Saptamana viitoare Executivul va adopta proiectul privind combaterea evaziunii fiscale, sub forma unei ordonante de urgenta, pentru a putea fi aplicat imediat, declara miercuri Emil Boc. Desi Guvernul e constient de faptul ca noile prevederi incalca dreptul comunitar (lucru recunoscut chiar in nota de fundamentare a proiectului), "necesitatea stringenta de a stopa evaziunea fiscala" pare a fi mai presus de orice, chiar si de lege.
Ministerul Finantelor a lansat in dezbatere publica
pe 19 mai
proiectul de OUG privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale. In scrisoarea suplimentara de intentie convenita cu FMI si Guvernul arata ca sunt necesare eforturi de administrare fiscala sporite pentru a combate scaderea veniturilor colectate pe parcursul recesiunii si ca, in prima etapa, actiunile vor fi concentrate pe frauda in materie de TVA, printr-o mai buna gestionare a arieratelor fiscale in crestere si prin intarirea controlului la marii contribuabili. In a doua etapa, sunt vizati contribuabilii-persoane fizice cu mari venituri , prin dezvoltarea unei metodologii de control indirect care sa completeze tehniciile existente in vederea identificarii veniturilor nedeclarate.
Taxa pe valoare adaugata: se va aplica taxare inversa la alimente.
In scopul combaterii evaziunii fiscale in domeniul operatiunilor intracomunitare, proiectul de act normativ prevede
plata efectiva a TVA pentru achizitiile intracomunitare de bunuri din urmatoarele categorii: cereale, plante tehnice, legume, fructe, flori, carne, preparate din carne, peste, preparate din peste, fructe de mare, zahar si materiale de constructii.
Datorita prevederilor comunitare specifice achizitiilor intracomunitare, Romania va trebui sa se organizeze astfel incat desi nu exista frontiere intre statele membre, sa poata incasa taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor achizitii intracomunitare la intrarea bunurilor in tara. In acest sens organele fiscale isi vor organiza puncte de control fiscal.
Totodata, se va stabili ca
taxa este exigibila pentru aceste operatiuni la intrarea pe teritoriul Romaniei, prin derogare de la actualele reguli aplicabile achizitiilor intracomunitare, pentru a permite perceperea platii TVA.
Masurile propuse ar putea fi sanctionate sever de UE
Se va crea un
document special care va sta la baza platii TVA pentru achizitiile intracomunitare de astfel de bunuri. Totusi, vor fi respectate celelalte prevederi comunitare privind deductibilitatea taxei platite pentru aceste achizitii, pentru a nu aduce prejudicii pietei interne,
fapt care ar putea fi foarte sever sanctionat de Uniunea Europeana, se arata in nota de fundamentare a proiectului.
In plus, Se vor lua masuri pentru ca valoarea declarata a unui transport de astfel de bunuri sa nu poata fi mai mica decat un minim stabilit. Pentru a permite administrarea eficienta, se vor stabili prin ordin al ministrului finantelor publice la propunerea presedintelui ANAF produsele din categoriile vizate, incadrarea tarifara a acestora si valorile minime pentru stabilirea bazei de impozitare a TVA.
Desi prevederile nou introduse
sunt de natura a aduce atingere acquisului comunitar si pot conduce la declansarea procedurii de infringement, avand in vedere necesitatea stringenta de a stopa evaziunea fiscala in domeniul comercializarii bunurilor mentionate, MFP propune aplicarea acestei masuri pana la data de 31 decembrie 2011.
Totodata, in scopul diminuarii evaziunii fiscale in domeniul comertului cu bunuri din categoriile: cereale si plante tehnice, legume si fructe, flori, carne si preparate din carne, peste, preparate din peste si fructe de mare, zahar, faina, paine, o masura eficienta o constituie
aplicarea taxarii inverse pentru livrarile de astfel de bunuri in interiorul tarii intre persoane impozabile inregistrate normal in scopuri de TVA.
Taxarea inversa reprezinta o masura de simplificare a platii taxei, aplicabila numai intre persoane inregistrate in scopuri de TVA, prin care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul in locul furnizorului.
