Contribuabilii ar putea avea posibilitatea sa stinga creantele datorate Fiscului cu sumele pe care le au de primit de la bugetele institutiilor publice pentru serviciilor prestate pentru obiective de investitii publice, conform unui proiect de lege adoptat joi de Senat.
Propunerea legislativa are ca obiect de reglementare completarea Codului de Procedura Fiscala cu un nou articol, art 116
1, in sensul acordarii posibilitatii ca, la cererea contribuabilului, organul fiscal sa poata stinge creantele fiscale administrate de acesta cu sumele pe care debitorul le are de primit de la bugetele institutiilor /administratiilor publice locale, sume ce reprezinta valoarea bunurilor livrate si/sau serviciilor prestate pentru obiective de investitii publice a caror finantare este asigurata prin alocari de la bugetul de stat in baza unor hotarari ale Guvernului, care nu au fost achitate datorita nevirarii acestora de la bugetul de stat catre bugetele locale.
Procedura de compensare se va stabili prin Ordin al ministrului finatelor publice.
Totodata, se propune completarea art. 120, cu un nou alineat, alin. (8), potrivit caruia
sunt exceptati de la plata majorarile de intarziere, pentru sumele reprezentand creante fiscale restante, agentii economici care au de incasat sume reprezentand contravaloarea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate pentru obiective de investitii publice, in cuantumul sumelor pe care le au de incasat.
Potrivit notei de fundamentare, neachitarea de catre institutiile publice a prestatiilor realizate de agentii economici, datorita nevirarii sumelor respective de la bugetul de stat catre bugtele locale, pune agentii economici in postura neplacuta de a nu isi putea achita obligatiile fiscale catre bugetul de stat. In acest sens, se creeaza chiar posibilitatea incapacitatii de plata sau chiar declansarea procedurii falimentului pentru diversi agenti economici care se afla in astfel de situatii.
Pozitia Guvernului: Masura poate fi calificata drept ajutor de stat
Guvernul nu a sustinut adoptarea acestei initiative legislative, considerand ca solutiile propuse sunt susceptibile de a fi calificate ca fiind ajutor de stat, deoarece, prin acestea, se creeaza un avantaj unor operatori economici fata de altii – contribuabili care trebuie sa plateasca statului impozitele si taxele datorate.
Totodata, Guvernul subliniaza ca procedura
nu reprezinta o stingere a obligatiilor fiscale prin compensare, intrucat principiul de baza al compensarii este ca cele doua persoane ale caror creante se sting ( statul pentru creante reprezentand impozite, taxe, contributii si operatorul economic pentru creante reprezentand contravaloarea serviciilor/bunurilor furnizate unei instituii publice) sa fie deopotriva debitor si creditor una fata de cealalta.
Proiectul de lege va fi transmis pentru dezbatere si adoptare Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional.
Comentarii articol (1)