Ordinul ANAF nr. 1786/2010 a fost publicat in Monitorul Oficial , Partea I, nr. 292 din 5 mai 2010.
Procedura de modificare a vectorului fiscal privind TVA-ul se aplica de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale, din cadrul organului fiscal competent, in urmatoarele situatii:
a) persoanele impozabile sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu prevederile art. 153 sau 1531 , dupa caz, din Codul fiscal si nu solicita inregistrarea
b) pentru anularea inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor inactivi si a celor aflati in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului;
c) pentru anularea inregistrarii pentru achizitii intracomunitare, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 153 1 din Codul fiscal, cand persoana respectiva se inregistreaza in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 153 din Codul fiscal;
d) pentru anularea inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a persoanei care nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.
Cum se face inregistrarea din oficiu, daca firma nu o solicita
Cand se constata ca o persoana impozabila indeplineste conditiile pentru inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata si nu a solicitat inregistrarea, organul fiscal notifica respectiva persoana in vederea inregistrarii in scopuri de TVA.
Prin exceptie, organul fiscal nu notifica persoana impozabila in situatia in care constatarea a fost efectuata de organele cu atributii de inspectie fiscal
Daca, urmare notificarii, contribuabilul se prezinta in termen de 5 zile si depune declaratia de mentiuni in vederea inregistrarii in scopuri de TVA, organul fiscal competent prelucreaza declaratia si emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, conform prevederilor legale in vigoare.
Data inregistrarii in scopuri de TVA este data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost depusa declaratia de mentiuni.
Daca declaratia de mentiuni se depune dupa inceperea procedurii de inregistrare din oficiu, procedura se sisteaza prin referat motivat, inregistrarea fiscala efectuandu-se in baza declaratiei de mentiuni a contribuabilului.
In cazul in care contribuabilul prezinta organului fiscal competent documente din care sa rezulte ca nu are obligatia de a solicita inregistrarea in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate analizeaza documentatia depusa si intocmeste un referat prin care propune sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, a contribuabilului. Referatul se aproba de conducatorul unitatii fiscale. Sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, se aduce, de indata, la cunostinta contribuabilului.
Impotriva deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in conformitate cu dispozitiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii.
Data inregistrarii, din oficiu, in scopuri de TVA este data de intai a lunii urmatoare comunicarii deciziei.
In situatia in care, dupa comunicarea deciziei si a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, contribuabilul se prezinta la organul fiscal competent cu documente din care rezulta ca nu are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA sau daca din constatarile organelor de inspectie fiscal rezulta ca inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a fost facuta pe baza unor informatii insuficiente, organele fiscale competente vor anula inregistrarea in scopuri de TVA a respectivului contribuabil. Anularea inregistrarii se va efectua cu efect din prima zi in care contribuabilul a fost inregistrat.
Odata cu inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, se aplica si sanctiunile pentru nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni, prevazute la art. 219 din Codul de procedura fiscala.
Anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA
In vederea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate din cadrul directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti selecteaza, din baza de date pusa la dispozitie de Oficiul National al Registrului Comertului, contribuabilii din sfera de administrare pentru care a fost inscrisa in registrul comertului mentiunea privind inactivitatea temporara.
Compartimentul de specialitate inscrie in dreptul fiecarui contribuabil seria si numarul certificatului de inregistrare in scopuri de TVA si transmite listele administratiilor finantelor publice in a caror evidenta fiscala sunt inregistrati contribuabilii respectivi, pentru anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA.
Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost declarata starea de inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA
Impotriva deciziei privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in conformitate cu dispozitiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelasi act normativ.
Dupa comunicarea deciziei catre persoana impozabila, compartimentul de specialitate opereaza in Registrul contribuabililor anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA.
Comentarii articol (7)