Daca un banc spune ca cea mai mare realizare a ministrului educatiei consta in faptul ca, in timpul mandatului, nu a modificat nimic din ceea ce facuse predecesorul sau, in realitate, la doua luni dupa ce Legea Educatiei Nationale a fost declarata neconstitutionala, noul ministru al Educatiei lucreaza la un alt proiect revolutionar pentru invatamantul romanesc.
Potrivit ministrului educatiei, Daniel Funeriu, elaborarea proiectului de act normativ este o urmare a faptului ca legea asumata de guvern, in data de 14 septembrie, a fost respinsa de Curtea Constitutionala. Proiectul ar urma sa fie supus dezbaterii publice, dupa ce va fi prezentat, in prealabil, Guvernului. Astfel, noua Lege a Educatiei se va afla pe ordinea de zi a Executivului pentru o prima lectura, cel mai probabil, in doua saptamani. In clipa de fata, proiectul nu a fost finalizat, aflandu-se, insa, in stadiul final, al ultimelor corecturi.
“Va fi o adevarata dezbatere si nu va fi un simulacru, cu toti partenerii sociali si aici ma refer, evident, la sindicate, dar nu numai. Ma refer la mediul de afaceri care trebuie sa aiba un cuvant de spus asupra a ceea ce se intampla in educatia din Romania, organizatiile de parinti, organizatiile de studenti carora le-am adresat o invitatie pentru marti sa discutam unele aspecte, tot asa cum am discutat si cu liderii sindicali, organizatiile de elevi si alti factori interesati de Legea Educatiei nationale. Probabil, voi avea o discutie si cu ambasadorii tarilor din Uniunea Europeana pentru a-i informa de ceea ce se intampla in sistemul educational din Romania pentru ca evident, nu putem sa avem un sistem educational care nu este conectat, corelat cu ceea ce se intampla in UE”, a declarat Daniel Funeriu, intr-o conferinta de presa, sustinuta miercuri.
Pentru actualul ministru, “principala caracteristica a acestei legi este aceea ca trebuie sa dea stabilitate si predictibilitate”, fiind si “o optiune politica majora in favoarea educatiei, pe care alte tari avansate, precum Finlanda, Irlanda, dar si alte tari din UE si nu numai, au facut-o cu multi ani in urma “.
Pentru actualii elevi si, de ce nu, chiar si pentru profesori, principalul atribut al reformei in educatie este confuzia. Daca cei dintai sunt tinuti in priza, an de an, nestiind ce fel de examene ii asteapta la finalul unui ciclu de studii, profesorii sunt amenintati, in cel mai bun caz, cu neplata salariilor, iar, in cel mai rau caz, cu cele 15.000 de disponibilizari.
Portofoliul, cartea de identitate educationala a elevului sau lectia de subiectivism
Desi titulatura ministerului a fost modificata, renuntandu-se la “inovatiei”, actualul ministru a propus introducerea unui sistem de evaluare a elevului cu totul inovator: portofoliul educational.
“Acest portofoliu educational despre care mie imi place sa spun ca reprezinta cartea de identitate educationala a elevului va cuprinde, la disciplina istorie, nota elevului la aceasta materie, o remarca scrisa a profesorului despre acest elev, dar va cuprinde si o serie de elemente de evaluare standardizata: cum se pozitioneaza elevul din punct de vedere cronologic pentru ca poate fi, de exemplu, un elev cu simt cronologic care a invatat foarte bine plasarea in istorie a Imperiului roman, a civilizatiei grecesti sau chineze, apoi cantitatea de informatie pe care copilul o detine - sunt unii copii care stiu foarte multe lucruri, altii care stiu mai putine -, folosirea metodelor - faptul de a sti foarte multe lucruri nu inseamna automat ca stapanesti foarte bine metodele particulare istoriei, calitatea expresiei - in ce masura un elev care se pozitioneaza bine din punct de vedere cronologic, care opereaza bine cu conceptele istorice, este capabil sa exprime aceste lucruri. In momentul in care avem o serie de repere standardizate, in interiorul fiecarei materii, despre care profesorul va spune ca sunt asimilate la un nivel satisfacator, mediu sau nesatisfacator va da o radiografie a fiecarui elev, mult mai exacta decat este capabil sa dea o nota si va permite, de exemplu, atunci cand un elev este preluat de un alt profesor sa inteleaga exact ce fel de invatamant remedial sau de performanta poate sau trebuie sa faca, deci va da o viziune mult mai clara asupra caracteristicilor fiecarui elev, pentru ca, pana la urma, un sistem educational modern trebuie sa aiba grija de individualitatea fiecarui copil”, explica Funeriu.
Si totusi, daca o singura nota poate fi considerata a fi un act de subiectivism, atunci aprecierile dascalului cat de obiective pot fi, intr-o lume in care meditatiile si buchetele de flori stabilesc regulile?
Examenele nationale sau ghici cum va fi anul acesta?
Dupa ce in 2009, Ecaterina Andronescu a schimbat structura examenului de bacalaureat cu 180 de grade, Daniel Funeriu apreciaza ca sistemul educational trebuie sa denote stabilitate si coerenta. Insa, in acelasi timp, nu spune un nu categoric altor modificari.
“Desigur, vor fi mici ajustari la nivelul unor materii, la nivelul calendarului, dar sunt lucruri care nu se vor schimba semnificativ fata de acest an”, afirma acesta.
La fel se va intampla si cu examenul national de la finalul clasei a VIII-a. Cert este ca va exista un astfel de examen, in cadrul caruia va fi introdusa si testarea competentelor in utilizarea calculatorului. Pe langa aceasta proba practica, vor exista si alte doua probe scrise: “una transcurriculara in domeniile umaniste si una in domeniile stiintei”. Conform spuselor ministrului, portofoliul educational, impreuna cu rezultatele de la aceste evaluari, va reprezenta 70% din calificativul unui elev.
Pe de alta parte, liceele care au un numar mai mare de candidati decat numarul de locuri pe care il pot scolariza in conditii optime vor avea libertatea sa-si organizeze un examen de admitere care, evident, va fi facut in functie de specificul acelui liceu.
6% din PIB sau cum sa programezi o greva
Totodata, ministrul Educatiei vrea un buget pentru Educatie de 6% din PIB, asa cum va fi specificat si in proiectul de act normativ. Dar daca in ultimii ani, banii alocati ministerului nu au depasit 5% din PIB, cum se va obtine aceasta suma avand in vedere ca, de la inceputul anului, rata somajului a depasit 8%, bugetarii (printre care si profesorii) sunt amenintati cu disponibilizarea, iar imprumutul de la FMI trebuie, in cele din urma rambursat?
Suntem de acord ca educatia este importanta intr-o tara civilizata. Din acest motiv apelam la cititorii nostri pentru o opinie partinenta despre ceea ce ar trebui sa fie inclus in noua Lege a Educatiei Nationale.
Tu cum crezi ca ar trebui sa arate invatamantul romanesc?
Comentarii articol (12)