Legea adoptata de Parlament are ca obiect de reglementare modificarea OUG nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, având drept scop, asa cum se arata in Expunerea de motive, imbunatatirea mediului de afaceri, inclusiv prin responsabilizarea autoritatilor administratiei publice in vederea respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor.
In ceea ce priveste modificarile si completarile aduse actului normativ, acestea privesc, in principal, urmatoarele:
- prevederea, in mod cumulativ, a obligatiei autoritatilor de a afisa, la sediul acestora si pe pagina proprie de Internet, informatiile cu privire la emiterea de autorizatii, spre deosebire de reglementarea actuala in care obligatiile erau prevazute alternative.
Totodata, autoritatile administratiei publice vor elabora ghiduri privind procedura de autorizare si constituirea documentatiei care sta la baza emiterii unei autorizatii.
- includerea, in informatiile pe care autoritatile au obligatia de a le afisa la sediu si pe pagina proprie de Internt, a listei autorizatiilor carora li se aplica procedura aprobarii tacite, in functie de domeniul de activitate a fiecarei autoritati. In felul acesta se realizeaza o mai buna informare a cetateanului cu privire la autorizatiile carora li se aplica procedura aprobarii tacite.
.
- prevederea, in mod expres, a sanctionarii refuzului explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati pentru aplicarea prevederilor referitoare la publicitatea informatiilor prevazute mai sus, aceasta constituind abatere si atragand raspunderea disciplinara a celui vinovat. Prevederea este similara celei prevazute la art. 21 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public, avand in vedere caracterul de informatie publica si importanta informarii cu privire la anumite categorii de informatii de acest gen.
- prevederea, in scopul sprijinirii solicitantilor de autorizatii, a obligatiei autoritatii de a comunica, la momentul depunerii cererii, numarul de inregistrare a acesteia si informatii exprese cu privire la termenul legal de solutionare a ei, precum si mentiunea daca autorizatia solicitata este sau nu supusa aprobarii tacite.
- reglementarea faptului ca, in cazul in care autorizatia nu este emisa in termenul legal, documentul prevazut la art. 8 din lege tine loc de autorizatie in toate situatiile, inclusive in fata organelor de control, cu exceptia autorizatiei care este valida numai in forma standard, reglementata de lege. Eliberarea documentului respectiv este facuta de registratura autoritatii in cauza.
”In situatia in care solicitantul s-a adresat autoritatii administratiei publice in cauza, acesta ii aduce la cunostinta existenta cazului de aprobare tacita cu privire la orice act supus aprobarii tacite, potrivit legii, si solicita, totodata, eliberarea, prin registratura autoritatii respective, a unui document oficial prin care sa se confirme faptul ca nu a fost eliberat, in termenul prevazut de lege, niciun raspuns cu privire la solicitarea sa.
Documentul permite solicitantului desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii si se elibereaza in termen de 5 zile de la solicitare.
In cazul in care autoritatea administratiei publice respective nu raspunde sau refuza sa elibereze documentul prevazut prin
care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, precum si in cazul in care autorizatia este valida numai in forma standard, expres reglementata de lege, solicitantul se poate adresa instantei judecatoresti
Instanta va solutiona cererea in termen de cel mult 30 de zile de la primirea acesteia, cu citarea partilor
Prin acest document se are in vedere,in primul rand, sanctionarea administratiei pentru pasivitate . Practic, orice registratura este obligate sa pastreze o evident exacta, riguroasa, a corespondentei primite.
In cazul in care, dupa obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, autoritatea administratiei publice constata neindeplinirea unor conditii importante prevazute pentru eliberarea autorizatiei, aceasta nu va putea anula documentul, ci va notifica de indata, titularului, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, neregularitatile constatate, modul de remediere a tuturor deficientelor identificate, precum si termenul in care titularul trebuie sa respecte aceasta obligatie. Acest termen nu poate fi mai mic de 30 de zile si incepe sa curga de la primirea notificarii
- eliminarea, in acord cu prevederile legislatiei in vigoare, a obligativitatii participarii procurorului la solutionarea litigiilor in domeniul emiterii autorizatiilor care intra sub incidenta procedurii aprobarii tacite.
*Pentru mai multe informatii, va prezentam legea adoptata de Parlament, ca fisier atasat.
Comentarii articol (8)