Guvernul a decis marti sa-si angajeze raspunderea asupra Legii Educatiei Nationale, in forma adoptata de Camera Deputatilor, dupa ce actul normativ a ramas blocat la Senat, din luna mai, a afirmat primul-ministru, Emil Boc, la finalul sedintei Executivului de luni.
Premierul a argumentat ca Executivul a recurs la angajarea raspunderii asupra Legii Educatiei Nationale, o procedura « taioasa , punand, practic, in joc mandatul guvernului » avand in vedere ca „aceasta lege este o componenta importanta a procesului de reforma a statului”.
« Aceasta lege, fie este acceptata de catre Parlament si isi urmeaza parcursul legislativ spre Monitorul Oficial, fie, daca se depune motiune de cenzura si aceasta va fi adoptata, Guvernul pleaca acasa », a precizat seful Executivului.
Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Daniel Funeriu, a apreciat ca proiectul Legii Educatiei Nationale asigura continuitate si coerenta sistemului de invatamant, in sensul ca nu va aduce in acest an si in urmatorii ani schimbari in ceea ce priveste organizarea examenelor, inclusiv a examenului de Bacalaureat.
Primul-ministru a subliniat, totodata, parcursul elaborarii si promovarii proiectului legii Educatiei Nationale. Astfel, dupa decizia Curtii Constitutionale, Guvernul a reanalizat si dezbatut acest proiect, iar in sedinta Executivului din 17 martie acesta a fost adoptat. Ulterior, proiectul de lege a fost dezbatut cu toti cei interesati pana in 12 aprilie, cand a intrat in dezbaterea Camerei Deputatilor. Dupa adoptarea de catre Camera Deputatilor, proiectul a fost transmis Senatului.
« Din nefericire, din luna mai proiectul este blocat la Senat. In aceste conditii, am luat decizia asumarii raspunderii pentru ca acest proiect este extrem de important pentru educatia romaneasca si orice zi care trece inseamna, practic, afectarea sansei fiecarui tanar din Romania de a beneficia de un sistem educational modern si performant », a declarat primul-ministru.
Premierul a aratat ca Executivul isi va angaja raspunderea asupra legii Educatiei Nationale in forma adoptata de Camera Deputatilor si a multumit membrilor comisiilor parlamentare pentru eforturile depuse in sustinerea acestei legi. Primul-ministru a mentionat ca Executivul va arata toata disponibilitatea de a examina « cu maxima atentie si seriozitate » toate amendamentele care vor fi depuse de catre parlamentari in cadrul procedurii de asumare a raspunderii, « intr-un termen stabilit si cu o decizie foarte clara ».
« Guvernul va evalua amendamentele depuse si se va duce in fata Parlamentului si va prezenta varianta finala de asumare, potrivit procedurii prevazute de catre Constitutia Romaniei », a declarat premierul Emil Boc.
Seful Executivului a punctat cele mai importante elemente ale proiectului Legii Educatiei Nationale.
Astfel, potrivit premierului, in invatamantul preuniversitar, se va face o mutatie radicala in ceea ce priveste conceperea curriculei, punandu-se accentul pe competenta si nu pe acumularea de informatie.
« Cea mai importanta competenta este cea de a invata sa inveti, una dintre cele opt competente-cheie recunoscute la nivelul Uniunii Europene », a afirmat primul-ministru.
De asemenea, numarul maxim de ore va fi redus de la 25 la 20, in invatamantul primar si de la 30 la 25 in cel gimnazial. Complementar acestei decizii va fi promovat Programul « Scoala dupa scoala », prin care va fi oferit un cadru organizat pentru pregatirea temelor, a adaugat primul-ministru.
O alta componenta a proiectului vizeaza descentralizarea. Practic, consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant si autoritatile locale, care vor face parte din conducerile scolilor, vor putea decide in proportie de 20% pentru invatamantul gimnazial si de 30% pentru cel liceal disciplinele de invatamant. De asemenea, profesorul va avea 25% din timp la dispozitie pentru a-si adapta predarea la nevoile elevilor.
Totodata, sistemul de finantare va avea urmatoarele paliere: finantarea de baza, complementara si suplimentara, in functie de performantele unitatii de invatamant.
Si in ceea ce priveste invatamantul preuniversitar accentul se va pune pe calitate. In acest sens, primul-ministru a aratat ca se va realiza o clasificare a universitatilor in functie de programele de studii.
Un alt element de noutate, punctat de premier, consta in eliminarea criteriului de vechime in ceea ce priveste ocuparea functiilor didactice din invatamantul superior, « ca o modalitate de sustinere a performantei in mediul academic ».
De asemenea, va fi asigurata ponderea studentilor in Senatul universitar de minimum 25%, astfel incat sa existe un echilibru in reprezentarea tuturor structurilor in conducerea universitatilor.
La randul sau, ministrul Educatiei a aratat ca alocarea de resurse financiare universitatilor se va face in functie de nivelul de studiu, respectiv de licenta, de master si de doctorat, renuntandu-se la actualul principiu al finantarii per student.
Comentarii articol (16)