a) daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse
b) daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5 % din obligatiile fiscale principale stinse
c) dupa implinirea termenului prevazut la lit. b), nivelul penalitatii de intarziere este de 15 % din obligatiile fiscale principale ramase nestinse
Totodata, penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.
In acest context, CNIPMMR considera ca o asemenea prevedere este abuziva, aducand urmatoarele argumente:
• Pentru IMM-uri nu sunt stabilite termene de plata speciale pentru achitarea obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii), fiindu-le aplicabile termenele de plata pentru intreprinderile mari, care sunt foarte scurte si dificil de respectat, mai ales in conditiile accesului extrem de redus al IMM-urilor la surse de finantare si dificultatilor sporite din perioada crizei si in contextul adoptarii documentul strategic „Ganditi mai intai la scara mica”: Prioritate pentru IMM-uri.
• Dobanzile de intarziere si penalitatile de intarziere sunt reglementate nediferentiat, din punct de vedere al fraudei fiscale, comportamentul fiscal ce nu are o componenta frauduloasa fiind sanctionat in mod egal cu cel fraudulos. Neplata unor obligatii declarate, dar neonorate din lipsa temporara a lichiditatilor, nu ar trebui penalizata, ar trebui sa li se adauge rata inflatiei sau maxim ar trebui sa fie purtatoare de dobanda, la nivelul normal stabilit de piata.
• Instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere pentru creante bugetare de 5%, respectiv 15% reprezinta o dubla sanctionare a acelorasi fapte fiscale.
Instituirea in completarea dobanzilor de intarziere a penalitatilor de intarziere este contrara obiectivelor initiatorului cuprinse in nota de fundamentare a proiectului de O.U.G., si anume: “imbunatatirea raspunsului in fata crizei in ceea ce priveste colectarea arieratelor”, “renuntarea la componenta sanctionatorie din cuprinsul majorarilor de intarziere si stabilirea unui nivel al dobanzilor care sa nu constituie o cauza de impovarare fiscala a contribuabililor, prin raportare la nivelul dobanzii medii bancare”.
Totodata, CNIPMMR considera ca instituirea penalitatilor de intarziere prin proiectul de OUG initiat de MFP incalca urmatoarele dispozitii:
- din Constitutia Romaniei:
-art. 139 alin. (1): Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
- din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala:
(2)Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
Dobanzi si penalitati identice si pentru institutiile publice care nu-si platesc datoriile
In plus, CNIPMMR solicita aplicarea de dobanzi si penalitati identice pentru platile intarziate ale autoritatilor publice din achizitiile publice si din raporturile fiscale
Instituirea obligatiei de a plati dobanzi si penalitati in cazul intarzierii platii vizeaza exclusiv contribuabilii, nefiind reglementat acelasi regim de sanctiuni pentru platile intarziate ale autoritatilor publice in relatiile fiscale (pentru rambursarea TVA, regularizari/restituiri de impozite, etc.) si in contractele de achizitie publica.
Comisia Europeana a formulat Propunerea de reformulare a Directivei privind combaterea intarzierii efectuarii platilor in cazul tranzactiilor comerciale, pentru punerea in aplicare a „Small Business Act” - COM(2009) 126 final, care vizeaza:
-Pentru platile efectuate de autoritatile publice stabilirea regulii platii in termen de 30 de zile a facturilor corespunzatoare contractelor de achizitie publica.
Reglementarea dreptului creditorilor de a obtine o compensatie de minimum 5% din suma restanta, ca masura de descurajare a platilor intarziate ale administratiilor publice.
De asemenea, patronatul IMM solicita in perioada crizei prelungirea termenelor de plata cu 60 de zile pentru microintreprinderi si cu 30 de zile pentru IMM-uri
Pentru reducerea poverii IMM-urilor privind termenele de plata foarte scurte si dificil de respectat stabilite pentru achitarea obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii), avand in vedere efectele crizei actuale, CNIPMMR solicita reglementarea pentru anii 2010 si 2011 a unor termene speciale de plata, care sa asigure prelungirea termenelor de plata actuale cu 60 de zile pentru microintreprinderi si cu 30 de zile pentru intreprinderile mici si mijlocii.
In plus, CNIPMMR propune in perioada crizei scutirea de plata a majorarilor de intarziere pentru IMM-urile care au inregistrat creante bugetare in 2009 si care vor achita debitele pana cel tarziu la data de 1 iulie 2010
Pentru stimularea achitarii obligatiilor bugetare si a contributiilor la bugetele de asigurari sociale (de sanatate, somaj, pensii) in perioada crizei, CNIPMMR propune reglementarea scutirii de la plata majorarilor de intarziere pentru IMM-urile care au inregistrat creante bugetare in 2009 si care vor achita debitele respective pana cel tarziu la data de 1 iulie 2010.
Comentarii articol (20)