Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR) va calcula tarifele in functie de care se va face plata onorariilor practicienilor in insolventa, conform noii legi pentru modificarea OUG nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.
Legea nr. 85/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2006
privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, Nr. 327, din 18 mai 2010.
Legea prevede ca procedurile de insolventa, procedurile de lichidare voluntara, precum si procedurile de prevenire a insolventei prevazute de lege, inclusiv masurile de supraveghere financiara ori de administrare speciala, sunt conduse de practicieni in insolventa compatibili.
Acestia isi pot exercita profesia in cabinete individuale, cabinete asociate, societati profesionale cu raspundere limitata (SPRL) si intreprinderi unipersonale cu raspundere limitata, sau pot avea calitatea de colaboratori ori angajati ai uneia dintre formele de exercitare a profesiei.
In plus, un practician in insolventa isi poate exercita activitatea intr-o singura forma de organizare a profesiei si va putea avea calitatea de asociat intr-o singura societate profesionala sau intreprindere profesionala unipersonala, cu exceptia constituirii de filiale ale SPRL, in care este partener.
Actul normativ mentioneaza ca orice contract de societate este supus inregistrarii in Registrul formelor de organizare, tinut de Secretariatul general al UNPIR, iar SPRL isi poate constitui filiale care se inregistreaza, de asemenea in Registrul formelor de organizare.
Formele de organizare a profesiei de practician in insolventa cu personalitate juridica dobandesc personalitate juridica la data inregistrarii in Registrul formelor de organizare tinut de UNPIR.
O alta modificare adusa se refera la capitalul social al societatii civile profesionale cu raspundere limitata care va scadea de la 10.000 de lei la minimum 3.500 lei.
Secretariatul general al UNPIR este obligat sa verifice varsarea integrala a capitalului social la momentul constituirii si, daca este cazul, sa verifice evaluarea aporturilor in industrie, in natura sau in clientela. Evaluarea se realizeaza de catre un evaluator autorizat, membru al Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania (ANEVAR), desemnat de adunarea asociatilor.
Cei care doresc sa dobandeasca calitatea de practician in insolventa trebuie sa detina diploma de studii de invatamant superior de lunga durata in drept sau stiinte economice si sa aiba o experienta in domeniul juridic sau economic de cel putin 3 ani de la data obtinerii diplomei de studii superioare. Astfel, a fost eliminata prevederea conform careia practicienii ininsolventa puteau avea si studii de inginerie.
Totodata, practicianul in insolventa care anterior a indeplinit functia de judecator-sindic, devenind practician in insolventa in conditiile legii, nu poate fi numit in calitate de administrator sau lichidator in raza instantei in care a functionat, decat dupa trecerea unei perioade de minimum 3 ani de la incetarea activitatii.
Pot fi primite in profesie, la cerere, cu scutire de examen si de perioada de stagiu, persoanele care au exercitat cel putin 5 ani functia de judecator-sindic, precum si persoanele care au exercitat, timp de 10 ani, functia de avocat, judecator sau notar public. Inscrierea in Tabloul UNPIR se face in termen de cel mult un an de la eliberarea din functia de magistrat sau notar public, cu conditia ca aceasta sa nu ii fie imputabila.
La inceputul exercitarii profesiei, practicianul in insolventa efectueaza un stagiu de pregatire profesionala cu durata de 2 ani, perioada in care are calitatea de practician in insolventa stagiar si sunt scutite de stagiu persoanele care au exercitat timp de 10 ani functia de avocat, magistrat si notar public.
O alta modificare importanta adusa prin Legea pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa se refera la onorariul provizoriu pentru perioada de observatie.
Acesta va fi stabilit de judecatorul-sindic la deschiderea procedurii de insolventa si va putea fi modificat de adunarea creditorilor care va tine seama in mod obligatoriu de criteriile prevazute de lege.
Plata onorariilor practicienilor in insolventa – administratori judiciari sau lichidatori sau a cheltuielilor de procedura se va face din fondul constituit conform art. 4 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, iar calculul acestora va fi efectuat conform tarifelor si standardelor de cost ce se vor stabili de catre Adunarea Reprezentantilor Permanenti a UNPIR.
In raportul Comisiei Juridice de Disciplina si Imunitati se arata ca este absolut necesara tarifarea onorariilor si standardizarea cheltuielilor conform acestei proceduri, pentru a se crea o practica unitara si a se achita toate sumele datorate.
De asemenea, depunerea sau acceptarea de catre practicianul in insolventa, in mod repetat, a unei oferte de onorariu care nu tine de criteriile prevazute in OUG nr. 86/2006 constituie concurenta neloiala si se sanctioneaza conform legii.
Legea prevede ca procedurile si formalitatile care trebuie indeplinite pentru exercitarea profesiei de practician in insolventa in Romania pot fi indeplinite si prin intermediul Punctului de contact unic electronic (PCU electonic).
In raportul Comisiei Juridice de Disciplina si Imunitati se mentioneaza ca punctul de contact unic electronic care asigura, pentru prestatori, posibilitatea indeplinirii cu usurinta, de la distanta si prin mijloace electronice, a urmatoarelor proceduri si formalitati:
a) ansamblul procedurilor si formalitatilor necesare pentru accesul la activitatile de servicii ale acestora, in special declaratiile, notificarile sau cererile necesare pentru obtinerea autorizarii, inclusiv cererile de inscriere intrun registru;
b) orice cereri de autorizare necesare pentru exercitarea activitatilor de servicii.
In plus, membrii UNPIR vor avea obligatia de a participa la cursurile de pregatire profesionala continua, organizate in conformitate cu prevederile Statutului. Nerespectarea acestei obligatii constituie abatere si se va sanctiona cu suspendarea din activitate.
Puteti consulta Legea in fisierul atasat.
Comentarii articol (5)