Art. 66 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], prevede ca, pentru a participa la concursul de promovare definitiva intr-o functie publica de conducere, functionarii publici trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie absolventi de masterat sau de studii postuniversitare in domeniul administratiei publice, management sau in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice;
b) sa fie numiti intr-o functie publica din clasa I;
c) sa indeplineasca cerintele specifice prevazute in fisa postului;
d) sa aiba minim 2 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere de sef birou, sef serviciu si secretar al comunei, precum si a functiilor publice specifice asimilate acestora, respectiv minim 5 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea celorlalte functii publice de conducere decat cele mentionate anterior;
e) sa nu aiba in cazierul administrativ o sanctiune disciplinara neradiata.
In legatura cu studiile universitare de masterat sau de studiile postuniversitare in domeniul administratiei publice, management sau in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice se impun cateva precizari.
Conform art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, pentru ocuparea unei functii de conducere, este necesara aceasta conditie. Ea, a fost suspendata initial pana la 19 iulie 2010, in conformitate cu art. IV alin. 5 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999
2, pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, precum si pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere.
Potrivit art. 37 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice
3, conditia studiilor de masterat sau postuniversitare “nu este obligatorie pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, precum si pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere, pe o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi” – adica intre 1 ianuarie 2010 – si 1 ianuarie 2015. Deci iata ca de la data stabilirii conditiei, a intervenit o suspendare totala de aproximativ 8 ani si 5 luni. Functionarii publici vizati de dispozitiile mentionate sunt obligati sa o indeplineasca in termenul prevazut, sub sanctiunea eliberarii din functia publica.
Din compararea dispozitiilor art. 56 cu cele ale art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, rezulta ca suspendarea conditiei nu opereaza in cazul celorlalte modalitati de ocupare a functiilor publice –
promovare definitiva, transfer, redistribuire, detasare, mutare in cadrul unui alt compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice - , ultimele dispozitii vizand, asadar, exceptii de stricta reglementare.
Potrivit art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice
4, „prin derogare de la prevederile art. IV alin. 5 din Legea nr. 251/2006, secretarii de comune sunt obligati sa indeplineasca conditia prevazuta la art. 57 alin. 7 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2012, sub sanctiunea eliberarii din functia publica”. Aceste prevederi au fost modificate implicit de art. 37 din Legea-cadru nr. 330/2009, incat si pentru secretarii de comune care ocupa o asemenea functie publica termenul se proroga pana la 1 ianuarie 2015. Desigur, prevederea favorabila nu vizeaza ocuparea functiei publice de secretar de comuna prin recrutare, exercitare temporara,
promovare, transfer, redistribuire, detasare, fiind vorba de o exceptie de stricta reglementare cuprinsa in art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009.
Precizam ca aceste studii (de masterat sau postuniversitare) sunt echivalate cu programele de formare specializata in administratia publica pentru ocuparea unei functii publice specifice de manager public cu durata de 2 ani, respectiv de un an, numai pentru cei care detin o asemenea functie publica si indeplinesc conditiile de vechime in functia publica si in specialitatea studiilor necesare pentru a participa la concursul de ocuparea a unei functii publice de conducere
5.
De asemenea, in conformitate cu art. 8 alin. (4) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare
6, pentru profesii reglementate prin norme ori recomandari sau bune practici europene, ciclul I si ciclul II pot fi oferite comasat intr-un program unitar de studii universitare cu o durata cuprinsa intre 5 si 6 ani, la invatamantul de zi
7, diplomele obtinute fiind echivalente titlului de master.
In ceea ce priveste abolventii ciclului I si II (Bologna), potrivit art. 38 din Legea-cadru nr. 330/2009, aplicabile de al 1 ianuarie 2010, “In baza art. 18 alin. (1) si (3) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare, salarizarea lor se face la nivelul absolventilor cu studii superioare de lunga durata (S), nivel licenta”. Pentru a indeplini conditia art. 66 lit. a) din Legea nr. 188/1999, acesti absolventi trebuie sa indeplineasca cerinta art. 8 alin. (3) din Legea nr. 288/2004, potrivit carora “durata totala cumulata a ciclului I - studii universitare de licenta si a ciclului II - studii universitare de masterat trebuie sa corespunda obtinerii a cel putin 300 de credite de studiu transferabile”
8.
NOTE:
__
1Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
2Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 4 iulie 2006.
3Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
4Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 1 iulie 2009, modificata si completata ulterior.
5A se vedea art. 23 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind Statutul functionarului public denumit manager public (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 484 din 30 iunie 2008), aprobata cu modificari si completari de Legea nr. 135/2009 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 294 din 6 mai 2009).
6Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07 iulie 2004 modificata si completata ulterior.
7Durata ciclurilor de studii pe domenii si specializari se stabileste de Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea Consiliului National al Rectorilor, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
8Studiile universitare de licenta corespund unui numar cuprins intre minimum 180 si maximum 240 de credite de studiu transferabile, conform Sistemului european de credite de studiu transferabile. Studiile universitare de masterat corespund unui numar de credite de studiu transferabile cuprins, de regula, intre 90 si 120. Prin exceptie, in functie de durata studiilor universitare de licenta, limita inferioara poate fi de 60 de credite de studiu transferabile. La invatamantul de zi, durata normala a studiilor universitare de masterat este de 1-2 ani si corespunde unui numar de 60 de credite de studiu transferabile pentru un an de studiu. [art. 4 alin. (1) si art. 8 alin. (1) si (2) din Legea nr. 288/2004].
Comentarii articol (0)