Implementarea mecanismului taxarii inverse are ca scop colectarea optima a creantelor si un control mai riguros din partea autoritatilor fiscale. In cazurile specifice vizate de proiectul de act normativ, avand in vedere caracterul perisabil al multora dintre categoriile de produse pentru care se implementeaza acest sistem, taxarea inversa nu conduce la amanarea semnificativa a momentului colectarii TVA la bugetul de stat, incasarea TVA de la consumatorul final realizandu-se intr-un termen scurt.
O alta masura propusa prin proiectul de act normativ consta in infiintarea Registrului operatorilor intracomunitari, in scopul diminuarii evaziunii fiscale in domeniul operatiunilor intracomunitare.
Acest registru va cuprinde toate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care efectueaza operatiuni intracomunitare. Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari a persoanelor impozabile care intentioneaza sa efectueze operatiuni intracomunitare se realizeaza pe baza unei cereri ce trebuie depuse de catre persoanele impozabile la autoritatile fiscale competente. Actul normativ prevede si situatiile in care persoanele impozabile sunt eliminate din Registrul operatorilor intracomunitari.
Diferenta majora fata de situatia actuala va fi ca, in Registrul operatorilor intracomunitari vor figura numai persoanele inregistrate in scopuri de TVA care intentioneaza sa realizeze operatiuni intracomunitare, nu toate persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania, riscul de frauda fiind astfel considerabil diminuat, avand in vedere ca autoritatea fiscala va avea un numar considerabil mai redus de operatori economici asupra carora se va concentra in vederea monitorizarii operatiunilor intracomunitare.
Accize: va creste acciza minima la tigarete
Prin proiect, se propune modificarea unor prevederi de la titlul VII – Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal, care, in principal, se refera la regimul de antrepozitare fiscala, prin:
- autorizarea ca antrepozite fiscale numai a locurilor de productie de produse accizabile, eliminandu-se astfel antrepozitele fiscale destinate exclusive depozitarii de astfel de produse cu exceptia unui numar limitat de antrepozite de depozitare numai pentru produse energetice si tigarete;
- eliminarea din sfera antrepozitelor de depozitare a celor aferente operatorilor economici care comercializeaza produse accizabile in regim dutyfree;
- autorizarea ca antrepozitari numai a persoanelor care nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
- stabilirea unei perioade de valabilitate a autorizatiilor de antrepozit fiscal, respectiv de 3 ani pentru contribuabilii mari si mijlocii si de un an in celelalte cazuri, si implicit a unui sistem de reautorizare;
- stabilirea garantiei care sa asigure riscul de neplata a accizelor in cazul antrepozitarilor autorizati pentru productie de produse accizabile, la un nivel de 6%;
- introducerea unor obligatii pentru antrepozitarii autorizati in cazul cesionarii sau instrainarii, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau activelor de natura imobilizarilor corporale.
De asemenea, prin proiect se mai propun urmatoarele:
- majorarea cotei procentuale a accizei minime pentru tigarete de la 91% la 96% din acciza standard;
- introducerea in sfera de aplicare a accizelor a unor produse considerate de lux (iahturi si alte ambarcatiuni pentru agrement, confectii din blanuri naturale, bijuterii din aur si/sau din platina, parfumuri);
- instituirea obligatiei pentru operatorii economici care importa tutun brut sau tutun partial prelucrat sa detina autorizatie eliberata in acest scop de autoritatea fiscala competenta.
Masurile de executare silita se extind si asupra tertilor, care raspund in solidar cu debitorul
"Prin redefinirea institutiei angajarii raspunderii solidare, astfel cum este aceasta reglementata in Codul de procedura fiscala, se doreste instituirea de noi parghii pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, care, in actualele conditii economice, prezinta un risc natural de extindere in sensul nedeclararii obligatiilor fiscale ori al neachitarii celor legal instituite", se arata in nota de fundamentare a proiectului.
