88% dintre companiile globale spun ca modelul lor de operare a fost modificat de recesiune. Un sondaj ce a inclus directori executivi de la 570 de mari companii internationale, publicat recent de firma de servicii profesionale Ernst & Young, arata profunzimea impactului pe care il are recesiunea asupra corporatiilor la nivel mondial.
Datele comparative cu studiul similar publicat de Ernst & Young in luna ianuarie 2009 arata ca desi momentul de intensitate maxima al crizei pare sa fi trecut, majoritatea companiilor sunt in continuare concentrate pe supravietuire, desi exista o minoritate care incearca sa valorifice noile oportunitati din piata.
Studiul numit “Oportunitati pe timp de criza: accelerarea schimbarii” arata ca aproape jumatate dintre cei intervievati (43%) au spus ca modelul de operare al afacerii lor a fost definitiv modificat de evenimentele din ultimele 18 luni. Alti 45% au spus ca impactul a fost doar unul temporar. Peste 56% dintre executivi au spus ca procesele firmei de gestionare a riscului au fost modificate permanent, iar 33% au spus ca ele s-au modificat doar temporar. Pentru 45% dintre respondenti cadrul de reglementare al afacerilor lor s-a schimbat fundamental in aceasta perioada de timp.
Alte modificari la nivelul modelului de afaceri –- vizand preturile, profitabilitatea, competitivitatea si stabilitatea economica – au fost considerate de catre respondenti ca avand mai mult un caracter temporar, cu toate ca peste 20% dintre ei, in fiecare caz, au spus ca si aceste modificari sunt permanente.
Acest studiu arata nu numai impactul permanent al recesiunii mondiale, ci si schimbarea care a avut loc in ultimele 12 luni; el demonstreaza cat de rapid s-a facut aceasta schimbare si faptul ca foarte putini oameni au prevazut-o. Mai mult de trei sferturi dintre directorii intervievati in sondaj au spus ca au fost surprinsi de severitatea si viteza cu care s-a instalat criza globala.
Este inca o perioada foarte grea
Ernst & Young a realizat un sondaj similar cu cinci luni in urma. Directorii corporatiilor care au participat la acel sondaj au spus ca exista inca o concurenta imensa la nivelul preturilor. Companiile au spus ca a existat un numar semnificativ de falimente si de retrageri a concurentilor de pe pietele in care activeaza, dar s-a remarcat o crestere a numarului companiilor care au spus ca exista firme nou-intrate in sectorul lor de activitate.
Per ansamblu, starea de spirit este in continuare sumbra. Desi 64% dintre executivi au declarat ca au putut face reduceri de costuri, 31% au declarat ca au venituri mai bune decat la inceputul anului, iar mai mult de o treime a spus ca mediul de afaceri este acum mai bun pentru a realiza achizitii strategice. Majoritatea directorilor au raportat o deteriorare a veniturilor (58%) si a profitabilitatii (56%). Doar 20% dintre ei au observat o imbunatatire a increderii investitorilor. Un numar la fel de scazut a spus ca nu a remarcat nicio imbunatatire a posibilitatilor de accesare la capital sau la credite, la un cost pe care sa si-l poata permite.
Avand in vedere presiunile cu care se confrunta aceste corporatii, este remarcabil faptul ca exista o mica majoritate care a spus ca afacerile lor fie s-au imbunatatit, fie au ramas la acelasi nivel in ultimele 12 luni.
"Provocarea din urmatorii ani va fi aceea de a actiona rapid si decisiv", se mai arata in studiul Ernst & Young.
Ce s-a schimbat intre timp
O usoara schimbare fata de raspunsurile la sondajul din luna ianuarie pare sa dea credit celor care spun ca punctul de maxim impact al recesiunii a trecut. La momentul acelui sondaj, 82% dintre respondenti au declarat ca se concentreaza pe restructurarea afacerii pentru a face fata recesiunii, iar 74% se preocupau doar de supravietuirea operatiunilor lor.
Aceste procente au scazut la 74% si respectiv la 65%, dar sunt in continuare deosebit de mari. Pe de alta parte, faptul ca proportia companiilor care au spus ca "au profitat de recesiune pentru a urmari noi oportunitati de piata" a crescut de la 59% la 69%, sugereaza ca exista mai multe companii care sunt la vanatoare de chilipiruri.
