Chiar daca exista probleme legate de accesarea capitalului, 79% dintre candirea structurii organizatorice, competentelor de baza si noi colabompanii preconizeaza o crestere a veniturilor, iar intrarea pe noi piete, introducerea de produse sau de canale noi, revitalizarea modelului de afaceri, regorari de afaceri sunt principalele strategii mentionate de companiile care au participat la sondajul realizat de Ernst & Young la nivel global pe parcursul lunilor noiembrie si decembrie 2009, numit Lectiile schimbarii - Semnale din piata, la care au raspuns directori executivi din aproape 900 de multinationale.
Studiul recent realizat de Ernst & Young, Lectiile schimbarii - Semnale din piata, arata ca, pana la inceputul lunii decembrie 2009, procentul celor care doreau sa caute noi oportunitati in 2010 a crescut la 34%. Totusi, peste jumatate (53%) dintre companii cred in continuare ca, in anul 2010, supravietuirea va ramane o provocare.
Peste o treime dintre companii au inregistrat o crestere a veniturilor
In mod surprinzator, pentru o parte semnificativa dintre companii anul 2009 a fost un an in care profiturile s-au imbunatatit. Un procent de 7% din totalul companiilor a inregistrat o crestere cu mai mult de 20% a castigurilor. De asemenea, remarcabil in contextul recesiunii globale este faptul ca mai mult de o treime din companiile intervievate au raportat ca veniturile inainte de scaderea cheltuielilor cu dobanzi, taxe si amortizare (EBITDA) au crescut cu peste 5% in ultimele 12 luni.
Veniturile vor ajunge la niveluri comparabile cu cele de dinainte de recesiune in 6 luni – 2 ani
Aproximativ o treime dintre companiile intervievate au afirmat ca veniturile pe care le aveau inainte de recesiune vor fi atinse dupa primul semestru al anului 2010, o treime a declarat ca acest lucru va fi posibil la inceputul anului 2011, iar o treime in cel putin doi ani.
Totodata, 1% dintre companii sunt de parere ca nu vor mai reveni niciodata la nivelurile de venit anterioare crizei.
"Cresterea veniturilor - nu doar a castigurilor - este acum cel mai important punct pe agenda corporatiilor, multe dintre ele afirmand ca recuperarea lor pe termen scurt si mediu va fi un proces anevoios", mentioneaza John Murphy, Global Managing Partner al Ernst & Young.
Ce se va intampla in 2010?
Trei sferturi dintre respondenti au declarat ca trebuie facute reduceri importante de costuri, acest lucru presupunand cresterea eficientei. De asemenea, 72% dintre companii au indicat necesitatea cresterii flexibilitatii operatiunilor lor, prin reducerea costurilor fixe, in special in randul functiilor de suport si prin imbunatatirea productivitatii.
Intrarea pe piete noi, introducerea de produse sau de canale noi, revitalizarea modelului de afaceri, regandirea structurii organizatorice, competentelor de baza si noi colaborari de afaceri au fost mentionate de 64% dintre companiile intervievate.
De asemenea respondentii au indicat urmatoarele aspecte critice pentru imbunatatirea sanselor lor de succes: accelerarea proceselor de luare a deciziilor si de implementare a lor (63%) si consolidarea capacitatii lor de management a angajatilor performanti (62%).
79% dintre companii preconizeaza crestere, in ciuda problemelor legate de accesarea capitalului
Un procent de 50% din companiile participante la studiu au declarat ca accesul limitat la capital va continua sa le restranga perspectivele de crestere pe parcursul anului 2010.
In acelasi timp, 30% dintre ele au spus ca intentioneaza sa ia o atitudine orientata pe o crestere agresiva pe masua ce perspectivele cresterii cererii in pietele lor se imbunatatesc, iar 49% au spus ca intentioneaza sa urmareasca cresterea economica in mod oportunist, deoarece perspectivele de recuperare a cererii in pietele lor raman neclare. Restul de 21% au spus ca se concentreza pe controlul costurilor, pana cand piata se imbunatateste.
"Este clar ca multe companii invata lectiile schimbarii. Desi nu exista nici o formula magica care sa duca la succes, studiul nostru a identificat o serie de actiuni care diferentiaza companiile performante. Spre exemplu, ele au o intelegere mai profunda a pietelor pe care activeaza si a riscurilor implicate. Mai mult, sunt mai inovatoare in strategie si structura comparativ cu concurentii si colaboreaza mai mult cu partenerii lor de afaceri", a subliniat John Murphy.
Prin comparatie, un alt studiu efectuat de Ernst & Young, Oportunitati pe timp de criza, realizat la inceputul anului 2009 arata ca aproape trei sferturi din multinationalele intervievate atunci au indicat supravietuirea afacerilor lor ca fiind o prioritate strategica, in timp ce doar 19% au declarat ca se gandesc sa profite de recesiune pentru a descoperi si exploata noi oportunitati de piata.
Dupa ce masurile luate de companii in prima parte a anului 2009 au inceput sa dea rezultate, s-a observat ca un numar mai mic dintre ele s-a axat in continuare pe imbunatatirea performantei activelor lor (27% fata de 39%), iar numarul celor care inca isi restructurau afacerile a scazut de asemenea de la 37% la 27%.
"O crestere a increderii nu este surprinzatoare, avand in vedere ca stimulentele guvernamentale isi fac efectul la nivel mondial, iar tarile dezvoltate si economiile emergente incep sa dea semne de refacere. Companiile vor fi mai putin ingrijorate de supravietuire in urmatoarele 12 luni, dar revenirea la un mediu de functionare sanatos este departe de a fi completa", a mai adaugat John Murphy.
__
Ernst & Young este una dintre cele mai mari companii la nivel mondial in domeniul serviciilor de audit financiar, consultanta fiscala si consultanta in tranzactii, avand peste 144.000 de angajati in intreaga lume. in Romania, Ernst & Young s-a impus ca unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale chiar de la infiintarea sa in anul 1992. Cu o echipa formata din 450 de angajati, Ernst & Young ofera in Romania servicii de audit si consultanta unor clienti prestigiosi, de la firme multinationale la companii locale, avand birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.
Comentarii articol (1)