Pentru achizitiile intracomunitare de produse precum fructe, cereale, legume, carne sau materiale de constructii nu se va mai aplica mecanismul taxarii inverse, persoanele impozabile fiind obligate sa plateasca TVA-ul la fel ca pentru un import, urmand sa isi exercite dreptul de deducere ulterior, pe baza documentelor justificative, conform ordonantei de urgenta adoptate duminia de Guvern.
Actul normativ prevede faptul ca persoanele impozabile care vor achizitiona din Uniunea Europeana cereale, plante tehnice, legume, fructe, flori, carne, preparate din carne, peste, preparate din peste, fructe de mare, zahar sau materiale de constructii vor fi obligate la plata efectiva a TVA-ului pentru aceste produse la momentul intrarii acestora pe teritoriul Romaniei.
Plata taxei se va face la punctele de control fiscal ce urmeaza a fi infiintate, agentii economici fiind obligati sa depuna in acest sens o declaratie speciala de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri. In cazul in care agentii economici nu sunt in posesia facturii de achizitie la data la care sunt obligati sa faca plata taxei, acestia vor fi obligati sa emita o autofactura pentru achizitia respectiva.
Atentie, termenul de plata a TVA-ului pentru bunurile mentionate va fi cel tarziu data intrarii pe teritoriul Romaniei a bunurilor respective iar baza de impozitare pentru TVA a acestor bunuri nu poate fi mai mica decat valoarea minima stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice; in caz contrar persoanele impozabile vor fi obligate la plata TVA la valoarea cea mai mare.
Agentii economici care efectueaza achizitii intracomunitare de astfel de bunuri vor putea deduce in continuare taxa pe valoarea adaugata, in limitele mentionate in Codul fiscal, insa cu conditia prezentarii documentelor justificative: factura sau autofactura pentru achizitia respectiva, declaratia speciala de TVA si documentul care atesta plata taxei.
In plus, potrivit proiectului de act normativ,
livrarea pe teritoriul tarii a bunurilor mentionate anterior va fi spusa taxarii inverse in cazul in care livrarea se va face catre persoane impozabile, inregistrate in scopuri de TVA.
Taxarea inversa reprezinta o masura de simplificare a platii taxei, aplicabila numai intre persoane inregistrate in scopuri de TVA, prin care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul in locul furnizorului, implementarea acestui mecanism avand ca scop colectarea optima a creantelor si un control mai riguros din partea autoritatilor fiscale. In cazurile specifice vizate de proiectul de act normativ, avand in vedere caracterul perisabil al multora dintre categoriile de produse pentru care se implementeaza acest sistem, taxarea inversa nu va conduce la amanarea semnificativa a momentului colectarii TVA la bugetul de stat, incasarea TVA de la consumatorul final realizandu-se intr-un termen relativ scurt.
Intrucat aceste prevederi contravin legislatiei Uniunii Europene, ordonanta va avea o perioada limitata de aplicabilitate. Mai exact, aceste masuri vor fi aplicabile in perioada
1 iulie 2010 – 31 decembrie 2011.
O alta masura propusa prin actul normativ consta in infiintarea Registrului operatorilor intracomunitari, in scopul diminuarii evaziunii fiscale in domeniul operatiunilor intracomunitare.
Acest registru va cuprinde toate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care efectueaza operatiuni intracomunitare, prin operatiuni intelegandu-se atat livrari/achizitii de bunuri cat si servicii intracomunitare primite sau prestate.
Astfel, inainte de efectuarea unei operatiuni intracomunitare,
orice persoana impozabila va fi obligata sa solicite inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari. Aceste prevederi vor fi obligatorii incepand cu 1 iulie 2010, cererile privind inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari puand fi depuse incepand cu 1 iunie 2010. In vederea inscrierii in registru, persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile vor depune la organul fiscal competent pe langa cererea de inregistrare, si cazierul judiciar al asociatilor si administratorilor, precum si de alte documente doveditoare care vor fi stabilite prin Ordin al presedintelui ANAF.
Diferenta majora fata de situatia actuala va fi ca, in Registrul operatorilor intracomunitari vor figura numai persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care realizeaza sau intentioneaza sa realizeze operatiuni intracomunitare, autoritatea fiscala avand astfel o evidenta calara a operatorilor economici asupra carora se va putea concentra in vederea monitorizarii operatiunilor intracomunitare.
Atentie, efectuarea de operatiuni intracomunitare de catre persoanele care nu sunt inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari va fi considerate
contraventie si va fi sanctionata cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei, confiscarea marfii si/sau a veniturilor obtinute din vanzare precum si a mijloacelor de transport a bunurilor chiar daca acestea nu sunt proprietatea contravenientului. In plus, agentii economici care au fost sanctionati pentru aceasta contraventie nu vor avea dreptul sa solicite inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari timp de un an de la data savarsirii faptei.
Aceleasi sanctiuni le sunt aplicabile si agentilor economici care au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri pentru care erau obligati la plata taxei conform prezentelor modificari si care nu depun declaratia speciala de TVA sau nu efectueaza plata taxei pentru bunurile respective.
Comentarii articol (51)