Mediatorul European, sau Ombudsmanul European, a fost instituit prin Tratatul de la Maastricht, in 1992. Din 1995, cand Parlamentul UE a ales primul mediator european, acesta investigheaza si sesizeaza cazurile de proasta administrare a activitatii institutiilor sau organismelor Comunitatii Europene.
Mediatorul European are vaste puteri de investigare. Institutiile si organismele Comunitatii sunt obligate sa-i furnizeze informatiile solicitate sau sa-i permita accesul la dosarele in cauza. De asemenea, statele membre sunt obligate sa-i furnizeze informatiile care pot ajuta la clarificarea cazurilor de proasta administrare a activitatilor institutiilor sau organismelor Comunitatii Europene.
Singurele institutii care nu se incadreaza in competenta acestuia sunt Curtea de Justitie, Tribunalul de Prima Instanta si Tribunalul Functiei Publice in exercitarea competentelor lor jurisdictionale
De obicei, Mediatorul european efectueaza anchete in baza unei plangeri, insa poate demara anchete si din proprie initiativa.
Fiecare cetatean al UE se poate adresa Mediatorului
Fiecare cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene poate sesiza Mediatorul European, conditia este aiba resedinta intr-unul din statele membre. De asemenea, cazurile de administrare defectuoasa in activitatea institutiilor si organelor Uniunii Europene pot fi reclamate si de societatile comerciale, asociatiile sau alte persoane juridice cu sediul social in UE.
Plangerile pot fi trimise prin posta, fax sau posta electronica.
Administrarea defectuoasa
Administrarea defectuoasa presupune aparitia situatiilor in care o institutie nu actioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare, nu respecta respecta principiile bunei administrari sau incalca drepturile omului.
Cazurile care corespund administrarii defectuoase sunt: neregulile administrative, incorectitudine, discriminare, abuz de putere, lipsa de raspuns, nefurnizare de informatii sau intarziere nejustificata.
Concret, daca un cetatean al unui stat membru vrea sa consulte un document al UE, iar institutia implicata nu il elibereaza sau daca acesta participa la un concurs pentru obtinerea unui loc de munca intr-o institutie UE si procedura i se pare incorecta, poate sesiza Mediatorul European.
Exista cazuri in care Mediatorul nu trebuie decat sa informeze institutia in cauza despre plangerea primita pentru a rezolva o problema. In cazul in care situatia nu se rezolva satisfacator, in cursul anchetei sale, Mediatorul va incerca sa gaseasca o solutie amiabila prin care sa remedieze cazul de administrare defectuoasa. Daca incercarea de conciliere esueaza, Mediatorul poate face o serie de recomandari de rezolvare a cazului. In cazul in care institutia implicata nu accepta recomandarile sale, acesta poate intocmi un raport special adresat Parlamentului European, care poate lua masuri politice.
Intr-una din cauzele solutionate, Parlamentul a fost de acord sa relanseze o invitatie la licitatie dupa ce un arhitect belgian a sesizat Mediatorul European ca nu a fost tratat corect.
Intr-un alt caz, un subcontractant a depus o plangere Mediatorului European considerand ca a fost penalizat pe nedrept din cauza unei clauze dintr-un contract cu Comisia Europeana. Clauza prevedea ca principalul contractant nu va fi platit pana cand nu va depune declaratiile de cheltuieli ale tuturor subcontractantilor sai. Deoarece nu toti subcontractantii s-au conformat termenului stabilit, Comisia nu a efectuat plata. Ca urmare a unei propuneri venite din partea Mediatorului European, Comisia Europeana a cerut contractantului principal sa depuna declaratiile de cheltuieli pe care le detine, astfel incat subcontractantii care au respectat termenul sa fie platiti.
Mai mult, Statewatch, un grup cu sediul in Marea Britanie, care monitorizeaza libertatile civile in UE, a obtinut documente pe care Consiliul refuzase initial sa le elibereze. Consiliul si-a revizuit decizia datorita argumentelor prezentate de mediator.
Ce nu poate investiga Mediatorul European?
Mediatorul sau Ombudsmanul European nu poate investiga:
- plangeri impotriva autoritatilor nationale, regionale sau locale din statele membre, nici chiar in cazurile in care plangerile se refera la chestiuni privind UE. Exemple de astfel de autoritati sunt ministerele, agentiile de stat si consiliile locale.
- activitatile tribunalelor nationale sau ale ombudsmanilor nationali. Ombudsmanul European nu este un organ de apel impotriva deciziilor luate de aceste entitati.
- plangerile impotriva societatilor comerciale sau a persoanelor fizice.
Actualul Mediator european este Nikiforos Diamandouros, fost mediator national grec. Biroul sau primeste peste 300 de plangeri in fiecare luna, iar in 2005 a ajutat aproximativ 75% din persoanele care au depus plangeri.
Websiteul oficial al institutiei Mediatorului European poate fi accesat
aici.
_______________________-
Surse:
http://ombudsman.europa.eu/
www.europarl.europa.eu
Comentarii articol (1)