Cazurile de malpraxis ar putea fi solutionate mai rapid, pe cale amiabila, urmand ca, in acelasi timp, furnizorii de produse si servicii medicale, sanitare sau farmaceutice sa aiba mai multa responsabilitate, potrivit unui proiect elaborat de Ministerul Sanatatii.
Potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,
malpraxisul este eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului,
implicand raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
MS a propus spre dezbatere un proiect de lege prin care se modifica Legea nr. 95/2006, astfel incat solutionarea cazurilor de malpraxis sa se realizeze mai eficient.
Astfel, o persoana care se considera victima unei fapte de malpraxis trebuie sa primeasca
explicatiile necesare, in termen de cel mult 15 zile, de la depunerea unei cereri prin care sunt solicitate informatiile referitoare la situatia sa.
De asemenea, se introduce
obligatia de asigurare pentru garantarea raspunderii civile a furnizorilor de produse si servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
Proiectul de act normativ prevede ca din comisia de monitorizare si competenta profesionala pentru cazurile de malpraxis sa faca parte: “reprezentanti ai autoritatilor de sanatate publica judetene si, respectiv, ai municipiului Bucuresti, casei judetene de asigurari de sanatate, colegiului judetean al medicilor, colegiului judetean al medicilor dentisti, colegiului judetean al farmacistilor, ordinului judetean al asistentilor si moaselor din Romania, un expert medico-legal, sub conducerea unui director adjunct al autoritatii de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti”.
Totodata,
la sedintele comisiei va participa un reprezentant al societatii de asigurari la care a fost incheiata polita de asigurare de catre personalul medical, furnizorul de produse si servicii medicale, sanitare sau farmaceutice, in calitate de invitat.
Conform proiectului,
comisia trebuie sa faciliteze solutionarea amiabila a conflictelor dintre pacienti si personalul medical, furnizorul de produse si servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
De asemenea,
desemnarea prin tragere la sorti a expertilor insarcinati cu efectuarea unui raport in cazurile de malpraxis, se va face dintr-o
lista nationala, si nu una judeteana, dupa cum se face in prezent.
Decizia Comisiei privind posibilitatea unui caz de malpraxis nu va mai fi un verdict de dau sau nu, ci
va cuprinde explicatii referitoare la circumstantele, cauzele, natura si intinderea prejudiciilor produse pacientilor.
Malpraxis solutionat pe cale amiabila?
Totodata, MS propune ca
astfel de conflicte sa poata fi supuse solutionarii unui mediator autorizat, angajat de directiile de sanatate publica, urmand a se crea cadrul impacarii partilor, fara a mai fi nevoie de interventia instantelor de judecata.
Potrivit MS, in statele Uniunii Europene exista o tendinta de solutionare a cazurilor de malpraxis prin mediere, urmand ca proiectul propus sa faciliteze procedurile administrative si reducerea la minimum a procedurilor juridice.
Despagubiri acordate in doua luni
In caz de malpraxis, comisia transmite victimei prejudiciului sau succesorilor acesteia o oferta pentru despagubirea integrala a prejudiciului suferit, in limita plafonului asigurat prin contractele de asigurare, iar
asiguratorul va trimite, in termen de doua luni de la comunicarea deciziei, oferta pentru despagubirea integrala.
Proiectul prevede ca, daca victima prejudiciului sau succesorii acesteia accepta oferta,
se incheie un contract de tranzactie privind prejudiciile produse, cu personalul medical, in termen de o luna de la data platii despagubirii, copie dupa acest contract urmand a fi trimisa comisiei.
MS si CNAS ar putea stabili limita despagubirilor, dupa consultarea asociatiilor profesionale din domeniul asigurarilor.
__
Nota Avocatnet.ro:
-Va prezentam in fisier atasat proiectul MS.
Comentarii articol (0)