Multe active sunt acum la preturi mult mai mici decat acum doi ani, ceea ce va aduce cumparatori oportunisti la masa. Numarul executivilor din sondajul Ernst & Young care au spus ca intentioneaza sa faca achizitii strategice in noi domenii de afaceri a crescut de la 7% in luna ianuarie pana la aproape 25% in prezent. Avand in vedere ca numerarul disponibil este in continuare relativ redus, Ernst & Young anticipeaza ca vor exista tranzactii cu structuri mai creative si modalitati alternative de finantare.
Cash-ul ramane o problema
In luna ianuarie, peste un sfert dintre directori au spus ca numerarul nu a fost o problema. Acest procent a scazut la 18% in luna iunie. Respondentii au subliniat de asemenea o crestere a numarului de comunicari cu creditorii si agentiile de rating. Au fost insa mai putine companiile care au vandut active pentru a obtine cash.
In schimb, mai multe companii s-au axat pe renegocierea datoriilor lor. Trei sferturi dintre respondenti au spus ca firma lor a revizuit procesul de gestionare a capitalului de lucru si a fluxurilor de numerar.
#PAGEBREAK#
Cum au reactionat firmele pe termen scurt
86% dintre directorii intervievati au declarat ca pe parcursul ultimului an au accelerat programele de reducere a costurilor, 52% au intensificat planurile de restructurare si 38% au apasat pe butonul pe care scria "program de reducere semnificativa a numarului de angajati".
La intrebarea "care sunt factorii de interes cheie pe termen scurt", executivii intervievati au raspuns: profitabilitatea (73%), strategia de stabilire a preturilor (55%) si relatia cu clientii (52%). Nu a fost nici o surpriza faptul ca 38% dintre ei au spus ca s-au facut mai multe investitii in gestionarea riscurilor la nivel intern.
O perspectiva fiscala
Criza lichiditatilor a marit presiunea asupra fluxului de numerar. Totusi, in ciuda faptului ca impozitele reprezinta unul dintre cele mai importante elemente din contul de profit si pierderi, multe companii nu au explorat intreaga gama a strategiilor de management al lichiditatilor aflate la dispozitia lor, din perspectiva fiscala.
Cu toate ca aceste strategii de planificare si programe de stimulare a economiei pot aduce beneficii generoase, ele au adesea perioade de aplicare limitate. Ca urmare, cheia succesului sta in capacitatea companiilor de a le evalua si aplica eficient.
Ce urmeaza pe termen lung
In ceea ce priveste perioada post-recesiune, intentiile directorilor intervievati au fost destul de egal impartite intre extinderea in noi zone geografice, utilizarea sporita a aliantelor strategice, achizitii, si renuntarea la parti neesentiale din afacere.
In primul sondaj, Ernst & Young a identificat faptul ca, contrar asteptarilor, criza a accelerat tendintele de remodelare a afacerilor.
Acest lucru a continuat si s-a observat chiar si acum ca sunt multe companii care au planuri pentru a schimba fundamental modelul lor de afaceri.
In loc de concluzie
Un sfert dintre respondenti au spus ca ce a fost mai rau a trecut, iar 42% au spus ca unele semne de viata sunt deja evidente in economia mondiala sau vor fi pana la sfarsitul anului. Pe de alta parte, 21% dintre ei nu cred ca va fi nicio revenire inainte de a doua jumatate a anului 2010 cel mai devreme.
Exista unele sectoare industriale care par a fi mai optimiste decat altele in aceasta privinta: telecomunicatii, energie, petrol si gaze naturale, in special. Altii vad lucrurile in negru, cum ar fi cei din sectorul de imobiliare si constructii. Respondentii din Europa au fost mai negativi decat cei din Asia sau America.
Despre acest raport
Pentru acest sondaj, Economist Intelligence Unit a chestionat 570 de directori executivi si membrii ai consiliilor de conducere.
Respondentii au fost selectati din intreaga lume si din toate sectoarele industriale. Mai mult de jumatate din directorii intervievati lucreaza pentru companii globale cu un venit anual de peste 1 miliard dolari SUA. Cercetarea a fost efectuata la inceputul lunii iunie 2009.
Comentarii articol (3)