Din ce in ce mai des in ultimul timp, fondurile europene sunt mentionate ca reprezentand modalitatea prin care economia romaneasca poate relua trendul ascendent. Ne-am propus sa analizam in acest material principalele aspecte de care o persoana interesata sa acceseze fonduri europene trebuie sa tina cont, luand in considerare faptul ca Romania beneficiaza de fonduri post-aderare in valoare totala de aproximativ 27,396 miliarde Euro, ce pot fi accesate in perioada 2007 – 2013.
de Lidia Savi-Nims, Senior Associate Voicu & Filipescu
Conform datelor publicate de Ministerul Finantelor, pana la data de 28 februarie 2010 in cadrul programelor operationale (exceptand programul national pentru dezvoltare rurala) au fost depuse un numar de 15.312 proiecte cu o valoare totala de aproximativ 31,6 miliarde Euro, fiind aprobate 2.962 de proiecte cu o valoare totala de 9 miliarde Euro. In ceea ce priveste programul national pentru dezvoltare rurala, au fost depuse pana la data de 24 decembrie 2009 un numar de 21.531 de proiecte, din care au fost aprobate 9.591, cu o valoare de 457.359.926 Euro.
Fondurile europene sunt destinate pentru finantarea de proiecte de dezvoltare intr-o gama larga de domenii: sprijinirea dezvoltarii regiunilor Romaniei (POR), cresterea productivitatii intreprinderilor romanesti pentru reducerea decalajelor fata de media Uniunii Europene (POS CCE), dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii (POS DRU), reducerea decalajului existent intre Uniunea Europeana si Romania cu privire la infrastructura de mediu (POS Mediu), promovarea in Romania a unui sistem de transport durabil (POS Transport), crearea unei administratii publice eficiente (PO DCA), acordarea sprijinului necesar procesului de implementare si coordonare a instrumentelor structurale (PO AT), implementarea Politicii Agricole Comune la nivelul Uniunii (PNDR), realizarea unui sector piscicol competitiv (POP).
In multe cazuri, finantarea din fonduri europene poate reprezenta solutia prin care un proiect de investitii poate fi implementat. In concret, nu trebuie ignorata aceasta alternativa, insa in acelasi timp un potential solicitant trebuie sa analizeze in detaliu daca cerintele impuse pentru accesarea acestor fonduri sunt compatibile cu planul sau de afaceri.
Intocmirea si depunerea cererii de finantare
Primul pas care trebuie facut de persoanele interesate sa acceseze fonduri europene este studierea atenta a ghidului solicitantului din domeniul aplicabil. In aceste ghiduri sunt descrise criteriile specifice care reglementeaza in cel mai mic detaliu aspectele care trebuie respectate, precum criteriile de eligibilitate ale solicitantului si proiectului, dar si conditiile de implementare a proiectului ulterior incheierii contractului de finantare.
Pe baza acestor informatii, solicitantul trebuie sa analizeze daca indeplineste criteriile legale si financiare prevazute si o atentie speciala trebuie acordata elementelor formale mentionate in ghidul solicitantului, deoarece o eroare de acest tip poate duce la respingerea proiectului. Un criteriu important de eligibilitate este dovedirea cu documente oficiale valabile la data depunerii ca solicitantul nu are nicio datorie la bugetul local sau de stat dar, avand in vedere situatia economica actuala, anumite ghiduri au fost modificate si prevad posibilitatea finantarii societatilor ce inregistreaza datorii la stat daca valoarea datoriilor se incadreaza in valoarea maxima mentionata de respectivul ghid.
Prin urmare, inainte de depunerea proiectului, potentialul solicitant trebuie sa se asigure ca poate suporta din surse proprii celelalte cheltuieli ale proiectului sau/si ca investitiile presupuse de acesta si forma de implementare indeplinesc si parametrii ceruti de institutia de credit pentru acordarea unui imprumut.
Trebuie stiut ca finantarea din fonduri europene nu acopera intreaga valoare a proiectului ce se doreste a fi implementat, ci doar un procent maxim prevazut pentru fiecare obiectiv in parte. In plus, nu toate cheltuielile presupuse de implementarea proiectului propus pot fi finantate din fonduri europene (de exemplu, achizitia terenului nu poate fi finantata, reprezentand asa numitele cheltuieli neeligibile).
De asemenea, trebuie sa se tina seama ca fondurile europene sunt acordate pe principiul decontarii, ceea ce inseamna ca beneficiarul face plata catre furnizorii sai si ulterior, in baza documentelor ce dovedesc realizarea investitiei, obtine rambursarea din fondurile europene.
In cazul in care beneficiarul nu va asigura si aceste surse financiare in conformitate cu programul de implementare al proiectului, sansele de finalizare a proiectului sunt periclitate, iar nerespectarea in timp a angajamentelor fata de autoritatea cu care a fost incheiat contractul de finantare poate duce chiar la rezilierea contractului de finantare de catre aceasta autoritate (conducand la obligatia returnarii sumelor platite din fonduri). In practica, exista situatii in care un proiect selectat a fi finantat din fonduri europene nu a mai fost contractat sau, chiar contractat nu a mai fost implementat din lipsa resurselor financiare adiacente.
In aceeasi ordine de idei, solicitantul trebuie sa se asigure ca indeplineste si conditiile de garantare solicitate de institutiile de credit pentru acordarea imprumutului. Ghidurile pentru obtinerea finantarii din fonduri europene prevad ca infrastructura – cladirea si terenul – trebuie sa fie libere de orice sarcini la data semnarii contractului de finantare. Printr-o interpretare stricta a regulamentelor europene, cu exceptia contractelor incheiate in implementarea programului national de dezvoltare rurala, nu este premisa constituirea de garantii in favoarea unei institutii financiar bancare asupra investitiei ce face obiectul contractului de finantare.
