Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) a elaborat un nou proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului privind procedura aprobarii tacite a autorizatiilor si avizelor emise de autoritatile administratiei publice.
Proiectul de OUG pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, elaborat de MIMMCTPL, a fost lansat in dezbatere publica la inceputul acestei saptamani, mai exact luni, 25 august, fiind publicat pe
site-ul Secretariatului General al Guvernului.
In luna mai a acestui an, MIMMCTPL a publicat o alta propunere de modificare a OUG nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite.
Noul proiect de OUG, care reia prevederile propuse anterior de MIMMCTPL, stabileste un cadru legislativ unitar de aplicare a Ordonantei de urgenta nr. 27/2003, in cadrul autoritatilor competente sa elibereze autorizatii pentru desfasurarea diferitelor activitati.
Procedura aprobarii tacite, reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003,
este aplicabila tuturor autorizatiilor (avizelor, licentelor, permiselor, aprobarilor sau alte asemenea operatiuni administrative prealabile ori ulterioare autorizarii) emise de autoritatile administratiei publice.
Exceptie fac cele emise in
domeniul activitatilor nucleare, cele care privesc
regimul armelor de foc,
munitiilor si explozibililor,
regimul drogurilor si precursorilor, precum si autorizatiile din domeniul sigurantei nationale.
Procedura aprobarii tacite nu se aplica decat in situatia in care,
autoritatea administratiei publice, sesizata cu o cerere pentru emiterea/reinnoirea unei autorizatii,
nu isi indeplineste, in
termenul prevazut, obligatiile stabilite prin actul normativ specific (cel care reglementeaza autorizatia/avizul/licenta/permisul/aprobarea in cauza).
452 de autorizatii/avize/licente/pemise/aprobari, incluse in procedura aprobarii tacite
In nota de fundamentare a proiectului elaborat de MIMMCTPL, se arata ca, desi autoritatile/institutiile publice centrale cu rol de reglementare
emit in total peste 452 autorizatii/avize/licente/permise/aprobari, acestea au apreciat, la data inventarierii, ca numai la
48 de autorizatii se poate aplica procedura aprobarii tacite.
Asa cum reiese din nota de fundamentare a propunerii de OUG, actul normativ va include, in cadrul unei
anexe, autorizatiile/avizele/licentele/permisele carora le este aplicabila procedura aprobarii tacite, respectiv
toate cele 452 autorizatii/avize/licente/ permise/aprobari inventariate la un moment dat, cu mentionarea termenului in care ele trebuie emise, depasirea acestuia implicand incidenta procedurii aprobarii tacite.
Totodata, autoritatile vor avea obligatia de a afisa, atat la sediul acestora, cat si pe pagina proprie de Internet, informatiile cu privire la emiterea de autorizatii.
Mai mult, autoritatilor le va reveni obligatia de a comunica, la momentul depunerii cererii, numarul de inregistrare a acesteia si informatii exprese cu privire la termenul legal de solutionare a ei, precum si mentiunea daca autorizatia solicitata este sau nu supusa aprobarii tacite.
Dovada solicitarii va inlocui autorizatia
Conform art. 7 din OUG nr. 27/2003, dupa expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizatiei si in lipsa unei comunicari scrise din partea autoritatii administratiei publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea. Pentru obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea activitatii, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se poate adresa autoritatii in cauza sau direct instantei judecatoresti.
Potrivit alin. 1 al art. 8 din acelasi act normativ, in situatia in care solicitantul s-a adresat autoritatii administratiei publice in cauza, acesta ii aduce la cunostinta existenta cazului de aprobare tacita cu privire la autorizatie si solicita eliberarea documentului oficial prin care se permite desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii.
Proiectul de OUG al MIMMCTPL propune ca solicitarea prevazuta la alin 1. art. 8 sa tina loc de autorizatie in toate situatiile, inclusiv in fata organelor de control, cu exceptia autorizatiei care este valida numai in forma standard, expres reglementata de lege.
________
Proiectul de OUG poate fi vizualizat integral aici.
Comentarii articol (0)