Inainte de modificarea recenta a Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], prin OUG nr. 105/2009 privind unele masuri in domeniul functiei publice cancelaria prefectului si cabinetul alesului local[2], alin. (6) al art. 90 reglementa o diferentiere numai in privinta conditiilor pentru transferul functionarilor publici de conducere – acesta se putea realiza pe functii de aceeasi categorie ale caror atributii erau similare cu atributiile functiei publice de pe care se efectua transferul, daca sunt indeplinite si conditiile specifice prevazute in fisa postului si se respecta dispozitiile analizate referitoare la functionarii publici de executie cu privire la transferul in interesul serviciului si la cerere.
Deci, transferul acestora putea fi privit ca o specie a celui in interesul serviciului si la cerere datorita diferentei specifice mentionate. Astfel, tinand cont ca, in vederea transferarii, atributiile functiei de conducere trebuiau sa fie similare, concomitent cu respectarea cerintei efectuarii operatiunii intr-o functie publica de aceeasi categorie, clasa si grad profesional sau intr-o functie publica de nivel inferior
3, se punea problema lamuriri legaturii intre semnificatiile sintagmelor „atributii similare” si „aceeasi functie”.
In prezent, alin. (6) al art. 90 din Legea nr. 188/1999 are urmatorul continut: „In cazul functionarilor publici de conducere, transferul se poate realiza pe functii publice de conducere de acelasi nivel sau, dupa caz, de nivel inferior, ale caror conditii de ocupare si experienta profesionala necesara in vederea ocuparii sunt similare cu cele ale functiei de pe care se efectueaza transferul, cu respectarea prevederilor alin. (2), (4) si (5). Autoritatile sau institutiile publice intre care se realizeaza transferul sunt obligate sa verifice indeplinirea conditiei de similaritate a conditiilor de ocupare si a experientei profesionale”.
Se impun unele precizari. Functiile publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de conducere se exercita pe toate palierele sistemului administrativ. Ele sunt intelese in sensul larg al conducerii (organizare, coordonare, indrumare, control etc.), fiind, in acelasi timp, si functii de decizie. Sub aspectul continutului procesului decizional administrativ4, functiile de conducere sunt:
- functii care presupun toate elementele conducerii;
- functii care presupun, in mod preponderent, realizarea numai anumitor elemente ale conducerii (organizarea, coordonare, control etc.).
In cadrul acestor functii, sub aspectul naturii intrinseci
5, putem identifica doua categorii ale functiilor de conducere:
- functii de conducere cu o natura exclusiv administrativa (director general, director);
- functii de conducere de specialitate (director tehnic, contabil sef).
Credem ca verificarea indeplinirii conditiei de similaritate va viza in primul rand aspectele subliniate mai sus, pentru diferitele nivele ierarhice.
„Asadar, transferul functionarilor de conducere nu se va putea face, de exemplu de pe functia de secretar al unitatii administrativ-teritoriale pe cea de director adjunct din aparatul autoritatilor administrative autonome, al ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si functiile publice specifice asimilate acestora”
6.
Verificarea conditiilor de ocupare si experienta profesionala va presupune analiza conditiilor de vechime, de studii si a celor specifice prevazute in acel post. Acestea trebuie sa fie similare.
Art. 3 lit. l) din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici
7 stipuleaza ca prin vechimea in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice se intelege „experienta dobandita in temeiul unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau ca profesie liberala, demonstrata cu documente corespunzatoare de catre persoana care a desfasurat o activitate intr-o functie de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii sale, prin raportare la domeniul general de absolvire a studiilor potrivit nivelurilor de organizare a invatamantului in Romania”.
Potrivit art. 57 alin. (6) din aceeasi lege, conditiile minime de vechime in specialitatea studiilor necesare participarii la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea functiilor publice de conducere se stabilesc astfel:
a) 2 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere de: sef birou, sef serviciu si secretar al comunei, precum si a functiilor publice specifice asimilate acestora;
b) 5 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere, altele decat cele prevazute la lit. a).
Deci transferul nu va putea opera de pe functia de sef serviciu pe cea de director executiv, intrucat sunt reglementate conditii de vechime diferite.
Daca pentru participarea la concursul de recrutare in vederea ocuparii unei functii de conducere, sunt necesare, conform art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999
8 si studiile universitare de masterat sau postuniversitare, vom intelege, din prisma recentelor modificari aduse art. 90 alin. (6) din aceeasi lege ca aceasta conditie vizeaza si transferul in functiile de conducere. Studiile respective trebuie sa fie, conform acelorasi prevederi in domeniul administratiei publice, managementului, ori in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice. In functie de cerinta concreta a acestor studii se va analiza legalitatea transferului.
„Cum conditia studiilor de masterat sau postuniversitare este suspendata pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, precum si pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere, pana la 19 iulie 2010, in conformitate cu art. IV alin. 5 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999 , nu vom extrapola aceasta exceptie si in cazul transferului in functii de conducere – exceptia este de stricta reglementare
9.” Mai exact, in cazul transferului functionarilor publici de conducere se va cere indeplinita conditia studiilor de masterat sau postuniversitare.
Mentionam ca in conformitate cu art. 8 alin. (4) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare
10 , pentru profesii reglementate prin norme ori recomandari sau bune practici europene, ciclul I si ciclul II pot fi oferite comasat intr-un program unitar de studii universitare cu o durata cuprinsa intre 5 si 6 ani, la invatamantul de zi
11, diplomele obtinute fiind echivalente titlului de master. Aceste prevederi sunt incidente si celor care au absolvit asemenea studii anterior anului 2005 si se pot valorifica in cazul transferului.
__
1Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007, modificata si completata ulterior.
2Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie 2009.
3Adica cu respectarea concomitenta a prevederilor alin. (2)-(6) ale art. 90 din Statutul republicat.
4Antonie Iorgovan Tratat de drept administrativ, vol. I, ed. 4, Ed. All Beck, Bucuresti, 2005, p. 590.
5Ibidem, p. 591.
6Alexandru Ticlea (coordonator), Laura Georgescu, Ana Cioriciu Stefanescu, Barbu Vlad, Dreptul public al muncii, Editura Wolters Kluwer, Bucresti, 2010, p. 331.
7Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 14.07.2008, modificata si completata ulterior.
8Publicata in M. Of. nr. 574 din 4 iulie 2006, modificata si completata ulterior.
9Alexandru Ticlea (coordonator), Laura Georgescu, Ana Cioriciu Stefanescu, Barbu Vlad, op.cit., p. 332.
10Publicata in M. Of. nr. 614 din 07 iulie 2004 modificata si completata ulterior.
11Durata ciclurilor de studii pe domenii si specializari se stabileste de Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea Consiliului National al Rectorilor, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Comentarii articol (0)