita, prin raport scris, aprobarea sefului/comandantului direct. Raportul trebuie sa cuprinda date referitoare la locul de munca ocupat prin cumul, functia, programul de lucru, clauzele contractuale si alte date pe care seful/comandantul le considera utile.
Personalul care cumuleaza alte functii are obligatia de a aduce la cunostinta sefului/comandantului unitatii toate modificarile intervenite (incetarea activitatii, schimbarea functiei etc.).
Seful/comandantul analizeaza raportul si hotaraste asupra solicitarii, tinand seama de dispozitiile actelor normative de nivel superior si de cele ale Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 300/2004.
Cumularea altor functii si exercitarea acestora intr-un mod care contravine demnitatii, prestigiului si normelor de comportare ce decurg din calitatea de politist/militar, atrag raspunderea civila, disciplinara, materiala sau penala. Raspunderea este angajata si in cazurile in care se constata ca prin exercitarea atributiilor altor functii sunt neglijate obligatiile izvorate din functia de baza, ori este diminuata capacitatea fizica sau psihica necesara indeplinirii corespunzatoare a acestor obligatii, sau ca, prin pozitia adoptata in cadrul relatiilor ce decurg din atributiile functiei cumulate, este deformata imaginea proprie si aceea de lucrator in activitate al Ministerului Administratiei si Internelor.
Comentarii articol (0)