Ministerul Muncii a elaborat recent un proiect de lege ce prevede majorarea cuantumului amenzilor aplicate angajatorilor care nu pun in aplicare masurile dispuse de inspectorii de munca. Asfel, in cazul in care legea va fi adoptata in forma propusa de minister, amenda aplicata angajatorilor ar putea ajunge si pana la 100.000 lei.
Proiectul de act normativ are in vedere modificarea
Legii nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii.
Ministerul a considerat utila majorarea cuantumului amenzilor contraventionale pentru eficientizarea actului de control si responsabilizarea angajatorilor cu privire la indeplinirea masurilor lasate de inspectorii de munca si inspectorii sociali, in vederea eliminarii deficientelor constatate, lipsa acestora generand scaderea eficientei actului de control.
”Este foarte important ca inspectorul de munca si inspectorul social sa poata stabili sanctiuni mai severe pentru a nu lasa lipsit de efecte obiectivul urmarit prin actul de control si sa diminueze credibilitatea inspectorului de munca si a inspectorului social” se arata in expunerea de motive a actului normativ.
Totodata, proiectul prevede
preluarea activitatii desfasurate de Inspectia Sociala de catre Inspectia Muncii si adaptarea legii de infiintare si organizare a Inspectiei Muncii la noile realitati.
Noile atributiile ale Inspectiei Muncii
A. In domeniul relatiilor de munca:
a) controleaza aplicarea reglementarilor legale, generale si speciale, cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
b) controleaza respectarea clauzelor cuprinse in contractele colective de munca aplicabile si in contractele individuale de munca;
c) controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
d) controleaza aplicarea masurilor de respectare a egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati ;
e) asigura la nivel national evidenta a muncii prestate in baza contractelor individuale de munca prin registrul general de evidenta al salariatilor;
f) efectueaza controale in vederea depistarii muncii nedeclarate autoritatilor publice.
B. In domeniul securitatii si sanatatii in munca:
a) controleaza aplicarea prevederilor legale referitoare la securitatea si sanatatea in munca;
b) cerceteaza evenimentele conform competentelor, avizeaza cercetarea, stabileste sau confirma caracterul accidentelor, colaboreaza cu institutiile implicate in ceea ce priveste evidenta si raportarea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
c) controleaza activitatea de instruire, informare si consultare a salariatilor si furnizeaza informatii in vederea imbunatatirii acesteia;
d) autorizeaza functionarea din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca a persoanelor juridice si fizice si retrage sau poate propune retragerea autorizarii, in conditiile legii;
e) analizeaza activitatea serviciilor externe de prevenire si protectie si propune Comisiei de abilitare a serviciilor de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca retragerea abilitarii, dupa caz;
f) elibereaza avize si autorizatii conform competentelor stabilite prin actele normative aplicabile;
g) dispune sistarea activitatii la locurile de munca si/sau scoaterea din functiune a echipamentelor de munca atunci cand constata faptul ca, nerespectarea cerintelor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca poate genera
evenimente cu consecinte grave ;
h) dispune efectuarea de masuratori, determinari, expertize si studii stiintifice pentru prevenirea unor evenimente sau pentru stabilirea cauzelor evenimentelor produse, precum si verificarea, prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite admisibile la locurile de munca, cheltuielile fiind suportate de catre angajator;
i) controleaza, coordoneaza si indruma metodologic aplicarea unitara a legislatiei in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
j) controleaza, coordoneaza si indruma metodologic aplicarea prevederilor conventiilor Organizatiei Internationale a Muncii si ale legislatiei europene in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Ce obligatii au inspectorii de munca
Proiectul stabileste urmatoarele obligatii ale inspectorilor de munca:
a)
sa nu aiba nici un interes, direct sau indirect, de orice natura ar fi acesta, in unitatile care se afla sub incidenta controlului lor;
b) sa nu dezvaluie secretele de fabricatie sau de comert si, in general, procedeele de exploatare de care iau cunostinta in exercitarea functiilor lor, atat pe durata existentei raporturilor de serviciu, cat si timp de 2 ani dupa data incetarii acestora;
c)
sa pastreze confidentialitatea asupra identitatii persoanei care semnaleaza nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta lege si sa nu dezvaluie angajatorului ori prepusilor sai faptul ca efectueaza controlul ca urmare a unei sesizari
Totodata, proiectul prevede ca
inspectorii de munca si inspectorii sociali beneficiaza de stabilitate in functie si independenta fata de orice schimbare guvernamentala si influenta neprevazuta din afara.
Amenzi aplicate
conform proiectului elaborat, obstructionarea in orice mod a inspectorilor de munca, de catre angajatorul persoana fizica sau juridica, sa exercite, total sau partial, controlul si sa efectueze cercetarea evenimentelor potrivit prevederilor legale, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.
In plus, neindeplinirea de catre angajator a masurilor obligatorii dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 30.000 lei la 100.000 lei.
Comentarii articol (15)