Este de mentionat ca anumite fonduri europene cad sub incidenta schemelor de ajutor de stat conform legislatiei europene si nationale si, pe cale de consecinta, o investitie nu va putea beneficia de finantarea din aceste fonduri in cazul in care pentru realizarea sa au fost primite alte tipuri de ajutor de stat.
Fiecare dintre ghidurile solicitantului prevad posibilitatea pentru cei ce au depus cereri de finantare si se considera nedreptatiti sa conteste rezultatul evaluarii si selectiei efectuat de autoritatea publica competenta in urma careia au fost determinate proiectele ce beneficiaza de finantare. Contestatiile pot avea ca scop anularea deciziei prin care a fost respinsa finantarea sau luarea oricaror alte masuri necesare pentru remedierea actelor ce afecteaza procedura de evaluare si selectie. Termenele in care se pot depune contestatiile, precum si conditiile minime ce trebuie respectate la intocmirea contestatiilor sunt prevazute in fiecare ghid al solicitantului. In cazul in care potentialul beneficiar nu este multumit de raspunsul primit la contestatie, poate solicita instantei anularea actului prin care a fost prejudiciat.
Faza de implementare a proiectului
In implementarea proiectelor pentru care a fost semnat contractul de finantare trebuie respectate regulile privind achizitiile, mentionate in anexele la aceste contracte deoarece, la momentul evaluarii cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate, autoritatile vor verifica aceste aspecte. In cazul in care regulile mentionate au fost incalcate sau conformarea cu acestea nu poate fi dovedita, autoritatea publica va face o corectie financiara si va incadra cheltuielile efectuate in cheltuielile neeligibile.
Sunt incidente trei categorii de reguli la achizitionarea lucrarilor, serviciilor si bunurilor pentru implementarea proiectelor:
i. Dispozitiile legale prevazute de OUG 34/2006 privind achizitiile publice si legislatia adiacenta acestei ordonante. Aceste dispozitii trebuie aplicate in cazul contractelor de servicii cand mai mult de 50% din suma contractata este finantata din fonduri europene si/sau de la bugetul de stat si valoarea contractului de servicii este mai mare de 200.000 euro, iar in cazul contractelor de lucrari, cand mai mult de 50% din suma contractata este finantata din fonduri europene si valoarea contractului de lucrari este mai mare de 5.000.000 Euro.
ii. Cand criteriile de mai sus nu sunt aplicabile, beneficiarul trebuie sa respecte regulile specifice impuse de anexa la contractul de finantare. In anumite cazuri, anexa la modelul contractului de finantare descrie detaliat regulile privind incheierea contractelor cu furnizorii de lucrari, servicii sau produse in implementarea proiectului, iar in altele, instructiunile privind efectuarea achizitiilor fac trimitere la ghidurile de atribuire a contractelor de achizitie publica adoptate in aplicarea OUG 34/2006.
iii. Pentru achizitionarea de lucrari, servicii sau produse sub o suma prevazuta expres in contractul de finantare (de regula 10.000 sau 15.000 de Euro), beneficiarul poate contracta fara a urma o procedura de achizitie.
Asigurarea capacitatii de implementare a proiectului reprezinta un aspect important ce trebuie avut in vedere de beneficiari. Aceasta presupune existenta capacitatii financiare necesare despre care am mentionat mai sus, dar si a capacitatii organizatorice pentru punerea in practica in parametrii mentionati in cererea de finantare a proiectului propus. Conform datelor statistice declarate de directorul POS CCE, un procent de 13% din contractele de finantare incheiate au fost reziliate, iar motivul predominant pentru incetarea acestor contracte a fost lipsa capacitatii reale de a implementa proiectul selectat.
Concluzionand, accesarea fondurilor europene pentru realizarea de investitii este posibila si poate reprezenta modalitatea prin care societatile isi pot creste profiturile. In acelasi timp, orice proiect propus spre finantare trebuie gandit, intocmit si ulterior implementat in cel mai pragmatic mod posibil, iar solicitantii nu trebuie sa ignore aspectele importante mentionate mai sus: verificarea corelarii scopurilor propuse cu masurile finantate din fonduri europene; verificarea indeplinirii practice a tuturor criteriilor cerute de ghidurile pentru accesarea fondurilor europene si evaluarea corecta si cat mai realista a capacitatilor financiare si de implementare a proiectelor propuse.
_______________
Voicu & Filipescu
2001 Infiintarea Voicu & Filipescu, prin achizitia de catre Daniel Voicu si Mugur Filipescu – Managing Partners ai Firmei – a biroului local al firmei americane Arent Fox Kitner Plotkin & Kahn L.L.P.
2001 Voicu & Filipescu devine birou independent asociat al firmei internationale Squire, Sanders & Dempsey L.L.P., fondata in SUA in urma cu 100 de ani si avand peste 850 de avocati in 32 de birouri din intreaga lume.
2006 Numirea a doi Partners – Marta Popa si Daniel Costea.
2008 Numirea a patru noi Partners – Raul Mihu, Cristian Gavrila, Roxana Negutu si Dumitru Rusu.
2008 Preluarea unei parti dintr-o alta firma romaneasca de avocatura, prin integrarea in echipa Voicu & Filipescu a 13 avocati din echipa Stefanica, Dutu & Partners (care la acea data a incetat sa existe).
2009 Integrarea firmei de consultanta fiscala si contabila Steuer & Buchhaltung Partner SRL si numirea lui Alexandru Tabacu in pozitia de Tax Partner. Numirea lui Florin Dutu ca Partner.
2010 Numirea lui Daniel Costea ca Deputy Managing Partner.
Comentarii articol (13)