Av. Elena Pascu si Av. Marius Nita
Mai mult decat o metoda de advertising, internetul este, astazi, utilizat ca un catalizator al raporturilor comerciale, oferind prestatorilor de servicii o plaja larga de clienti si o metoda facila de tranzactionare.
Principalul efect al aparitiei acestor magazine virtuale consta in extinderea sferei contractelor incheiate intre absenti si, prin urmare, in diversificarea tehnicilor de comercializare la distanta.
Deoarece aceste tehnici au ridicat de-a lungul timpului diverse probleme juridice, a devenit necesara elaborarea unui cadru legal adecvat acestui tip de comert online. Reglementarea este de data relativ recenta, prin Ordonanta de Guvern nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta, Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, precum si Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic cu normele de aplicare, care transpune dispozitiile Directivei 2000/31/CE referitoare la anumite aspecte juridice privind serviciile societatii informationale, in special comertul electronic in piata interna, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L178/2000.
Infiintarea unui magazin virtual presupune parcurgerea a doua etape deopotriva importante:
- infiintarea unei societati comerciale
- crearea magazinului virtual
Tot in aceasta etapa se stabileste si colaborarea cu un procesator de plati, o banca, un serviciu de livrare, eventualii furnizori etc., cu respectarea prevederilor legale in materie, si anume Regulamentul BNR nr. 6/2006 cu privire la emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica si relatiile dintre participantii la tranzactiile cu aceste instrumente.
Din punct de vedere economic, deschiderea unui magazin virtual presupune anumite cheltuieli care se refera in principal la: costurile infiintarii societatii;
- achizitionarea echipamentelor necesare;
- achizitionarea domeniului;
- plata serviciului de hosting;
- costul de dezvoltare al site-ului si magazinului virtual;
- costul stocului initial de produse;
- costurile livrarii;
- costurile procesatorului de plati;
- costurile bancare etc..
Comerciantul virtual trebuie sa indeplineasca cateva conditii impuse de reglementarile in vigoare, cum ar fi: punerea la dispozitia clientului a datelor de contact reale ale comerciantului, respectiv numele, adresa, numarul de telefon si orele intre care poate fi contactat, marcile instrumentelor de plata acceptate etc..
Mai mult, comerciantul virtual trebuie sa aiba in vedere anumite detalii specifice acestui tip de comert la distanta, asa cum sunt ele prezentate in Ordonanta nr. 130/2000. Cele mai importante sunt:
- obligatia comerciantului de a stipula in caractere ingrosate pe suporturile ce sunt puse la dispozitia clientului detalii despre dreptul cumparatorului de a denunta unilateral contractul, fara penalitati si fara a fi necesara invocarea unui motiv, intr-un termen de 10 zile lucratoare de la primirea produsului, sau de la data prestarii serviciilor;
- termenul de 30 de zile de la data transmiterii comenzii de catre client, termen in care comerciantul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile contractuale (in situatia in care un alt termen nu a fost agreat de parti);
- rambursarea sumelor varsate de client in termen de 30 de zile in situatia in care comerciantul virtual se vede in imposibilitate de a-si indeplini obligatiile contractuale etc.
__
Pachiu & Associates acorda asistenta juridica pe o gama larga de probleme comerciale si societare si are specializare extinsa in domeniul fuziunilor si achizitiilor, finantarilor, problemelor de drept financiar si bancar, energie si infrastructura, insolventa si dreptul muncii, proprietate intelectuala, investitii si tranzactii imobiliare, parteneriat public-privat, taxe si optimizari fiscale transnationale.
Comentarii articol (12)