Ombudsmanul European este gardianul transparentei si responsabilitatii institutiilor Uniunii Europene. Acesta examineaza plangeri cu privire la administrarea defectuoasa in institutiile si organismele europene, informeaza un comunicat de presa al Parlamentului European. Pana in prezent, Ombudsmanul European a lucrat asupra a 35.000 de cazuri.
In data de 4 mai,
Ombudsmanul European, Nikiforos Diamandouros (foto dreapta), isi va prezenta raportul anual pentru 2009, la comisia pentru petitii de la Parlamentul European. Pana acum, Ombudsmanul s-a ocupat de peste 35.000 de cazuri. Insa, dintre acestea, doar 16 au facut subiectul unui raport special catre Parlamentul European.
Nikiforos Diamandouros, reales ca Ombudsman European, anul acesta, a vorbit despre provocarile activitatii sale.
In 2008, 75% din plangerile care v-au fost adresate au fost declarate inadmisibile. Exista multa confuzie legata de activitatea dumneavoastra?
Procentajul a scazut putin, dar a ramas in jur de 70%. Este dificil de inteles unde se incalca o lege UE: daca se intampla la nivel de stat, cetatenii nu pot veni la mine. Trebuie sa mearga la Ombudsmanul national. Acest caz reprezinta 80% din plangerile inadmisibile.
Pentru acest motiv am infiintat o retea, Reteaua Europeana a Ombudsmanilor Europeni, in cadrul careia transferam plangerile pentru ca acestea sa ajunga la institutia vizata, fara ca cetateanul sa faca efortul de a afla carei institutii trebuie sa se adreseze. In alte cuvinte, facem acest efort in locul lor. Asadar, la prima vedere, aveti dreptate: exista confuzie. Dar aceasta confuzie este usor de abordat.
Cum s-a schimbat activitatea dumneavoastra in cei sapte ani de cand detineti aceasta functie? Cum a afectat Tratatul de la Lisabona activitatea dumneavoastra si rolul Ombudsmanului European?
Institutia a evoluat foarte mult in acesti sapte ani. Biroul a crescut de la 28 de angajati in 2003 la 65 in momentul de fata.
Acest lucru sugereaza o tendinta de consolidare, crestere si extindere. Am toate motivele sa cred ca Tratatul de la Lisabona va deschide noi oportunitati. Carta drepturilor fundamentale are acum valoare legala egala cu a tratatelor. Este obligatorie din punct de vedere legal. Iar articolul 41 al Cartei recunoaste buna administrare ca drept fundamental al fiecarui cetatean al Uniunii.
In plus, noul tratat supune mandatului meu toate institutiile, birourile, agentiile si organismele, inclusiv Consiliul European. Politica externa si de securitate este de asemenea in mandatul meu. Ne asteptam ca aceste lucruri sa aiba ca rezultat mai multe plangeri si mai multe oportunitati pentru Ombudsman de a servi mai bine cetatenii.
Uniunea Europeana are o lunga traditie de respectare a legilor. Acum se incearca o consolidare a profilului democratic al acesteia. Asta inseamna ca exista mult respect pentru regulamente si decizii, nu numai pentru deciziile curtilor, ci si in general, pentru regulile jocului.
Aveti dreptate, Ombudsmanul reprezinta o forma de abordare non-juridica. Este o alternativa la tribunale si nu am puterea de a lua decizii obligatorii. Dar vad acest lucru drept o provocare mai degraba decat drept o slabiciune. Pentru ca sunt nevoit sa argumentez mai bine si sa fiu convingator, astfel incat celalalt sa nu poata sa nu accepte hotararea mea. Asta nu inseamna ca nu exista si momente de dezacord sau frustrare sau ca vor accepta punctul meu de vedere instantaneu. Dar rezultatul este un procent mare de respectare a hotararilor Ombudsmanului. Si cred ca acest lucru aduce un grad inalt de satisfactie pentru toate institutiile.
Comentarii articol (0)