In perioada 25-29 ianuarie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a efectuat o serie de controale, la peste 450 de puncte de lucru ale institutiilor financiare nebancare (IFN), constatand nereguli la modul de redactare a contractelor, astfel incat clientii sa fie defavorizati, informeaza un comunicat de presa al ANPC. Amenzile aplicate depasesc 900 de mii de lei.
"In urma controlului, am constatat deficiente legate de informarea corecta a consumatorilor si modul de redactare a contractelor, aspecte menite sa defavorizeze beneficiarul creditului in raport cu creditorul. Sfatuim consumatorii sa fie extrem de atenti inainte de a semna un contract de credit. Sa se asigure ca au toate informatiile privind dobanda, termenele si penalitatile pretinse de creditor. Daca exista clauze neclare sau evident in defavoarea beneficiarului, sa nu semneze contractul; odata semnat, contractul produce efecte si nu poate fi anulat decat in instanta”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.
In cadrul acestui control tematic au fost verificate:
•
91 de puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite de consum, la toate acestea constatandu-se abateri de la prevederile legale in vigoare (100%). Pentru abaterile constatate au fost aplicate 41 amenzi contraventionale in valoare totala de 293 500 lei si 50 de avertismente.
•
5 puncte de lucru ale unor societati financiare nebancare care acorda credite ipotecare, la 3 dintre acestea constatandu-se abateri de la prevederile legale in vigoare. Pentru abaterile constatate a fost aplicata o amenda contraventionala in valoare de 10 000 lei si 2 avertismente.
•
357 de case de amanet, la 274 dintre acestea constatandu-se abateri de la prevederile legale in vigoare. Pentru abaterile constatate au fost aplicate 122 de amenzi contraventionale in valoare totala de 540 000 lei si 152 de avertismente.
Nereguli constatate:
1. La societati financiare nebancare care acorda credite:
- publicitate la oferte de creditare care induc in eroare consumatorii sau nu contin toate informatiile referitoare la costurile creditului;
- contracte cu clauze prin care creditorul are dreptul sa modifice nivelul comisioanelor percepute, ceea ce contravine prevederilor legale;
- clauze contractuale care constrang consumatorii (exemple: rambursarea anticipata a minim 3 rate; nu se acorda creditul in lipsa acordului consumatorului pentru prelucrarea datelor personale in scop de marketing etc.);
- contracte cu dobanda variabila in care nu este indicata formula dupa care se calculeaza dobanda si nici intervalul de timp la care se recalculeaza;
- contracte de credit care nu contin informatiile referitoare la Dobanda Anuala Efectiva (DAE);
- contracte de credit care nu precizeaza penalitatile la creditul restant sau comisionul de rambursare anticipata, acestea regasindu-se numai in Conditiile Generale;
- contracte ce contin clauze ambigue.
2. La case de amanet:
- publicitate inselatoare;
- liste de tarife si comisioane incomplete (nu sunt precizate preturile de achizitie pentru obiectele aduse in gaj, nu se mentioneaza comisionul perceput pentru imprumutul acordat etc.);
- preturile si tarifele afisate nu contin TVA;
- contracte de imprumut care nu contin informatii referitoare la dreptul de despagubire in cazul pierderii sau deteriorarii bunului din culpa operatorului economic sau in caz de forta majora;
- contradictie intre Regulamentul de amanet si clauze din contract;
- contractele de imprumut nu sunt redactate in doua exemplare.
3. Alte abateri cu caracter general
- neafisarea codului unic de inregistrare la registrul comertului;
- neafisarea INFO CONSUMATOR 0800.080.999, conform prevederilor Ordinului ANPC nr. 433/2009.
Astfel de abateri au fost constatate la operatori economici din judetele Alba, Arad, Bacau, Vrancea, Timis, Suceava, Bistrita-Nasaud, Neamt, Satu-Mare, Brasaov, Braila, Constanta, Galati, Timis.
Recomandari ANPC:
La incheierea unui contract de credit:
- solicitati un exemplar al contractului si o simulare de costuri; cititi cu mare atentie contractul, verificand costurile totale ale creditului (inclusiv dobanda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termenele de plata, comisioanele (comision de administrare / gestiune / mentenanta, comision de risc, comision de rambursare anticipata etc), dobanda penalizatoare (valoare si conditii de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul etc
- cititi drepturile si obligatiile imprumutatului;
- cititi drepturile si obligatiile institutiei financiar nebancare;
- in cazul creditelor imobiliare, nu dati avansul pentru cumpararea unei locuinte pana nu vi se acorda creditul solicitat.
In timpul derularii contractului:
- verificati periodic la IFN modificarile de costuri, pentru a nu acumula penalitati in cazul in care ratele s-au majorat fara sa fiti anuntati.
La terminarea contractului de credit:
- faceti o cerere de inchidere a contului curent;
- asigurati-va ca orice alte obligatii financiare sunt lamurite, pentru a nu descoperi ulterior ca sunteti inregistrati la Biroul de Credit pentru datorii neplatite (in cazul in care depasiti termenul de plata).
Comentarii articol (1)