Totodata, se urmareste crearea premiselor de crestere a gradului de colectare a veniturilor bugetare prin extinderea masurilor de executare asupra patrimoniului acelor persoane care, in exercitarea atributiilor si drepturilor lor, ori in colaborare cu acestea, prin actiuni sau inactiuni, cu rea credinta, au adus prejudicii bugetului public.
Practic, extinderea acestor masuri de executare silita asupra tertilor care raspund in solidar cu debitorul reprezinta o largire a bazei de colectare, similara din punctul de vedere al efectelor cu largirea bazei de impunere in stabilirea impozitelor, iar aceasta determina o crestere corespunzatoare a probabilitatii de realizare a creantelor bugetare urmarite.
Intreg acest demers vizeaza recuperarea prejudiciului produs bugetului general consolidat prin comiterea unor fapte care tin de comportamentul fiscal incorect si, in esenta, apararea interesului public legitim prin sanctionarea pecuniara de natura reparatorie a celor de rea credinta, descurajarea comiterii acestora pe viitor, asigurarea unui mediu economic pe deplin concurential.
Obiectivele avute in vedere sunt:
- Prezentarea sistematizata a situatiilor in care, potrivit normelor legale, se angajeaza raspunderea solidara si cuprinderea in randul acestora si a situatiilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare;
Se are in vedere aici si crearea cadrului legal necesar angajarii raspunderii solidare a persoanelor care detin in realitate controlul decizional asupra societatii, chiar daca acestea nu apar in actele juridice sau comerciale, dar se comporta ca un administrator. Astfel, conform principiului urmarilor neglijentei, i
n solidar cu debitorul va raspunde persoana care, cu rea credinta, a permis sau a determinat constituirea eronata a obligatiilor fiscale prin declararea acestora in cuantum inferior celui real datorat, raspunderea urmand a se angaja celor vinovati.
Totodata, urmeaza a fi sanctionate si actiunile ilicite care au avut ca efect imbogatirea fara just temei a contribuabilului, prin incasarea unor sume de la buget fara existenta unui drept real de restituire ori de rambursare.
Mentionam ca, pe acelasi principiu urmeaza sa fie angajata raspunderea solidara cu debitorul declarat insolvabil a celui care, in calitate de administrator, din cauza indeplinirii defectuoase a sarcinilor si atributiilor sale, a determinat sau favorizat aparitia starii de insolvabilitate si care, in acelasi timp, nu si-a indeplinit obligatia legala de a solicita instantei competente deschiderea procedurii insolventei, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 85/2006.
In vederea cresterii eficientei, operativitatii si a reducerii cheltuielilor atat pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cat si pentru institutiile de credit, prin reducerea numarului de adrese de infiintare/ridicare a popririi emise pe suport de hartie si transmise prin posta, se impune ca atat poprirea disponibilitatilor banesti ale debitorilor aflate in conturile bancare, cat si ridicarea acesteia, sa se realizeze si prin mijloace electronice.
"Mentionam ca initiativa realizarii acestui obiectiv se fundamenteaza si pe practica existenta in statele membre ale Uniunii Europene, unde transmiterea adreselor de infiintare/ridicare a popririlor bancare se realizeaza, in general, electronic.", spune MFP.
Organele fiscale trebuie sa detina informatii si documente in vederea verificarii si constatarii respectarii, de catre bancile comerciale, a prevederilor Codului de procedura fiscala referitoare la obligatiile ce le revin in calitate de terti popriti, pentru a putea uza de prevederile Codului de procedura fiscala.
In situatia in care organul fiscal competent emite o decizie de masuri asiguratorii asupra unor bunuri perisabile si/sau degradabile apartinand unui debitor al carui domiciliu fiscal nu poate fi identificat sau acesta este de rea credinta, urmarind de fapt sustragerea de plata obligatiilor fiscale, ingreunand in mod considerabil colectarea, organul de executare va avea posibilitatea de a realiza in regim de urgenta valorificarea bunurilor sechestrate asiguratoriu prin vanzare directa la pretul pietei.
*Proiectul poate fi consultat in fisierul atasat.
Comentarii articol (15)